06:13 , 1401/7/10
کد خبر: 000015584
بازدید: 1357
تقویت سیستم ایمنی بدن با سبزیجات و میوه‌های پاییزی

پیش از اینکه بیماری در پاییز در خانه شما را بزند، باید به فکر تقویت ایمنی بدن خود باشید. سبزیجات و میوه‌های پاییزی این قدرت را دارند تا ایمنی بدن شما را افزایش داده و از شما در برابر بیماری های مختلف محافظت کنند.

سبزیجاتی که ایمنی بدن را تقویت می کنند 

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، در پاییز، آنفلوانزا و سرماخوردگی بسیاری از ما را در رختخواب می‌اندازند و امیدواریم با چای گیاهی در یک دست و دستمال در دست دیگر بهبود پیدا کنیم. اما آیا می دانید که ما می توانیم با تقویت سیستم ایمنی خود در برابر بیماری ها مقاومت کنیم؟ در فصل پاییز می توانید با افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس ها و بیماری ها فصل سرما را بدون بیماری طی کنید. با سبزیجات و میوه های خوشمزه پاییزی می توانید ایمنی خود را تقویت کنید. سبزیجات و میوه هایی که در فصل پاییز در برابر بیماری ها از شما محافظت می کنند.

کدوتنبل، آنتی اکسیدان قوی

کدو تنبل، غذای شفابخش فصل پاییز، حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که به آن رنگ نارنجی می دهد و یک آنتی اکسیدان قوی است. کدو تنبل که سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است با این خواص سیستم ایمنی را تقویت می کند، از سلامت چشم محافظت می کند و از بدن در برابر سرطان دفاع می کند. کدو تنبل به تنظیم حرکات روده کمک می کند و در عین حال به کاهش کلسترول بد با فیبر بالا کمک می کند. این سبزی شفابخش که ظرفیت آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارد از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.

اسفناج سرشار از ویتامین C و E

اسفناج که سرشار از ویتامین C و E است؛ انباری از آنتی اکسیدان ها، از جمله ترکیباتی مانند لوتئین، زآگزانتین، بتا کاروتن و گلوتاتیون. سبزی پر آب و کم کالری است که برای بسیاری از بیماری ها از بیماری های قلبی عروقی گرفته تا یبوست، از سرطان گرفته تا دیابت مفید است. از آنجایی که اسفناج سرشار از پایه پورین است، افراد مبتلا به اسید اوریک بالا یا نقرس باید آن را به صورت کنترل شده مصرف کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سبزیجات و میوه‌های پاییزی

اگر به سیگار  اعتیاد دارید، بروکلی فراوان مصرف کنید

کلم بروکلی؛ مقدار بالای ویتامین C، کاروتنوئیدها، سولفورافان، کورستین و ایندول-3 کاربینول موجود در کلم بروکلی که در صدر فهرست ابر غذاها قرار دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. کلم بروکلی که می تواند در تامین نیاز روزافزون ویتامین C افراد سیگاری، بسیار موفق باشد، به دلیل محتوای کالری کم آن به راحتی قابل مصرف است. درست مانند اسفناج، چون سرشار از پایه «پورین» است، بیماران نقرس نیز باید در میزان مصرف بسیار مراقب باشند.

تره فرنگی را در برنامه غذایی خود قرار دهید

تره فرنگی که سرشار از ویتامین های A و C است حاوی ترکیبات زیادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. از آنجایی که تره یک سبزی کم کالری است، جایگزینی سالم برای افرادی است که رژیم کاهش وزن دارند.

کرفس و فیبر بالا

کرفس که با ساختار فیبر بالای خود به سیر ماندن کمک می کند، با اثر مدر خود، شکایات ادم را کاهش می دهد و از یبوست جلوگیری می کند. کرفس که سیستم ایمنی را تقویت می کند و اثر ضد سرطانی خود را با فلاونوئیدهایی به نام "آپیژنین و لوتئولین" ارائه می کند، با محتوای پتاسیم خود به کاهش فشار خون بالا کمک می کند. می توانید کرفس را به صورت وعده غذایی با روغن زیتون، با تهیه سالاد یا مخلوط کردن آن با میوه ها و سبزیجات سبز به عنوان اسموتی مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سبزیجات و میوه‌های پاییزی

تربچه سموم را دفع می کند

تربچه که دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی است، سموم را با اثر مدر خود دفع می کند، از سرماخوردگی محافظت می کند و به کاهش سرفه کمک می کند. به راحتی می توان آن را در سالاد یا به عنوان میان وعده به صورت برش هایی در بین وعده های غذایی مصرف کرد. علاوه بر این، کالری کمی دارد و برای مدت طولانی احساس سیری می کند.

سالاد خود را با انار غنی کنید

انار با اثبات ظرفیت آنتی اکسیدانی و رنگ قرمز خود سیستم ایمنی را تقویت می کند و با اثر ادرار آور خود دفع سموم را از بدن تسهیل می کند. می توانید آن را به عنوان میوه مصرف کنید یا می توانید برای طعم دادن به سالاد، انار را به آن اضافه کنید.

مرکبات حاوی ویتامین C و A 

وقتی از مرکبات نام برده می شود، ویتامین C که محافظ شناخته شده سیستم ایمنی بدن است به ذهن متبادر می شود، اما محتوای ویتامین مرکبات فقط به ویتامین C محدود نمی شود. همچنین حاوی پیش ساز ویتامین A (بتا کاروتن)، یکی دیگر از ویتامین های آنتی اکسیدانی است و به لطف این ویتامین مضاعف، هم مقاومت بدن را افزایش می دهد و هم از سرماخوردگی محافظت می کند. مصرف مرکباتی مانند نارنگی و پرتقال به کنترل وزن و قند خون کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سبزیجات و میوه‌های پاییزی

خرمالو برای دسر

خرمالو با محتوای بتا کاروتن و ویتامین C خود یک ذخیره آنتی اکسیدانی قوی است که از سرطان محافظت می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند. کلسترول بد را با فیبر بالا کاهش می دهد، به کنترل فشار خون کمک می کند و از بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. ۱ عدد خرمالو متوسط ​​(خرمالوی بهشتی) که در سرکوب هوس شیرینی نیز بسیار موفق است، معادل ۲ وعده میوه است. در رژیم غذایی می توانید 2 تا 3 عدد گردوی خرد شده را روی نصف خرمالو اضافه کنید و دارچین بپاشید تا یک دسر فوق العاده به دست آورید. می توانید این میوه خوشمزه پاییزی را با ماست و جو به عنوان جایگزین برای صبحانه مصرف کنید.

امگا 3 را از گردو دریافت کنید

پاییز فصل گردو تازه است. از آنجایی که گردو حاوی امگا 3 و ویتامین E است، سیستم ایمنی را با اثری مضاعف تقویت می کند. گردوی تازه که در فصل پاییز باید به وفور مصرف شود، منبع خوبی از امگا 3 و پروتئین برای افرادی است که ماهی نمی خورند؛ همچنین گیاهخواران. از آنجایی که 100 گرم گردو 654 کالری است، کسانی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند یا حفظ کنند، نباید بیش از 3-4 گردو در روز مصرف کنند. 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار