11:35 , 1401/5/8
کد خبر: 000014669
بازدید: 1241
چه کار کنیم کودکمان از آمپول نترسد؟

ترس از آمپول، واکسن و حتی پزشک موضوعی است که بسیاری از کودکان را درگیر می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، از همان سالهای آغاز کودکی آمپول یکی از تهدیدات اصلی بسیاری والدین برای فرزندانشان است. در واقع بسیاری از ما از همان ابتدا خود ترس از آمپول را در کودکمان ایجاد می کنیم و گاه نیز ترس کودک از این وسیله درمانی موجب می شود والدین از آمپول برای تربیت فرزند نیز بهره گیرند.

ترسی که در دوره کودکی ایجاد می شود گاه چنان عمیق و شدید است که تا سنین نوجوانی و حتی پس از آن هم باقی می ماند.

والدین مقصر اصلی ترس کودکان از آمپول

در این زمینه "مدیکال دیلی" مطلبی نوشته و اینگونه اظهار کرده است که کودکان در ابتدا شناختی از آمپول ندارند پس چرا از آن واهمه دارند؟

محققان دانشگاه یورک تحقیقی کرده و در کودکانی که ترس از آمپول دارند نوع رفتار والدین در سالهای ابتدای کودکی را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به نتیجه جالبی رسیدند: ترس و استرس والدین به هنگام تزریق واکسن و آمپول روی فرزند آنها نیز اثر می گذارد. 

دلایل فوبیای آمپول

حال ممکن است عده ای با توجه به گذرا بودن دوران کودکی ترس کودک از آمپول را امری جدی ندانند و در نهایت بگویند هربار نیاز به تزریق آمپول یا واکسن بود با ترفندی این کار را انجام می دهیم. اما بد ماجرا اینجاست که در موارد متعدد این ترس تا سالهای بزرگسالی با فرد می ماند. حال مثلا شما تصور کنید خانم جوانی را که از آمپول می ترسد و در عین حال چند ماه دیگر وقت زایمان دارد.

برای ترس از آمپول دلایل متعددی ذکر شده و در یکی از این موارد این فوبیا ریشه در ژنتیک دارد.یعنی برخی افراد ممکن است بطور ژنتیکی حساسیت به درد آمپول داشته و بابت تزریق آن دستخوش استرس یا حالت های دیگر شوند.

پس بهتر است در همان سنین کودکی در حد توان سعی کنیم ترس کودکان از آمپول و واکسن را برطرف کنیم.

ترس از آمپول چه بلایی سر فرد می آورد؟

گذشته از اینکه این ترس در بسیاری موارد می تواند مانعی جدی برای مراجعه فرد به پزشک باشد، ممکن است در لحظه نیز حالت های زیر را ایجاد کند:

- غش کردن

- حمله عصبی

- سرگیجه

- اضطراب 

- بالارفتن تپش قلب

- بالارفتن فشار خون

- بی‌خوابی

8 راهکار برای مقابله با ترس کودک از آمپول

با توجه به موارد گفته شده تلاش برای رفع این ترس در سنین کودکی اهمیتی ویژه می یابد. اما چطور می توان این کار را کرد؟ روانشناسان و روانپزشکان برای این مساله توصیه های متعددی دارند که برخی از آنها در ادامه آمده است:

1-با فرزندتان صادق باشید

اگر می دانید شرایط سلامت فرزندتان به گونه ای است که دکتر برای او آمپول تجویز می کند بیهوده به کودک نگوئید که آمپول نخواهد زد. حتی درباره درد نداشتن هم به او چیزی نگوئید و سعی کنید با تشریح منطقی روند ذهن او را آماده کنید که تنها برای چند دقیقه درد خواهد کشید.

2-به او آرامش بدهید

کودک خود را با رفتاری منطقی آرام کنید و تلاش کنید خونسردی اش را حفظ کند و به آمپول فکر نکند تا حساسیت او بیشتر از آنچه هست نشود.

3-از عکس و فیلم کمک بگیرید

سعی کنید با نشان دادن عکس و فیلم کودکانی که با خونسردی نسبی تزریق خود را انجام می دهند در ذهن فرزندتان تاثیربگذارید. این خیلی خوب است که فرزندتان را با تجهیزات پزشکی و شیوه انجام تزریقات آشنا کنید.

4-کودکتان را زیاد دکتر ببرید

سعی کنید برای کاستن از این ترس کودک خود را بیشتر به مراکز درمانی ببرید تا کمی از ترس او بریزد.

5-سیستم تشویق

شما حتی می توانید برای کودکتان جایزه ای در نظر بگیرید و با این شیوه ترس او را کاهش دهید. پس از تزریق نیز بهتراست مدتی او را در آغوش گرفته و محل تزریق را مالش دهید تا درد و اضطراب کودک کمتر شود.

6- از اسباب بازی ها کمک بگیرید

اگرچه معمولا محیط های درمانی آلودگی های خاص خود را دارند اما می توانید برای کاستن از این ترس به فرزندتان اجازه دهید یکی از عروسک ها یا اسباب بازی های مورد علاقه اش را به همراه داشته باشد.

7-استفاده از پمادهای بی حسی

گاهی نیز می توان از پمادهای بی حسی کمک گرفت تا کودک درد را حس نکرده و استرس کمتری داشته باشد.

8-مشورت با روان شناس

در نهایت اگر با این ترفندهاو موارد مشابه موفق به حل این معضل نشدید می توانید از یک روانشناس نیز در این زمینه مشاوره بگیرید.

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید