05:15 , 1401/4/15
کد خبر: 000014445
بازدید: 1654
چگونه لکه‌های تشک تخت را از بین ببریم؟

در حال حاضر بسیاری از مردم از انواع تشک‌های شرکتی برای روی تختخواب خود استفاده می‌کنند و در بسیاری موارد شستشوی این تشک‌ها کاری بسیار دشوار است. با توجه به اینکه طی شبانه روز حداقل یک سوم زمان خود را روی این تشک ها می گذرانیم بی شک نظافت آنها نقش قابل توجهی در بهداشت و سلامت افراد خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایونا، همین ابتدای کار یک نکته را به اطلاع شما برسانیم و آن اینکه اگر تشکی که شما از آن استفاده می‌کنید از نوع فنردار است بهتر آن است که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و آسیب دیدن فنرها بهترین راه آن است که تشک خود را به شرکت هایی که خدمات خشکشویی و شستشوی خوشخواب با دستگاه را انجام می دهند، بسپارید.

اما فکر نکنید تمام توصیه ما برای شما همین است. در واقع این راهکار ایمن‌ترین راهکار برای تشک‌های فنردار بود اما در مورد بقیه انواع تشک شما می‌توانید با صرف اندکی زمان در خانه، این وسایل را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید.

خبر بهتر آنکه برای این کار چندین شیوه مختلف هم وجود دارد که شما بر اساس شرایط و راحتی خود از میان این شیوه ها قدرت انتخاب داشته باشید.

جوش شیرین را فراموش نکنید

یکی از اولین و ساده ترین راه ها برای پاک کردن لکه های تشک استفاده از جوش شیرین است. برای این کار لازم است ابتدا روکش تشک خود را جدا کرده و آن را جداگانه داخل ماشین لباسشویی بیندازید. بهتر است برای این شستشو از آخرین درجه داغی آب استفاده کنید و در مرحله آخر هم حتما از خشک‌کن ماشین لباس شویی کمک بگیرید.

اما پس از این مرحله روی  تشک را جاروبرقی بکشید تا تمام گرد و غبار موجود در آن از بین برود. سپس از جوش شیرین استفاده کنید تا لکه ها را پاک کند. برای این کار بهتر است چند قطره(در حد 5 قطره) از یک روغن خوشبو کننده مثل اسطوخودوس را درون جوش شیرین بریزید تا هم تشک بوی عطر به خود بگیرد و هم لکه ها را رفع کند.

بگذارید این محلول 30 دقیقه روی تخت شما بماند و بعد از این مدت دوباره تخت را جارو بکشید تا جوش شیرین ها کاملا پاک شوند. در مرحله بعدی شما باید تشک خود را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت آن گرفته و خشک شود. در فصل گرم سال در صورتی که اتاق شما پنجره داشته باشد تنها با استفاده از یک پنجره باز می توان این روند را دنبال کرد.  

با این کار و به همین سادگی تشک شما کاملا تمیز خواهد شد اما اگر پیش از انجام این مراحل روی تشک لکه های مختلفی مانند خون، ادرار یا ترشحات بدن ایجاد شده باید راه های متفاوت تری را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر دیر خوابیدن در افسردگی

رفع لکه های ادرار از تشک تخت

یکی از شایع ترین لکه های روی تخت این دسته هستند که ممکن است یادگاری از کودکان، بزرگسالان بیمار و سالمند یا حتی حیوانات خانگی باشند. 3قاشق غذاخوری جوش شیرین، 3درصد آب اکسیژنه و میزان کمی مایع ظرفشویی اولین ترکیبی است که به شما در رفع این مشکل کمک می کند اما اگر زمانی این مسئله رفع نشد شما می توانید از ترکیب 3قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی، یک قاشق آب استفاده کنید و آن را که به شکل محلولی فوم مانند در آمده، نیم ساعت روی لکه قرار داده و سپس آب اکسیژنه افزوده و جارو بکشید.

بیشتر بخوانید: دیدگاه تان را نسبت به خواب تغییر دهید

لکه های خون را چگونه از روی تشک تخت پاک کنیم؟

اگر تشک شما به لکه خون آغشته شده خوب است بدانید که بهترین کمک به پاک کردن این نوع لکه ها آن است که زمان را از دست ندهید چراکه پس از خشک شدن این لکه ها کار برای شما به مراتب سخت تر خواهد شد. به این منظور مقداری سرکه سفید را با مقداری آب مخلوط کنید و آن را روی لکه بریزید5 تا 10 دقیقه صبر کنید و بعد محلول گذاشته شده روی تشک را به کمک یک حوله تمیز پاک کنید تا لکه خون نیز پاک شود.

بیشتر بخوانید: خوابيدن هم اصول دارد

پاک کردن لکه های زرد رنگ از تشک تخت

گاه نیز ممکن است به دلیل تعریق یا ترشحات بدن تشک شما حالت زرد رنگ به خود بگیرد که در این موارد می توانید یک یا دو قطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و آن را روی لکه تخت اسپری کنید. پس از چند دقیقه به کمک یک دستمال، رطوبت تشک را خشک کنید.

یادتان باشد این شیوه ها از جمله راهکارهای موجود است و به غیر از این روش ها نیز شما می توانید راه های دیگری را مورد استفاده قرار دهید. مثلا شستن تشک با آب داغ و مواد شوینده و ضدعفونی کننده یا استفاده از انواع اسپری های ضدعفونی کننده و لک بر از دیگر راهکارهای موجود در این زمینه است. همچنین به یاد داشته باشید با توجه به زمان بر بودن روند شستشوی تشک ها بهتر است از قبل از ایجاد لکه روی آنها پیشگیری کنید.

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید