13:31 , 1401/11/7
کد خبر: 000019338
بازدید: 8187
چگونه بفهمیم که آبله مرغان گرفتیم + روش های درمان خانگی آبله مرغان

  در این مطلب قصد داریم اطلاعات مهمی را راجع به ویروس آبله مرغان و روش های درمان خانگی آن و همچنین پاسخ روشنی برای سوال :" چگونه بفهمیم که آبله مرغان گرفتیم؟" به شما ارائه دهیم.

یکی از مهم ترین ویروس های مسری و شایع  در کودکان ویروس آبله مرغان است. متاسفانه افراد بزرگسالی که در طول عمر خود به این ویروس مبتلا نشده اند؛ بیماری و علایم ویروس آبله مرغان را با شدت بسیار بیشتری نسبت به کودکان  نشان می دهند. خارش و بثورات جلدی سرفه سردرد و عطسه از مهمترین علایم ابتلا به ویروس آبله مرغان است.

جزئیاتی راجع به ویروس آبله مرغان و مکانیسم اثر آن

ویروسی به نام واریسلا زوستر (VZV)،  از خانواده هرپس ویروس ها عامل ایجاد بیماری آبله مرغان می باشد.  این بیماری، به شدت مسری بوده و در دوران کودکی خوش خیم می باشد. اما درگیری با این ویروس در سنین بزرگسالی دارای عوارض شدیدتری می باشد. ویروس آبله مرغان به راحتی از طریق  سرفه و عطسه و آب دهان بیمار به شخص سالم سرایت می کند. به طور کلی فرد بیمار از یک روز قبل از ظاهر شدن راش ها و بثورات جلدی،  تا زمانی که تاول های موجود بر روی پوست او به حالت پوسته پوسته درآیند قادر است بیماری را به اشخاص سالم منتقل کند.

  بر طبق مشاهدات، اگر فردی در سنین بسیار کم به ویروس آبله مرغان مبتلا شود، به دلیل اینکه سیستم ایمنی او قادر به تولید پادتن کافی نمی باشد ممکن است مجدد در سنین بزرگسالی نیز به این بیماری مبتلا شود. اما این امر بسیار نادر است و در اکثر مواقع فردی که یک بار در طول عمر خود به ویروس آبله مرغان مبتلا می شود تا پایان عمر نسبت به این ویروس مصون خواهد بود.  عموما ویروس آبله مرغان بعد از تظاهرات و بروز علایم خود در سیستم عصبی بیمار به صورت مادام العمر به حیات خود ادامه می دهد. مشاهده شده است که در صورتی که فرد به دلایل گوناگون (ابتلا به بیماری های خطرناکی نظیر انواع سرطان و یا پیری و...) دچار تضعیف سیستم ایمنی شود ویروس آبله مرغان مجدد فعال شده و بیماری تحت عنوان زونا را در فرد ایجاد می کند. علایم این بیماری بسیار شدید تر از ویروس آبله مرغان می باشد.

 تاول های دردناک و بسیار شدید  در نواحی صورت و قفسه ی سینه از مهم ترین علائم بیماری زونا می باشد .

تظاهرات ظاهری ویروس آبله  در اکثر مواقع سه الی پنج روزه بوده و عموما تاول هایی در نواحی مختلف بدن بیمار ایجاد می شود. و  بعد از یک هفته الی ده روز پوسته ریزی آنها آغاز می گردد.  

نشانه های بیماری آبله مرغان

عموما تشخیص ابتلا به ویروس آبله مرغان دشوار نیست؛ و افراد  غیر متخصص نیز می توانند به حضور این ویروس پی ببرند. به همین دلیل سوال بسیاری از افراد این است که  چگونه بفهمیم که آبله مرغان گرفتیم؟ این بیماری دارای نشانه هایی است که می توان با اطلاع از آنها ابتلای به این بیماری را در اسرع زمان تشخیص داد.

 از مهم ترین نشانه ها و علایم  ابتلا به این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

علایم عمومی ابتلا به ویروس ویروس آبله مرغان

علایم عمومی ابتلای به  ویروس آبله مرغان بسیار شبیه آنفولانزا  می باشد.

  1. درد خفیف در ناحیه شکم بیمار که عموما یک الی دو روز پیش از بروز ضایعات پوستی و بثورات جلدی بروز می نماید
  2. بی اشتهایی و حالت تهوع
  3. سردرد
  4. تب
  5. بی حالی

علایم مربوط به ضایعات پوستی ویروس آبله مرغان

  1. نخستین و مهم ترین نشانه ابتلا به ویروس آبله مرغانخارش می باشد.
  2. تاول های کروی شکلی به ابعاد 5 الی 10 میلی متری
  3. رنگ پایه ای تاول های کروی شکل عموما قرمز رنگ است
  4. تاول های قرمز رنگ علاوه بر سطح پوست بیمار می توانند در داخل دهان، مهبل و گلوی بیمار نیز پدید آیند.
  5. اصلی ترین محل بروز تاول ها در ناحیه سینه و پوست صورت بیمار است ولی این ضایعات ممکن است در دیگر نقاط بدن بیمار نیز مشاهده شود.

اکیدا توصیه می شود که بعد از مشاهده ی علائم فوق در سریعترین زمان ممکن به پزشک معالج مراجعه نمایید تا از شدت بیماری خود و انتقال آن به دیگران ممانعت گردد.

علایم ویروس آبله مرغان در کودکان و نوجوانان

تمامی علائم و نشانه هایی که در بخش قبلی به ان اشاره شد می تواند به صورت بسیار خفیف تا شدید تر در کودکان و نوجوانان بروز پیدا کند. ویروس آبله مرغان در کودکان شایع تر می باشد و در مقابل عوارض آن بسیار خفیف تر از بزرگسالان است و به حالت خوش خیم می باشد. معمولا وخامت این بیماری در کودکان تا حدی کم است که ممکن است والدین آن را با سرماخوردگی معمولی اشتباه بگیرند. اما جدا توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم بیماری سریعا با پزشک متخصص ارتباط بگیرید و ازبردن فرزندتان به مهدکودک یا مدرسه خودداری کنید. چرا که سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست و ممکن است  سبب ایجاد مشکل برای همکلاسی های او شود.

ویروس آبله مرغان در بزرگسالان

اگر ویروس آبله مرغان را یکی از خطرناک ترین ویروس های بزرگسالان تلقی کنیم اغراق نکرده ایم!  خطر مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان ها برای بزرگسالان 25 برابر کودکان است. ویروس در بدن بزرگسالان علایمی نظیر سفتی گردن، تب بسیار بالا و تپش قلب و عفونت و استفراغ شدید را ایجاد می نماید. بنابراین نیاز است که با مشاهده بروز این علایم در اسرع زمان توسط متخصص بیماری های عفونی و ویروسی پیگیری شود.

تغییرات ضایعات پوستی ویروس آبله مرغان از زمان پیدایش تا پوسته پوسته شدن

در اکثر بیماران مبتلا به ویروس آبله مرغان ضایعات پوستی دچار تغییرات ذیل می شوند:

  1. در مراحل اولیه بروز بیماری ضایعاتی قرمز رنگ در نقاط مختلف بدن بیمار ایجاد می شود (شبیه جوش قرمز)
  2. بعد از چند روز این برجستگی های کروی و قرمز رنگ به تاول هایی که حاوی مایع هستند تبدیل می شوند. این تاول ها به راحتی سر باز کرده و مایع درون آن به بیرون نشت می کند.
  3. بعد از آن در مراحل انتهایی بروز بیماری آبله مرغان تاول های سر باز کرده با پوسته هایی پوشانده می شود و کم کم شروع به خشک شدن و بهبودی می نمایند. عموما تظاهر بیماری تا پوسته ریزی و خشک شدن ضایعات پوستی بین 5 الی 10 روز خواهد بود.

عوارض ابتلا به ویروس آبله مرغان

با وجود اینکه می دانیم ابتلا به ویروس آبله مرغان سبب ایجاد بیماری خفیفی در کودکان خواهد شد ولی در بعضی مواقع همین ویروس موجب بروز عوارض بسیار شدید و خطرناک خواهد شد:

  1. ذات الریه
  2. آنسفالیت
  3. پنومونی
  4. نشانگان ری
  5. سندرم شوک سمی
  6. کم آبی بدن
  7. عارضه زونا این حالت در نتیجه سیستم ایمنی ضعیفافراد بزرگسالی است که در سنین بسیار پایین به ویروس آبله مرغان مبتلا شده بودند ویروس غیر فعال در سیستم عصبی آنها مجدد بروز پیدا کرده و سبب ایجاد تاول هایی بسیار دردناک در پوست بدن فرد بیمار خواهد شد. برخی از تاول ها حتی بعد از بهبودی نیز دردناک هستند و موجب رنج و ناراحتی بیمار می شوند.
  8. عفونت استخوان و بافتهای نرم

خطر ابتلا به آبله مرغان در چه افرادی بیشتر است؟

  1. زنان حامله ای که در دوران کودکی و نوجوانی به ویروس آبله مرغان مبتلا نشده اند یکی از اصلی ترین گزینه های سرایت ویروس به شمار می آیند
  2. مادران شیردهی که در دوران نوجوانی به این بیماری مبتلا نشده اند و حتی واکسن ویروس آبله مرغان را نیز دریافت نکرده اند
  3. .افرادی که به دلیل درگیری با بیماری های مزمن و خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت و انواع سرطان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند
  4. بیمارانی که در خال مصرف استروئیدی و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن هستند نظیر بیماران مبتلا به آسم
  5. افرادی که دخانیات مصرف می کنند
  6. افرادی که نسبت به داروی نئومایسین آلرژی دارند
  7. افراد مسنی که سیستم ایمنی ان ها تضعیف شده است
  8. معلمان کارکنان مراکز بهداشتی و مسافران بین المللی و ...

ویروس آبله مرغان و حاملگی

حاملگی یکی از حساس ترین دوران های زندگی برای مادر و جنین است. ابتلا به ویروس آبله مرغان برای مادر و جنین بسیار خطرناک است. به طوریکه اگر  مادر در زیر 6 ماهگی  به این ویروس مبتلا شود احتمال عفونت اولیه ی آبله مرغان برای جنین بیشتر است و در صورتی که  در سه ماهه سوم مادر درگیر بیماری با ویروس آبله مرغان شود احتمال بروز علایم بیماری در مادر بیشتر خواهد بود.  

عوارض ابتلا به ویروس آبله مرغان در هنگام بارداری

 در صورتی که مادر در قبل از 28 هفتگی به این ویروس مبتلا شود ویروس آبله مرغان از طریق جفت به جنین رسیده و منجر به سندرم آبله مرغان جنینی خواهد شد.

 از دیگر عوارض ابتلای زنان باردار به ویروس آبله مرغان عبارتند از :

  • ناهنجاری شدید انگشتان دست و پا
  • ناهنجاری مثانه و مقعد نوزاد
  • آسیب به مغز که شامل هیدروسفالی و میکروسفالی و ... است
  • آتروفی چشم
  • آب مروارید
  • خرد چشمی نوزاد
  • سندرم هورنر

آیا برای پیشگیری از آبله مرغان راه حلی هست؟

ویروس آبله مرغان عموما از دو طریق به فرد سالم منتقل می گردد:

  1. تماس مستقیم با تاول ها و بثورات جلدی فرد بیمار
  2. قرار گرفتن در معرض عطسه و سرفه و... بیمار که سبب انتشار ویروس در هوای استنشاقی فرد سالم و در نتیجه بیمار شدن او خواهد شد.بنابراین یکی از راههای پیشگیری از این بیماری عدم تماس مستقیم با بیمار است. اما در بسیاری از موارد ویروس در حالت کمون و نهفته در بدن بیمار وجود دارد و تشخیص فرد سالم از بیمار برای ما بسیار دشوار می باشد به همین دلیل بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس واکسیناسیون است.  واکسن ویروس آبله مرغان، در دو نوبت  و دو دوز متفاوت تجویز می شود. طبق تحقیقات  این واکسن مصونیت و ایمنی 100% ایجاد می کند.

 نکات مهم در تزریق واکسن ویروس آبله مرغان

  1. کودکان باید در سنین 1سالگی الی 15 ماهگی و همچنین در سنین 4 الی 6 سالگی دو دوز از واکسن ویروس آبله مرغان را دریافت کنند تا به ایمنی صد درصدی در برابر این ویروس دست یابند.
  2. نوجوانانی که تا سن 13 سالگی موفق به دریافت واکسن ویروس آبله مرغان نشده اند باید هر دو دوز را در فواصل یک ماهه دریافت نمایند.
  3. عموما برای کودکان 6 الی 12 ساله که تا این سنین واکسنی دریافت نکرده اند هر دو دوز به فاصله سه ماه یک بار تجویز می شود.
  4. افراد بزرگسال نیز باید واکسن ویروس آبله مرغان را به فاصله 8 هفته ای دریافت کنند. اگر به خاطر ندارید که در دوران کودکی این واکسن برای شما تزریق شده است یا خیر؟ می توانید با آزمایش خون تردید خود را برطرف نمایید.

روش های درمان خانگی ویروس آبله مرغان

استفاده از درمان های خانگی و طب سنتی نیز در درمان و تسکین ضایعات پوستی بیمار مبتلا به ویروس آبله مرغان بسیار موثر است لذا در ذیل شماری از مهم ترین و متداول ترین درمان های خانگی را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

جو دو سر بهترین درمان خانگی ویروس آبله مرغان

از دیربازجو دوسر جزو بهترین و موثرترین درمان های بیماری های پوستی و آبله مرغان و ...بوده است. برای استفاده از جو دو سر دو فنجان از آن را به خوبی بکوبید. تا به شکل پودری نرم در آید.

سپس دو لیتر اب روی ان بریزید و کنار بگذارید و در انتهای مراحل دوش خود، آن را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید و در نهایت به آرامی بشویید.

عسل

شما می توانید روی تاول های ناشی از ویروس آبله مرغان کمی عسل بمالید. عسل خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و همین امر از عفونت ثانویه زخم های ناشی از تاول ها ممانعت خواهد کرد. به علاوه خاصیت ضد التهابی آن نیز به تسکین درد بیمار و التیام سریعتر تاول ها کمک بسیار زیادی خواهد نمود.

گل همیشه بهار یا کالاندولا

از پودر حاصل از این گل برای تسکین خارش تاول های بیمار استفاده می شود.

بدین منظور دو قاشق غذاخوری از آن را  به همراه 1ق چ برگ عنبر سائل را در ظرفی بریزد و بعد از 24 ساعت آن را آسیاب کرده و روی تاول های بیمار قرار دهید و زمانی که ترکیب روی تاول خشک شد آن را به آرامی بشویید  .

چوب صندل

روغن مشتق شده از چوب صندل درمانی موثر برای کاهش التهابات تاول بیمار خواهد بود. روغن چوب صندل  دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی می باشد.

2 قطره از این روغن را در1قطره روغن بادام حل کنید و مخلوط حاصل را روی بثورات جلدی بیمار بمالید. این روغن در تسکین درد بیمار و از بین بردن جای زخم ها کمک خواهد کرد.

مواد خوراکی سرد مصرف نمایید

گاهی جوش ها و تاول های بیماری آبله مرغان، علاوه بر سطح پوست در داخل دهان بیمار نیز ایجاد می شوند. به همین دلیل خوردن غذاهای گرم برای بیمار بسیار دشوار تر خواهد شد در این مواقع به  این بیماران توصیه می شود از یخ یا بستنی های کم شیرین استفاده کنند تا سبب تسکین درد تاول های داخل دهان انها شود.

یاس بنفش هندی

این گیاه دارای خواص ضد ویروسی قوی و تاثیر فراوانی در درمان و خشکی تاول های ویروس آبله مرغان دارد بنابراین درمانی موثر و خانگی برای این بیماری به شمار می رود.

نحوه استفاده از یاس بنفش هندی جهت درمان آبله مرغان

مقداری از برگهای گیاه را به خوبی له کنید و عصاره حاصل را روی تاول ها بمالید و وقتی خشک شدند به آرامی بشویید.

سوپ هویج و گشنیز بپزید

سوپی که دارای این دو ماده غذایی اعجاب آور می باشد خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی داشته و در فرایند درمان بیماران مبتلا به آبله مرغان بسیار موثر خواهد بود. روزانه یک الی دو بار از این سوپ به بیمار بدهید تا علاوه بر جبران کم ابی بدن وی موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن او در مبارزه با این ویروس گردد.

جوش شیرین

جوش شیرین نیز یکی از متداول ترین درمان های خانگی برای درمان آبله مرغان است. برای این منظور نصف قغ جوش شیرین را با یک لیوان اب حل کنید و آن را روی پارچه نرمی بریزید و روی تاول های بیمار قرار دهید روش دیگر برای بهره گیری از این ماده اعجاب آور استفاده آن در وام حمام است. برای این منظور حدود یک فنجان جوش شیرین را در اب وان حمام بریزید و از بیمار بخواهید چند دقیقه ای در داخل وان قرار بگیرد این عمل در تسکین درد و سوزش تاول ها بسیار موثر خواهد بود.

روش درمان دارویی ویروس آبله مرغان

درمان این بیماری عموما با داروهای ضد ویروسی صورت می گیرد. عموما پزشک برای کاهش خارش و ناراحتی بیمار از پمادهایی(نظیر کالامین ) باری تسکین وی استفاده می نماید. همچنین استحمام روزانه و گرفتن ناخن های بیمار  نیز از ابتلا به عفونت های ثانویه باکتریایی ممانعت خواهد کرد. استفاده از کمپرس مرطوب و پانسمان زخم ها و یا استحمام با جوش شیرین و سایر روش های درمان خانگی  نیز در تسکین بیمار بسیار موثر است . 

در هنگام ابتلا به ویروس آبله مرغان نکات ذیل را رعایت کنید

  1. برای پایین آوردن تب ناشی از ابتلا به ویروس آبله مرغان اب فراوانی بنوشید و همچنین می توانید مقداری یخ را در دهان بگذارید و آن را بمکید
  2. با آب ولرم و ملایمی دوش بگیرید
  3. از پوشیدن لباسهای تیرهپلاستیکی اجتناب نمایید و همچنین تنها یک لایه لباس به بیمار بپوشانید تا هوا به خوبی با پوست وی جریان داشته باشد.
  4. داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف نمایید
  5. برای افراد زیر 20 سال از آسپرین استفاده نکنید. این امر امکان ابتلا به نشانگان ری را افزایش خواهد داد.

چه زمانی نیاز است که به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

  1. اگر کودک شما زیر یک سال دارد و یا دارای علایمی نظیر استفراغ و سفتی گردن و مشکلات تنفسی و گیجی شده است
  2. اگر تب کودک بسیار بالاست و بیش از چهار ساعت است که تب او پایین نیامده است
  3. اگر بیمار دارای نقص ایمنی است و یا در حال مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی می باشد
  4. اگر بیمار باردار است
  5. اگر بیمار داریا بیماری های خطرناکی مثل ایدز و سرطان و... است.

آمار ابتلای زنان باردار به ویروس آبله مرغان چقدر است؟

به دلیل مصونیت اکثر خانم های باردار آمار ابتلای خانم های حامله به بیماری آبله مرغان 1 به 10000 است.

ایا ویروس آبله مرغان می تواند به نوزاد زنان حامله نیز آسیب برساند؟

بله در صورتی که بروز بیماری در زیر 28 هفته صورت گیرد از طریق جفت به جنین منتقل شده و ناهنجاری هایی نظیر هیدروسفالی و میکروسفالی و ناهنجاری های مقعد و انگشتان دست و ... را در نوزاد ایجاد می کند.

نحوه پیشگیری از ویروس آبله مرغان به چه صورت است؟

واکسیناسیون یکی از موثرترین و ایمن ترین راهها برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس می باشد. علاوه بر آن اجتناب از تماس با بیماران نیز در جلوگیری از این بیماری موثر است.

ایا جو دوسر برای درمان ویروس آبله مرغان موثر است؟

بلی؛ یکی از درمانهای خانگی موثر برای آبله مرغان مصرف جو دو سر برای تاول هاست.

چرا گلاب برای بهبود عوارض ویروس آبله مرغان خوب است؟

گلاب دارای خواص بسیاری می باشد که در تسریع درمان تاول های بیماران مبتلا به ویروس آبله مرغان موثر خواهد بود. گلاب با داشتن خواص ضد باکتریایی خود از عفونت ثانویه تاول ها جلوگیری  می کند و موجب تسریع درمان فرد خواهد شد.

موثر ترین پماد برای رفع خارش ناشی از ویروس آبله مرغان چیست؟

یکی از موثرترین لوسیون ها و پمادهایی که جهت درمان ویروس آبله مرغان استفاده می شود کالامین است. این دارو به خشک شدن زخم های بیمار و تخفیف خارش و ناراحتی او کمک زیادی خواهد نمود.

تزریق واکسن آبله مرغان به چه افرادی توصیه می شود؟

تزریق این ویروس برای تمام افرادی که با کودکان ارتباط دارند نظیر مربیان مهد کودک و معلمان و زنان باردار و بیماران مبتلا به سرطان و ایدز و ... که سبب تضعیف سیستم ایمنی آنها شده است توصیه می شود.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید