05:00 , 1401/4/23
کد خبر: 000014501
بازدید: 1234
چه کسانی بیشترین آسیب را از آلودگی هوا می بینند؟

آلودگی هوا به عنوان تغییری در ترکیب هوا یا مخلوط شدن موادی که نباید در هوا وجود داشته باشد، تعریف می شود، به نحوی که سلامت انسان یا تعادل محیطی را مختل کند.

آلودگی هوا چه تاثیری بر سلامتی افراد دارد؟ تاثیر آلودگی هوا بر بیماری های تنفسی چیست؟ رفع عوارض آلودگی هوا چگونه ممکن است؟ تاثیرات آلودگی هوا بر انسان چیست؟ علائم آلودگی هوا در بدن چیست؟ عوارض آلودگی هوا بر گلو چیست؟ اثرات آلودگی هوا بر انسان و محیط زیست چیست؟ عوارض آلودگی هوا در کودکان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، کیفیت هوایی که تنفس می کنیم تاثیر مستقیمی بر سلامت ما دارد. به طور معمول، 78.084٪ از هوا از نیتروژن (N2)، 20.946٪ اکسیژن (O2)، 0.934٪ آرگون (Ar)، 0.035٪ دی اکسید کربن (CO2) است. 0.001 درصد باقیمانده از نئون (Ne)، متان (CH4)، هلیم (He)، هیدروژن (H2) و کریپتون (Kr) تشکیل شده است. علاوه بر این، حدود 0.25 درصد از جرم جو را بخار آب تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوا چه اثری بر سلامت دارد؟

بنابراین آلودگی هوا به عنوان تغییری در ترکیب هوا یا مخلوط شدن موادی که نباید در هوا وجود داشته باشد، تعریف می شود، به نحوی که سلامت انسان یا تعادل محیطی را مختل کند.

بیماری های شایع آلودگی هوا

آلودگی هوا عامل اصلی مرگ و میر و بیماری زودرس و بزرگترین خطر سلامت محیطی در اروپاست. بیماری قلبی و سکته شایع ترین علل مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوا هستند. پس از آن بیماری های ریوی و سرطان ریه قرار دارند.

اثرات آلودگی هوا بر سلامتی نه تنها به قرار گرفتن در معرض آلودگی، بلکه به میزان آسیب پذیری انسان نیز بستگی دارد. حساسیت به اثرات آلودگی هوا ممکن است با افزایش سن، بیماری های قبلی یا برخی رفتارها افزایش یابد. اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع را می‌توانید در این مطلب پیدا کنید. مواجهه‌های نابرابر و تأثیرات نابرابر: آسیب‌پذیری اجتماعی در برابر آلودگی هوا، نویز و دمای شدید در اروپا.

بررسی اجمالی اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان:

مهمترین تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان بر نحوه ورود آن به بدن، زمان قرار گرفتن در معرض، شدت عوامل و وضعیت سلامت عمومی فرد است.

آلودگی هوا عمدتاً بر سیستم تنفسی و سیستم گردش خون انسان تأثیر می گذارد. در مطالعه ای که در روسیه انجام شد، نشان داده شده است که آلاینده هایی که در خاک می نشینند، همراه با غذا وارد دستگاه گوارش نیز می شوند.

آلاینده ها به نسبت اندازه و حلالیت در آب اثرات منفی بر سلامتی دارند. 

بیشتر بخوانید:برخی انواع آلودگی هوا برای سلامت بدترند

بیشتر بخوانید: اهمیت مصرف میوه و لبنیات در روزهای آلودگی هوا

چه کسانی بیشترین آسیب را از آلودگی هوا می بینند؟

اثرات عمده سلامتی: آسم، آلرژی، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و سرطان. کودکان زیر 5 سال، بیماران مزمن و سالمندان بیشترین آسیب را از آلودگی هوا می بینند. افزودن عواملی مانند وضعیت اجتماعی پایین (مانند افراد بی خانمان)، عدم امکان دسترسی به یک موسسه بهداشتی، عادات سیگار/الکل، و اختلالات تغذیه ای به این موقعیت ها منجر به اثرات شدیدتر سلامتی می شود.

بیشتر بخوانید: ارتباط آلودگی هوا با یک اختلال قلبی کشنده

محدودیت های مرگ و میر و عوارض در نوزادان متفاوت و در بزرگسالان 30 ساله سالم متفاوت است. آلودگی هوا می تواند به طور غیرمستقیم از طریق سیستم تنفسی یا مستقیماً از طریق اثرات سمی (به عنوان مثال، آسیب اندوتلیال عروقی) بر سیستم گردش خون تأثیر بگذارد.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید