06:53 , 1401/4/19
کد خبر: 000014475
بازدید: 1348
12 راه تشخیص عسل اصل از تقلبی

عسل فواید بسیاری برای سلامت دارد و بر این اساس استفاده از نوع اصل آن دارای اهمیت بسیار است، اما این روزها در بازار انواع بسیاری از عسل وجود دارد که تشخیص اصل بودن یا نبودن آنها کاری دشوار است.

به گزارش خبرنگار تغذیه ایونا، تشخیص عسل طبیعی از انواع تقلبی آن کار نسبتا دشواری است و برای این هدف در اینترنت راهکارهای متعددی ارائه شده که در موارد مختلف متخصصان این حوزه این راهکارها را صحیح نمی دانند. مثلا یکی از موضوعات تشخیص طبیعی بودن عسل بر اساس رنگ آن است که در این شیوه گفته می شود عسل طبیعی رنگی تیره و نزدیک به قرمز و قهوه ای دارد حال آنکه رنگ عسل بر اساس تنوع گیاهی، خاک منطقه و گیاهان موجود در منطقه ای که کندوهای عسل آنجا قرار دارند می تواند متفاوت باشد و انواعی از عسل های مرغوب و طبیعی را نیز داریم که رنگی ملایم دارند. از سوی دیگر  کم نیستند سودجویانی که برای تیره شدن رنگ عسل آن را حرارت می دهند.

در این گزارش بر اساس مقاله ای که در سایت "ریسرچ گیت" منتشر شده برخی راه های شناخت عسل طبیعی از تقلبی را معرفی کنیم.

1-انحلال در آب

در این زمینه استادی از دانشگاه علم و صنعت دانشگاه النیلین سودان اینگونه مطرح کرده که بحث حل شدن عسل در آب می تواند به تشخیص نوع اصل از تقلبی آن کمک کند.

وی در این باره توضیح داده است: عسل طبیعی در آب حل نمی شود اما عسل تقلبی به راحتی در آب حل خواهد شد. عسل خام پس از فراوری حاوی گرده است اما عسل تقلبی حاوی قندهایی مانند ساکاروز و فروکتوز است.

2-غلظت عسل

همچنین سوره سعه از وزارت بهداشت عراق در سال 2019 دراین باره فاکتورهایی را ذکر کرده است:

او گفته است عسل خالص نسبتا غلیظ است و حرکت آن از یک سوی شیشه به سمت دیگر معمولا زمان می برد در حالیکه عسل طبیعی متراکم نبوده و بسیار سبک و روان است.

3-چسبندگی عسل

عسل طبیعی اگر بین انگشتان مالیده شود چسبناک نیست اما عسل تقلبی به دلیل درصد بالای شیرین کننده ها و افزودنی هایی که در آن بکار رفته نسبتا چسبنده است.

4-طعم عسل

طعم عسل خالص در عرض چند دقیقه از بین می رود و اگر شما عسل خالص را گرم و سرد کنید طعم آن تغییر کرده و تمام ارزش های درمانی و تغذیه ای آن از بین می رود.اما در عسل تقلبی به دلیل قندها و شیرین کننده هایی که به آن اضافه شده طعم آن برای مدتی طولانی باقی خواهد ماند.

5-بوی عسل

اگر تجربه استشمام بوی عسل خالص را داشته باشید می توانید این عطر را تشخیص دهید. رایحه ای ملایم که احتمالا نزدیک به بوی گل هایی است که شهد از آنها جمع آوری شده است. اما عسل های تقلبی عمدتا بویی نداشته یاتنها نوعی بوی ترش صنعتی از آنها به مشام می رسد.

6-گرم کردن عسل

اگر شما عسل خالص را گرم کنید سریع حالت کارامل به خود پیدا کرده و کف نمی کند اما عسل تقلبی هرگز کاراملی نمی شود و به دلیل رطوبت، قندها و آب اضافه شده حباب دار خواهد شد.

7-روش انحلال در الکل

عسل خالص در آب حل نمی شود ولی در ته آن حالت گلوله شده پیدا می کندو ته نشین می شود وقتی نیز مدتی آن را بهم بزنید رقیق می شود اما اگر شما مقداری برابر از عسل را با الکل متیله مخلوط کنید عسل ته نشین می شود در صورتی که عسل تقلبی نامنسجم می ماند و بلافاصله آب محلول را دریافت می کند. این نوع عسل در الکل متیله نیز به راحتی حل می شود.

8-تست شعله

اگر یک چوب کبریت را در عسل فرو کنیم به راحتی و بدون تردید روشن می شود اما در عسل تقلبی به دلیل رطوبت موجود این اتفاق رخ نخواهد داد.

9-تست نان

اگر عسل خالص روی نان ریخته شود پخش شده و پس از چند لحظه سفت می شود اما عسل طبیعی به دلیل رطوبتی که در آن قرار دارد نان را خیس خواهد کرد.

10-تست جذب

اگر چند قطره عسل خالص را روی یک تکه کاغذ بریزید به آن جذب نخواهد شد یا اگر آن را روی پارچه ای سفید بریزید لکه ای از خود برجا نمی گذارد اما عسل تقلبی جذب کاغذ شده و روی پارچه هم لک باقی می گذارد.

11-ناخالصی ها

عسل طبیعی به واسطه روند تهیه اش ممکن است شامل برخی ناخالصی ها و ذرات اضافه باشد اما عسل تقلبی معمولا چنین مشکلاتی نخواهد داشت.

12-تست زرده تخم مرغ

اگر عسل خالص را با زرده تخم مرغ در ظرفی بریزید و مخلوط کنید به نظر می رسد که زرده تخم مرغ تا حدی پخته شده در حالیکه عسل تقلبی روی زرده تخم مرغ تاثیری ندارد.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید