11:33 , 1401/10/10
کد خبر: 000017985
بازدید: 1404
چگونه در قرعه کشی ایران خودرو ثبت نام کنیم؟

ایران خودرو از شرکت های بسیار پر سابقه در تولید و مونتاژ خودرو های داخلی و برخی از خودرو های خارجی است که هم اکنون با داشتن صدها شعبه در ایران، یکی از پیشتازان این عرصه می باشد.

روز به روز به تعداد نمایندگان مجاز و ماشین های تولیدی این شرکت، در حال اضافه شدن است. از زمان تاسیس این شرکت در ایران، نزدیک به 60 سال می گذرد. در آن زمان برای اولین بار یک خودروی انگلیسی در این شرکت مونتاژ شد و بعد از مدتی از خرید امتیاز این خودرو، تولید کاملا بومی و داخلی آن در کشور، آغاز شد. همه با نام و مشخصات این خودرو کاملا آشنا هستند و دست کم ده ها بار سوار آن شده اند. پیکان از اولین تولیدات این کشور بود که عملا تا 20 الی 30 سال پیش، تنها تولید این شرکت به شمار می رفت.

تولیدات این شرکت روز به روز بیشتر شد و همزمان با خارج شدن پیکان از چرخه تولید،  محصولات جدیدی تولید شد. روند افزایشی تولید و تقاضای بیش از حد مصرف کنندگان، سبب شد تا این شرکت، محصولات خود را با قرعه کشی عرضه کند. البته سیاست های دولت هم بی تاثیر نبود.

امروز قصد داریم تا قرعه کشی ایران خودرو را از هر نظر بررسی کنیم تا شما بیشتر با ابعاد این اتفاق، آشنا شوید. به همین منظور، چند پرسش کلیدی مطرح کرده ایم که به شرح زیر می باشند:

1.     چگونه در قرعه کشی ایران خودرو ثبت نام کنیم؟

2.     شرایط  عمومی شرکت در قرعه کشی ایران خودرو، چیست؟

3.  آیا قرعه کشی ایران خودرو به علاج اختلاف قیمت تولید و بازار فروش کمک کرده است یا خیر؟

4.     چرا قرعه کشی ایران خودرو در سال 1401 حذف می شود؟

5.     زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو چه زمانی است؟

6.     چه محصولاتی در قرعه کشی ایران خودرو وجود دارد؟

7.     ثبت نام در قرعه کشی ایرانخودرو بهتر است یا خرید ماشین از نمایشگاه؟

8.     طرح جدید پیش فروش ایران خودرو چیست؟

ثبت نام در قرعه کشی ایران خودرو

وقتی تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو شدت گرفت، محصولاتی نظیر انواع پژو و وانت و سمند و غیره، پا به بازار گذاشتند و دلالی و واسطه گری های سوداگری هم آغاز شد.

تا دیروز محصولات ایران خودرو از خط تولید تا بازار، با افزایش قیمت کم و متعادلی به دست مصرف کنندگان میرسید ولی امروزه شاهد هستیم که تفاوت تولید تا خرید گاهی به چند ده میلیون تومان می رسد. البته امروز که شما در حال خواندن این مطلب هستید، کمی بازار روبه متعادل شدن حرکت کرده است اما فاصله ی بسیار زیادی تا وضعیت مطلوب و استاندارد دارد.

طبق سیاست های دولت و گروه صنعتی IKCO، قرار شد تا هر ایرانی فقط بتواند یک خودرو خرید کند. یعنی با هر کد ملی ، یک خودرو باید خریداری شود. به همین منظور، فروش خودرو کمی محدود و دست واسطه گران و سوداگران از این بازار کوتاه شد.

وقتی در سال 1397 ورود خودروهای ایرانی به کشور ممنوع شد و به خاطر تحریم های بین المللی ضد ایران، مشتریان شرکت های وارد کننده ی خودرو خارجی با محدودیت مواجه شدند، شرکت های بزرگی همچون ایران خودرو تصمیم گرفت این محصولات را با قرعه کشی بفروشد. البته این اقدام در ابتدا برای ماشین های خارجی بود ولی رفته رفته، خودروهای ساخت داخل هم به این قرعه کشی افزوده شدند. در درست یا نادرست بودن این تصمیم، بحث بسیار است و نمی توان با یک مقاله ی کوتاه به آن پرداخت اما در همین حد باید گفت که کارشناسان خبره در حوزه ی فروش و اقتصاد، معتقدند این قرعه کشی ها باید برداشته شود و افزایش عرضه، جای آن را بگیرد. هم اکنون در دولت، بحث پایان دادن به این قرعه کشی ها مطرح است که در ادامه به آن پرداخته شده است. اما فعلا با فرض تاوم این قرعه کشی و پیش فروش محصولات ایران خودرو، می خواهیم نحوه ثبت نام در این طرح را تشریح کنیم تا در این مورد، اطلاعات بیشتری داشته باشید.

برای ثبت نام در قرعه کشی ایران خودرو باید وارد سایت این سازمان به آدرس Esale.ikco.ir شوید و بعد از ثبت نام با شماره تلفنی که به نام شماست و کد ملی خود، می توانید به پروفایل خود دسترسی داشته باشید و با پذیرفتن شرایطی که پیش تر در سایت اعلام می شود، در قرعه کشی ثبت نام کرده و در مهلت مقرر، میزان مبلغ مشارکت و پیش خرید خود را به حساب واریز کنید. البته ثبت نام کاملا رایگان است ولی اگر کد ملی شما در قرعه کشی برنده شود، باید مبلغ پیش خرید را مستقیما به حساب شرکت ایران خودرو واریز کنید.

شرایط عمومی شرکت در قرعه کشی ایران خودرو

برای شرکت در قرعه کشی محصولات ایران خودرو و یا ثبت نام در پیش فروش محصولات این شرکت، باید یک سری شرایط را به صورت عمومی داشته باشید تا بتوانید خرید انجام دهید. شرکت ایران خودرو و دیگر شرکت هایی که از این طریق اقدام به فروش و قرعه کشی میکند، داشتن این شرایط عمومی را بعنوان یک الزام در نظر می گیرند

برای خرید و شرکت در قرعه کشی، باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشید. پس تا اینجا مشخص شد که اتباع خارجی نمی توانند در این قرعه کشی ها شرکت کنند مگر اینکه اقدام به گرفتن تابعیت ایران کرده باشند.

دومین شرط عمومی شرکت در قرعه کشی، داشتن کد ملی است. هویت شما باید کاملا ایرانی باشد. خط تلفن و شماره حساب هایی که شما از طریق آن اقدام به پرداخت مبلغ مورد نظر می کنید، همگی باید به نام شما و مطابق با کد ملی شما باشد.

مهمترین شرط شرکت در این قرعه کشی این است ک شما فاقد خودرو و پلاک ملی فعال باشید. در واقع هدف اصلی این طرح، توزیع عادلانه ی خودرو است تا واسطه گران و دلالان خودرو نتوانند با یک کد ملی چندین خودرو بخرند و گرانتر بفروشند. همچنین شما نباید طی 48 ماه گذشته از تاریخ قرعه کشی، ماشین خریداری کرده باشید. باید اصل گواهینامه رانندگی را ارائه کنید و منعی برای رانندگی نداشته باشید.

دانستن نکات زیر هم الزامی است:

  • عدم امکان ثبت نام برای مشتریان حقوقی
  • عدم امکان ثبت‌نام همزمان در دو قرعه کشی
  • ابطال گارانتی خودرو پس از ۵ ماه از زمان تحویل
  • عدم امکان صلح، نقل و انتقال خودرو
  • تخصیص تنها یک دستگاه خودرو به هر کد ملی
  • لزوم انطباق کد نمایندگی در مرحله دوم حین واریز وجه با آدرس و کد پستی اعلام‌شده
  • ممنوعیت انتقال حقوق ناشی از انتخاب شدن در قرعه کشی به اشخاص ثالث

این ها شرایط عمومی این فراخوان است. اما رعایت نکات دیگری هم مد نظر است و مهم می باشد. مثلا پر کردن صحیح فرم ثبت نام و اعلام شماره شبا به نام شخص ثبت نام کننده، و همچنین داشتن تمکن مالی در حد اینکه در هنگام اعلام زمان پرداخت، بتوانید مبلغ مورد نظر پیش پرداخت را واریز کنید وگرنه نام شما از سیستم حذف خواهد شد.

زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو

قرعه کشی ایران خودرو، همیشه برقرار است و قبل از آغاز طرح پیش فروش، از طریق منابع رسمی خبری، اعلام می شود. بعد از نام نویسی در طرح مورد نظر و تکمیل مدارک و پر کردن فرم های مربوطه که در سایت ایران خودرو قابل دسترس برای عموم است، قرعه کشی آغاز خواهد شد.

برای مثال، در آخرین قرعه کشی این سازمان که به تازگی در آذر ماه 1401 انجام شده است، موعد تحویل خودروها، سه ماه بوده و بعد از ثبت نام و اتمام مهلت قانونی، قرعه کشی از طریق سایت رسمی ایران خودرو و آپارات قابل مشاهده بوده است.

افرادی که در این طرح یا طرح های قبلی مشارکت داشته و در قرعه کشی نام نویسی کرده اند، به خوبی می دانند که پس از انجام قرعه کشی، باید تکمیل مدارک کنند و با واریز مبلغ تعین شده در وقت مقرر، پیش خرید خود را قطعی کنند وگرنه طبق بخشنامه ی رسمی این شرکت، افراد ذخیره، جایگزین خواهند شد.

البته لازم به ذکر است که تاریخ قرعه کشی زمانی مشخص می شود که تعداد متقاضیان طرح، زیاد باشد و قرعه کشی، الزام به انجام داشته باشد اما زمانی که تعداد متقاضیان پایین باشد، مطمئنا به هر متقاضی طبق ثبت نام، خودرو تعلق خواهد گرفت.

چه محصولاتی در قرعه کشی ایران خودرو وجود دارد؟

معمولا تولیدات داخلی شرکت ایران خودرو، همگی در این طرح ها وجود دارند و می توان روی وجود آن ها حساب کرد. اما ممکن است بر اساس تقاضا یا عدم تقاضا، یک خودروی خاص، از این لیست حذف یا به لیست، اضافه گردد.

محصولاتی که در این قرعه کشی  وجود دارند، معمولا خودروی پژو 207، پژو پارس ELX وتارای ایرانی، وانت آریسان و هایما و برخی محصولات دیگر هستند. البته قرعه کشی ایران خودرو فقط برای پیش فروش خودرو نیست. طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده در این قرعه کشی نیز وجود دارد که با ثبت نام در این طرح می توان خودروی فعلی را از رده خارج و خودروی جدید را جایگزین کرد.

ثبت نام در قرعه کشی ایران خودرو یا خرید ماشین از نمایشگاه؟

وقتی ایران خودرو محصولات خود را از طریق قرعه کشی به مردم واگذار می کند، مطمئنا عده ای در این بین هستند که دوست دارند خودرو داشته باشند ولی نمی توانند از فیلترهای بخشنامه ی داخلی این شرکت هم عبور کنند. به همین دلیل ترجیح می دهند به جای پیش فروش و شرکت در قرعه کشی، خرید خود را از بازار آزاد و نمایشگاه های فروش خودرو انجام دهند.

خب هر کدام از این روش ها، مزایای خاص خود را دارند و به میزان توانایی مالی فرد بر می گردد. شرایط قرعه کشی، کمی ویژه تر است و ماشین به صورت اقساطی فروخته می شود اما اینکه شانس و بخت و اقبال با شخص یار باشد و نام او در این قرعه کشی در بیاید، پنجاه پنجاه می باشد. در مقابل، خرید خودرو از نمایشگاه و اتوگالری ها مستلزم شرایط خاصی نیست و فقط با پول نقد به طور کامل، امکان خرید دارد.

روی هم رفته، شرکت در قرعه کشی و خرید خودرو از این طریق، به صرفه تر است و می تواند شما را از گیر افتادن در چنگال بی رحمانه ی واسطه ها، نجات دهد.

طرح جدید پیش فروش ایران خودرو

قرعه کشی برای برخی یک فرصت است و برای برخی هم یک تهدید. افرادی که دوست دارند ماشین صفر خریداری کنند ولی مبلغ کامل آن را ندارند، قرعه کشی را دوست دارند. اما عده ای هم هستند که دوست دارند فلان ماشین را خریداری کنند اما به خاطر اینکه عرضه ی آن فقط در قرعه کشی امکان پذیر است، نمی توانند صبر کنند تا نامشان در قرعه کشی در بیاید یا خیر. به همین خاطر به دنبال این هستند که ببینند کدام محصولات ایران خودرو از لیست قرعه کشی ها خارج شده است.

در بین محصولات ایران خودرو، در حال حاضر، محصولاتی مانند تارا با دنده اتوماتیک، تارا دبا دنده دستی، دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، از قرعه کشی خارج شده اند و خریداران می توانند با مراجعه به سایت این شرکت یا نمایندگی های مجاز، آن را خریداری کنند.

با این حال، باز هم دست سفته بازان و دلالان از این بازار کوتاه و کوتاه تر شده است و دیگر شاهد رفتارهای هیجانی و تقاضای کاذب نسبت به گذشته نیستیم. این روزها روند کاهش قیمت محصولات ایران خودرو، روز به روز در حال افزایش پیدا کردن است.

دولت اعلام کرده است که حذف کامل قرعه کشی فعلا امکان پذیر نیست و این حرکت باید کم کم انجام شود تا دوباره شاهد شوک های عجیب و غریب در بازار نباشیم. به همین دلیل، ایران خودرو باز هم قرعه کشی دارد و محصولات خاصی را از این طریق به فروش می رساند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام خودرو برای مادران زیر 18 سال/فروش فوق العاده ایران خودرو

قرعه کشی ایران خودرو، علاجی موقت، نه همیشگی

بسیاری از مدیران شرکت های خودروساز مانند ایران خودرو، معتقد بودند که باید روند خرید و فروش خودرو با همان قیمت های تعیین شده و دستوری، در اختیار مردم باشد و با توجه به تورم، عرضه شود. اما در واقعیت، افزایش قیمت خودرو در شرکت ایران خودرو و سایر شرکت ها، به هیچ وجه همپای تورم پیش نرفته و قیمت ها خیلی بیشتر از تورم عادی کشور بود. خودرویی که در خط تولید از ابتدا تا انتها با 30 میلیون تومان و کمتر، تولید می شد، در بازار با قیمتی تا 4 الی 5 برابر به فروش می رسید. به همین دلیل، قرعه کشی یکی از راه هایی بود که با آن می شد این زخم را درمان کرد.

اما غافل از آن که قرعه کشی فقط و فقط یک مسکن بود و راه علاج قطعی این زخم نیست و نخواهد بود. با وجود قرعه کشی و اختصاص یک خودرو به یک کد ملی، باز هم شاهد افزایش روز افزون قیمت خودرو هستیم. شاید در برخی از موارد، بازار داخلی خودرو، کاهش های کوچک و کوتاه مدتی را هم تجربه کرده باشد اما باز هم بعد از چند روز، روند افزایشی باز می گردد. پس می توان گفت که قرعه کشی فقط یک راه علاج موقت بود.

دولت تصمیم گرفت تا در سال 1401 با آزاد کردن واردات خودرو، تنوع و کاهش قیمت را به بازار تزریق کند تا تولید کننده، خودروی داخلی را با قیمت واقعی ( خیلی کمتر از الان ) عرضه کند و واسطه ها جایی برای فعالیت های سوداگرانه ی خود، نداشته باشند.

این راه علاج در دراز مدت می تواند راه علاج خوبی باشد اما به شرطی که دستخوش تغییرات از سوی تولید کنند، وارد کننده و حتی واسطه ها، نشود.

چرا قرعه کشی ایران خودرو در سال 1401 حذف می شود؟

بحران خرید خودرو و افزایش سرسام آور قیمت ماشین در چند سال اخیر، سبب شد تا سیستم قرعه کشی ایران خودرو و دیگر شرکت ها، به راه بیفتد. تین حرکت از سوی دولت و اقتصاد دانان برای مهار و کنترل قیمت های افسار گسیخته و حذف واسطه ها انجام شد. طبق شواهد و مدارک موجود، این طرح بنا به دلایل مختلفی که بعدا ذکر خواهد شد، موفقیت چشمگیری نداشت.

به همین دلیل سیاست گذاران و دولت، تصمیم گرفتند در سال 1401، عرضه ی خودرو با قیمت های دستوری و قرعه کشی را حذف کنند. دولت واردات ماشین های خارجی را افزایش داد و قرار است این اتفاق، راه علاجی باشد بر کنترل قیمت های حباب دار محصولات داخلی. به همین دلیل در بورس کالا، شاهد عرضه ی خودرو های ایرانی هستیم که شاید مردم ترجیح دهند به جای خرید خودرو در بازار، پول خود را وارد بورس کالا کنند و خودرو کم کم از حالت مصرفی بودن، به سمت یک سرمایه گذاری پیش برود تا شاید جلوی قیمت بالای این کلا، گرفته شود.

خبرها حاکی از آن است که در سازمان بورس کلا، از ابتدای سال 1401، با عرضه ی نخستین خودرو در بورس، معاملات خوبی شکل گرفته است. فروش این تعداد خودرو در بورس کالا که قیمت کالاها در آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف می‌شود، یک رویداد مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به عنوان بازیگر اصلی در زیان دهی سود شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است.

و کلام آخر

ثبت نام در ایران خودرو برای شرکت در قرعه کشی، کاری ساده است و شما می توانید به راحتی آن را انجام دهید. اگر شرایط عمومی بخشنامه های این شرکت را داشته باشید، مطمئن باشید بلاخره نام شما در این کارزار، برنده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: لیست جدید قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید