16:17 , 1403/2/16
کد خبر: 000047050
بازدید: 1156
ایران حیاط خلوت آمریکا را از بین برد

ایالات متحده آمریکا باید از منظر استراتژیک بر روی مقابله با صعود چین، قدرتمندترین رقیب خود در صحنه جهانی متمرکز شود

به گزارش خبرنگار سیاست خارجه ایونا به نقل از اقتصادنیوز، به نوشته میدل ایست المانیتور، پاسخ موشکی ایران صرفا به معنای شعله‌ور شدن اپیزودیک دیگر درگیری ها در منطقه نیست. این رخداد نشان دهنده نمایش حساب شده از قابلیت های نظامی پیشرفته ایران و تمایل (ادعایی)این کشور برای مقابله مستقیم با اسرائیل در صورت لزوم است.

پاسخ ایران عملاً بقای راهبردی کریدور هند-خاورمیانه- اروپا را خنثی کرده، ابتکاری با هدف ایجاد منطقه اقتصادی و امنیتی تا نفوذ ایران را در کنار جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای روسیه و چین مهار کند.به ادعای این رسانه، با شکست ایده این کریدور، ایالات متحده خود را بر سر دوراهی می بیند و از همین رو برای تحقق ثبات در منطقه و بازتعریف اولویت های استراتژیک جهانی اش نیاز به رویکردی تازه دارد.

نظریه رئالیستی جان میرشایمر در باب سیاست بین‌الملل به سان لنزی است برای رصد کردن تحولات اخیر. به باور میرشایمر، دولت ها در یک جهان آنارشیک که در قابش قدرت های بزرگ ناگزیر برای رقابت خیز برمی دارند برای به دست آوردن قدرت بیشتر با یکدیگر رقابت می کنند.

به نظر میرشایمر، ایالات متحده باید از منظر استراتژیک بر روی مقابله با صعود چین، قدرتمندترین رقیب خود در صحنه جهانی متمرکز شود. با این حال، درهم تنیدگی تعاملات آمریکا با خاورمیانه، به ویژه حمایت بی قید و شرط این کشور از اقدامات اسرائیل در زمان نخست وزیری نتانیاهو، نمونه ای از تخصیص نادرست منابع و تمرکز استراتژیک محسوب می شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید