13:24 , 1403/1/12
کد خبر: 000044163
بازدید: 1156
اصول تغذیه سالم در ماه رمضان

به قلم دکتر مهدی کریمی تفرشی

تغذیه در ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است. روش صحیح تغذیه در ماه رمضان یکی از موارد مهمی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود.

بیشتر افراد فکر می کنند چون از سحر تا غروب آفتاب چیزی نمی خورند مشکلات زیادی برایشان به وجود می آید اما اگر این ماه را با تغذیه درست پیش ببرند نه تنها ضرر ندارد بلکه فواید بسیار زیادی هم دارد.

اینکه روزه می تواند سالم باشد یا خیر به چیزی فراتر از مقدار کالری و اینکه چه زمانی غذا می خورید بستگی دارد.

بنجامین فرانکلین ( یکی از اولین بنیان گذاران ایالات متحده ) می گوید: “برای بالا بردن طول عمرت، غذایت را کمتر کن.” تحقیقات نشان داده کاهش مجموع کالری مصرفی در روز همانند یک آنتی اکسیدان به سلامت مغز و بدن کمک می کند.

توصیه می شود کسانی که می خواهند در ماه رمضان روزه بگیرند باید از از چند هفته قبل بدن خود را آماده کنند. برای مثال میان وعده های اضافی را حذف کنید، و یا چند روز مانده به ماه رمضان روزه بگیرید، تا انتقال به ماه رمضان ساده تر شود.


غذا های انتخاب شده در سحر، افطار، و شام می بایست مواد لازمه ۲۴ ساعته بدن یعنی کربوهیدراتها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم ها و مواد معدنی لازم را به بدن برسانند. به عبارت دیگر بجای افزایش حجم در یک وعده غذا ، تاًمین نیازهای غذایی باید بین غذاهای سحر، افطار، و شام تقسیم شوند.


متخصصان توصیه می کنند یک فرد بالغ در طول ماه رمضان باید حداقل روزی دو لیتر آب ( ۸ تا ۱۰ لیوان ) بنوشد. قهوه، چای و چنین مایعاتی به تنهایی پاسخگوی نیاز بدن نیست.

وعده ی سحری به شما کمک می کند تا بدن خود را برای یک روز طولانی آماده نگه دارید. وعده  سحر می تواند از کند شدن سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند و خوردن یک وعده سحری کامل کمک می کند بدن برای روزه داری آماده و با انرژی بماند.



 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار