14:53 , 1402/11/12
کد خبر: 000040772
بازدید: 1268
آشنایی با فواید و خواص گلابی وحشی

در این مطلب شما ب فواید و خواص گلاب وحشی آشنا خواهید شد.

به گزارش خبرنگار سلامت ایونا، در حال حاضر داده های و اطلاعات کمی در خصوص خواص گلابی وحشی و فواید تغذیه ای و درمانی آن موجود می باشد. ولی بهتر است بدانید گلابی وحشی به علت آن که یکی از گونه های گلابی می باشد خواص و فواید درمانی و تغذیه ای آن را نیز شامل می شود. محل رویش این نوع گلابی در استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان می باشد.

گلابی وحشی شامل سه گونه مهم است که انچوچک یکی از گونه های آن می باشد. به میوه و دانه این گونه گلابی انچوچک گفته می شود. طول درخت انچوچک حدود ۷ الی ۸ متر می باشد با اینکه میوه آن را نمی توان مصرف کرد اما تخم آن خواص دارویی بسیاری دارد. با ما تا پایان این مبحث همراه باشید.

ارزش غذایی و خواص گلابی وحشی

آشنایی با فواید و خواص گلابی وحشی

خواص گلابی وحشی و دانه های آن به علت طبع معتدل آن خیلی زیاد است. مخصوصا اینکه دانه های آن به صورت وسیعی در طب سنتی استفاده می شود. دارای ویتامین A, ویتامین B, ویتامین C، فیبر، پتاسیم، منگنز و فسفر می باشد. گلابی وحشی معمولا به تنظیم فشار خون و اسید اوریک کمک بسزایی می کند. فواید شگفت انگیزی روی تقویت قلب، معده و کبد دارد. این نوع میوه سبب نرم شدن سینه و حنجره می شود. اعصاب را آرام می کند و سبب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.

خواص گلابی وحشی از نظر طب سنتی

خواص گلابی وحشی در طب سنتی کدامند؟ این میوه شامل طبع معتدل می باشد و مطابق پژوهشات صورت گرفته، در طب سنتی از خواص و تاثیرات فوق العاده ای برخوردار است. این خواص شامل نرم کردن سینه، تسکین اعصاب، افزایش ادرار اشخاص بیمار، تقویت نیروی جسمی و جنسی، افزایش سیستم ایمنی بدن، قاعده آوری و تنظیم وزن می باشد. در کشور عربستان بذر سیاه گلابی وحشی از کارایی بسیاری برخوردار است.

در حال حاضر اطلاعات زیادی در خصوص خواص گلابی وحشی در طب سنتی وجود ندارد ولی بهتر است بدانید این میوه به علت انکه یکی از گونه های گلابی می باشد خواص و فواید درمانی و تغذیه ای آن را نیز دارد.

این میوه دارای طبع سرد و خشکی است ملین مزاج و برای قلب و معده و کبد هم مفید می باشد. مملو از ویتامین C است و تانن و پتاسیم آن کاهش دهنده اسید اوریک و فشار خون بالا بوده و همچنین برای نقرسی ها سودمند است.

معرفی انواع خواص گلابی وحشی

خواص گلابی وحشی به شرح زیر می باشد:

• گلابی رسیده، شیرین و آبدار از طبیعت گرمی برخوردار می باشند. گلابی سبز، نرسیده و اندکی سفت از گرمای کمتری برخوردارند دارای طبعی سرد و قابض می باشند.

کسانی که از طبیعت سرد و خشکی برخوردارند جهت سازگار نمودن طبع گلابی با طبیعت بدن خود بایستی این میوه وحشی را با عسل، هل، دارچین، زیره، رازیانه و زنجبیل مصرف نمود.

• کالری این میوه معمولا کم است و هر ۱۰۰ گرم این میوه شامل ۵۸ کالری است.

• این میوه با توجه به فیبر بالا و مقدار زیادی مس و ویتامین های C, K از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می نماید. این میوه از سرطان هایی چون روده بزرگ و سرطان سینه پیشگیری می کند.

• تلفیقات غنی در این میوه با حداقل آلرژی و حساسیت می باشد. جزء میوه هایی می باشد که میل آن حتی برای نوزادان اصلا مانعی ندارد.

• یکی از مهم ترین خواص گلابی وحشی می توان به این مورد اشاره نمود مقدار خیلی زیاد فیبر آن هم به شکل نامحلول در میوه گلابی سبب شده این خواص با بالا رفتن حرکات روده ای هضم را راحت نموده و از پولیپ روده جلوگیری می کند.

• از دیگر خواص گلابی وحشی قند طبیعی و زیاد آن می باشد چرا که این قند خیلی زود به بدن جذب می شود. در این صورت خیلی انرژی زا و مغذی می باشد.

• پاک کنندگی سیستم گوارش و ملین

• در کاهش پوکی استخوان سودمند می باشد.

• به دفع سنگ مجاری ادرار کمک بسزایی می نماید.

• تسکین دهنده و تب بر

• برای بدن مقوی و مغذی بوده و به دفع سموم کمک بسزایی می کند.

• رفع تشنگی از دیگر خواص این میوه وحشی می باشد.

• سوزش مثانه و مجاری ادراری را کاهش می دهد.

•یکی دیگر از مهمترین خواص گلابی وحشی می توان به این مورد اشاره نمود. عصاره این میوه شامل ویتامین، C و مس می باشد که در مقابله با رادیکال های آزاد، از افزایش یافتن و رشد تومور ها جلوگیری می کند.

• این میوه شامل اسید فولیک، ویتامین C، فیبر و کربوهیدرات های مورد نظر برای خانم های باردار می باشد. فیبر و مقدار زیاد آب موجود در این میوه همواره سبب کاهش یبوست بارداری می شود.

• گلابی شامل فیبری به اسم پکتین می باشد و کلسترول را پایین آورده و به تقویت عملکرد روده بزرگ کمک بسزایی می کند.

• پوست و میوه گلابی وحشی با خواص آنتی اکسیدانی و ویتامین C تلفیقات غنی بیشماری دارد که افزون بر بهبود سلامت پوستی در کم کردن چین و چروک پوست هم اثر بخش می باشد.

• گلابی وحشی به علت داشتن تلفیق کوئرستین با خواص آنتی اکسیدان سبب درمان تنگی نفس و از ابتلا به آسم پیشگیری می کند.

• از خواص گلابی وحشی می توان به این مورد نیز اشاره کرد که می توان برگ آن را گرفته و خشک نموده و شب ها به عنوان دمنوش میل نمود تا سبب آرامش و تسکین شما شود. همچنین از اضطراب و دلهره هایی که مخصوص فصل پاییز است، پیشگیری نمود.

• چنانچه از یبوست یا تنبلی روده رنج می برید از این نوع گلابی استفاده نمایید.

• فیبر زیاد این میوه وحشی جهت تنظیم و کاهش وزن خیلی اثربخش است.

• به دلیل وجود اسید لاکتیک در این نوع گلابی و داشتن خواص مرطوب کنندگی زیاد از خشکی، ترک و پوسته پوسته شدن لب ممانعت نموده و سبب نرمی آن می شود.

• گلابی وحشی باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.

• یک ضد یبوست بسیار قوی است.

• در فصل پاییز میل نمودن این میوه سبب پاکسازی سیستم گوارش از چرک های غلیظ می شود.

خواص گلابی وحشی برای سنگ کلیه

آشنایی با فواید و خواص گلابی وحشی

یکی از خواص گلابی وحشی برای سنگ کلیه می باشد. چرا که شامل مقدار زیادی آب است و به عملکرد کلیه ها و برطرف نمودن سنگ و همچنین رفع عفونت مجاری ادرای کمک بسزایی می کند. افزون بر موارد ذکر شده می توانید با مصرف جوشانده برگ گلابی به برطرف نمودن سنگ کلیه، سنگ مثانه و حتی تندرستی و بهبود ورم پروستات آقایان نیز کمک کنید.

خواص گلابی وحشی برای یبوست

یکی از تاثیرات و خواص گلابی وحشی که می توان به آن اشاره نمود برای یبوست می باشد. به علت داشتن فیبر در گلابی، سبب جمع آوری مواد غذایی شده و آن را به شکل توده در آورده و در نهایت غذا آسانتر از بین روده ها می گذرد که اساسی ترین خواص این میوه برای یبوست می باشد. حتی باعث ترشحات معده و شیره گوارشی هم می شود و حرکات روده را منظم می کند و امکان مبتلا شدن به یبوست و اسهال را کاهش می دهد.

خواص گلابی وحشی جهت پیشگیری از سرطان

یکی از خواص گلابی وحشی، ممانعت از سرطان می باشد. این نوع گلابی دارای آنتی اکسیدان می باشد. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می نماید. بدین علت این میوه با داشتن ویتامین های متنوع، تلفیقات فلاونوئید، بتاکاروتن، زیگزانتین و لوتئین می تواند به جلوگیری از سرطان و خیلی از عارضه ها کمک بسزایی نماید.

خواص گلابی وحشی برای ریه

یکی از فواید و خواص گلابی وحشی معمولا برای ریه می باشد. در حقیقت این میوه به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد مقوی، این میوه را به یک ضد التهاب قوی تبدیل نموده است.

با این اثرگذاری و خواص خود به پاکسازی ریه و کاهش درد گلو و همچنین دیگر ناراحتی های التهابی کمک می کند. بدین علت از فواید و خواص گلابی وحشی برای ریه و التهابات آن می توان بهره برد تا در ایام سرد سال از خیلی از عارضه های ریوی ممانعت نمود.

خواص گلابی وحشی برای کرونا

خواص گلابی وحشی شامل حال افرادی که با کرونا درگیرند نیز می شود. همان گونه که بیان شد داشتن مقدار زیادی ریز مغذی ها چون ویتامین ها و اقسام آنتی اکسیدان و حتی خواص ضد التهابی این میوه وحشی می توان آن را جهت رفع نشانه ها و عوارض کرونا پیشنهاد کرد.

با مصرف این میوه وحشی می توان به کاهش التهابات حاصل از ویروس در گلو و همچنین التهابات ریه کمک نمود و دستگاه ایمنی و کارکرد بدن را جهت مبارزه با آن تقویت نمود. به علت اثرگذاری که این میوه در کم کردن التهابات، بهبود و تقویت دستگاه ایمنی دارد در ایام اپیدمی می توان از خواص گلابی وحشی برای کرونا بهره برد.

خواص گلابی وحشی برای قلب

آشنایی با فواید و خواص گلابی وحشی

از خواص گلابی وحشی می توان به خواص آن برای قلب اشاره نمود که این به علت دارا بودن مقدار بالایی پتاسیم در آن می باشد. سیب شامل مقادیر زیادی کلسیم است و بدین علت استفاده از سیب و گلابی وحشی با همدیگر به تقویت و بهبود عوارض قلبی و حفظ تندرستی بدن خیلی کمک می کند. بهبود جریان خون، پیشگیری از نواقص زمان تولد، کم کردن التهاب، مواظبت و تقویت استخوان ها و حتی تقویت پوست و مو هم از دیگر خواص این میوه پر خاصیت می باشد.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله خواندید تاکنون داده های اندکی در مورد خواص گلابی وحشی و اثرات درمانی آن وجود دارد. اما این میوه وحشی به دلیل اینکه یکی از انواع گلابی می باشد شامل خواص عمده آن نیز می شود. گلابی وحشی از نظر طب سنتی هم دارای خواص و فواید درمانی و تغذیه ای می باشد. از خواص این میوه وحشی می توان به مواردی چون برای یبوست، قلب، کرونا، ریه، جلوگیری از سرطان، پاکسازی سیستم گوارش، درمان تنگی نفس، پوست و مو و... اشاره نمود

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید