16:09 , 1402/8/21
کد خبر: 000036136
بازدید: 1242
برنده جایزه دیوید کوهن ۲۰۲۳ اعلام شد

جان برنساید به عنوان برنده جایزه دوسالانه دیوید کوهن برای مجموعه کارهای شگفت‌انگیزش انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا، جان برنساید، شاعر، خاطره‌نویس، و رمان‌نویس اسکاتلندی، که ۱۶ مجموعه شعر از جمله "استخوان گربه سیاه" را منتشر کرده است، به عنوان برنده جایزه ادبیات دیوید کوهن سال ۲۰۲۳ انتخاب شد. این جایزه که هر دو سال یکبار برای نویسندگانی که مجموعه آثاری منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود، مبلغ ۴۰ هزار پوند دارد.

برنساید در پاسخ به انتخاب خود اظهار کرد: "اضافه شدن به فهرست برندگان قبلی این جایزه، دلهره‌آور است. هر نویسنده‌ای دارای یک سنت زنده است که در آن صبر طولانی، وجدان و صداقت نسبت به کسانی که پیش از ما بودند، جایگاه دارد."

مجموعه شعر "استخوان گربه سیاه" برنساید در سال ۲۰۱۱ جایزه‌های معتبری چون تی‌اس‌الیوت و فوروارد را برده و او را به یکی از سه شاعر برجسته کنونی بریتانیا تبدیل کرد. آثار دیگر برنساید شامل رمان‌هایی چون "خانه گنگ"، "ردپای شیطان"، "گلیستر" و "تابستان غرق شدن" هستند. او همچنین چندین کتاب خاطرات معروف از جمله "دروغی درباره پدرم" و "تو را جادو کردم" را نوشته است.

هرمیون لی، رییس داوران این دوره از برنساید به عنوان چهره‌ای یاد کرد که حداقل ۳۵ سال است که هر نوع کتاب قابل تصور و برخی از انواع غیرقابل تصور را نوشته است. وی افزود: او گستره ادبی شگفت‌انگیزی دارد، انبوهی از کلمات زیبا از قلم او فوران می‌کند و پیش از این جایزه‌های مهمی کسب کرده است. لی افزود: او با زبانی بسیار زیبا، پرقدرت، غزل‌وار و برمبنای حقیقت خود طلسم می‌کند. اندوه، درد، وحشت و خشونت زیادی در کار او نهفته است که او را به نویسنده‌ای قوی و قدرتمند درباره گوشه‌های تاریک ذهن انسان بدل می‌کند که گاه خنده‌دار و به شدت انسانی هم هستند.

دیگر اعضای هیات داوران این دوره شامل نویسندگان آیدا ادماریام، هلن مورت، مالاچی تالاک و بوید تونکین بودند.

تونکین نوشته‌های برنساید را دارای طعم، طنین و صدایی کاملا متمایز خواند که آن‌ها را کاملا فراموش‌نشدنی می‌کند. وی گفت: رمان‌های او، خوانندگان را با تاریک‌ترین و جسورانه‌ترین حالت نویسنده مواجه می‌کنند و ما را به اعماق مناظر ناراحت‌کننده و لحظه‌های آشفته ذهن که با وضوح و شدت رویایی روایت شده‌اند، می‌برند.

در هر دوره برنده جایزه دیوید کوهن؛ باید نویسنده نوظهوری را انتخاب کند تا با دریافت جایزه ۱۰هزار پوندی کلاریسا لوارد، به کارش ادامه بدهد. ابیگیل پیترز، نویسنده جوانی که در حال حاضر روی اولین کتابش کار می‌کند، انتخاب برنساید بود. برنساید گفت: پس از دو دهه کار با نویسندگان دوره فوق لیسانس، فرصتی برای ملاقات با دانشجویانی داشته‌ام که پتانسیل واقعی کار خود را نشان می‌دهند. لذت نادری است که با کسی روبه‌رو شوی که به مواهب خود اطمینان دارد و در عین حال آگاه است که نوشتن یک کار دایمی و سخت است. ابیگیل پیترز همه این محسنات و بیشتر از آن را دارد و کاملاً مطمئن هستم که همه ما آثار او را برای دهه‌های آینده خواهیم خواند.

نظر شما






نظرات