17:13 , 1401/9/5
کد خبر: 000016783
بازدید: 1454
چه چیزی باعث خارش پوست سر می شود+ درمان فوری

باعث خارش پوست سر می شود؟ چگونه خارش پوست سر را درمان کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، یکی از شایع ترین علل خارش پوست سر، یک بیماری پوستی خارش دار و التهابی به نام درماتیت سبورئیک است.

چه چیزی باعث خارش مو می شود؟

خارش پوست سر یک بیماری بسیار شایع است و دلایل زیادی می تواند برای آن وجود داشته باشد. بیماری پوستی خارش دار و التهابی به نام درماتیت سبورئیک شایع ترین علت خارش پوست سر است. شرایطی مانند استرس، تغییرات فصلی، نوسانات هورمونی و افزایش مخمر در پوست سر عامل ایجاد درماتیت سبورئیک هستند. 

بیشتر بخوانید: راه‌های جلوگیری از سفید شدن مو/ این غذاها را نخورید!

سایر علل خارش پوست سر

  1. پسوریازیس
  2. عفونت های قارچی پوست سر
  3. اگزمای تماسی آلرژیک ناشی از مواد مختلف اعمال شده به مو مانند رنگ مو
  4. نوروپاتی های ناشی از بیماری های موثر بر اعصاب مانند درماتیت آتوپیک
  5. شپش
  6. دیابت و زونا و استرس. 
  7. اضطراب

برای درمان خارش پوست سر چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر خارش پوست سر بیش از یک هفته ادامه یابد و علاوه بر خارش با علائم دیگری همراه باشد؛ اگر خارش پوست سر خواب و زندگی روزمره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد، نیاز به درمان دارویی است. به همین جهت بهترین راهکار مراجعه به پزشک خواهد بود.

درمان خانگی خارش پوست سر

درمان های خانگی مختلفی برای درمان خارش پوست سر شرح داده شده است که ممکن است برای برخی از مشکلات خارش پوست سر که نیازی به درمان پزشکی ندارند، موثر باشند. 

سرکه سیب

 سرکه سیب حاوی مقدار زیادی اسید استیک است. دارای اثرات ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. می تواند به کاهش خارش ناشی از خشکی پوست کمک کند. سرکه سیب را می توان با آب گرم رقیق کرد و بعد از شامپو کردن پوست سر که دارای خارش شوره سر است، به عنوان شستشو استفاده کرد. افرادی که زخم های باز روی پوست سر دارند باید از این درمان اجتناب کنند. سرکه سیب می تواند باعث سوختگی شیمیایی شود، بنابراین نباید از رقیق نشده آن استفاده کرد.

روغن زیتون گرم

 استفاده از روغن زیتون گرم روی پوست سر خارش دار می تواند به نرم شدن و شل شدن پوسته ها و پوسته های خارش دار روی سطح پوست کمک کند. قبل از مالیدن روی پوست سر، روغن زیتون را کمی حرارت داده و با ماساژ دادن روغن را به پوست خود برسانید. به مدت چند ساعت روی پوست سر باقی بماند و با شامپوی دارویی شسته شود.

روغن نارگیل ارگانیک

روغن نارگیل ارگانیک حاوی اسید لوریک است که یک چربی اشباع شده با خواص ضد میکروبی است. استفاده از آن بر روی پوست سر اثر تسکین دهنده ای برای خارش پوست سر دارد. همچنین می تواند به مبارزه با شپش سر کمک کند.

روغن نعناع 

روغن نعناع حاوی مقادیر زیادی منتول است. منتول اثر خنک کنندگی روی پوست دارد و می تواند به تسکین خارش ناشی از حساسیت های پوستی کمک کند. روغن نعناع همچنین شوره سر را کاهش می دهد و خارش پوست سر را تسکین می دهد. مانند سایر روغن های ضروری، روغن نعناع رقیق نشده نباید مستقیماً روی پوست مالیده شود. آن را با روغن دیگری مانند روغن زیتون رقیق کرده، روی پوست سر مالیده و قبل از شامپو زدن ماساژ دهید. از دمنوش نعناع می توان برای شستشو بعد از شامپو نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: 5 نکته اساسی و بسیار مهم برای تقویت مو

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد عفونی کننده است. همچنین اثر ضد التهابی دارد. می تواند به کاهش یا از بین بردن خارش ناشی از شوره سر، درماتیت سبورئیک و شپش سر کمک کند. روغن درخت چای می تواند پوست را تحریک کند، بنابراین به مقدار کم از آن استفاده کنید یا آن را رقیق کنید. می توان آن را با روغن زیتون مخلوط کرد و مستقیماً روی پوست سر ماساژ داد، یا می توان آن را با اضافه کردن 10-20 قطره روغن درخت چای به شامپو استفاده کرد.

روغن بادرنجبویه

روغن بادرنجبویه همچنین می تواند برای شوره سر و خارش پوست سر موثر باشد.

جو دوسر کلوئیدی

برخی از شامپوهای ضد شوره حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی هستند. بلغور جو دوسر کلوئیدی، بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده در آب است. این محلول رطوبت را روی سطح پوست نگه می دارد و یک لایه محافظ تشکیل می دهد که از خشکی و پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند. بلغور جو دوسر کلوئیدی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

برای سلامت مو و پوست سر چه کار باید کرد؟

برای اینکه پوست سرتان سالم باشد، باید مراقب باشید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. 

اگر کمبودهایی در بدن شما وجود دارد که ممکن است به سلامت مو مربوط باشد، باید این کمبودها رفع شوند. 

موهای خود را باید با آب گرم بشویید، آن ها را با آب خیلی داغ نشویید. 

پس از شستن مو، رطوبت را با حوله نرم از بین ببرید، موها را با حوله مالش ندهید.

موها را با شانه یا برس دندانه دار شانه کنید، در صورت امکان به طور طبیعی خشک کنید. 

عوامل حالت دهنده با حرارت بالا که برای حالت دادن استفاده می شوند به موهای شما آسیب می رسانند.

بیشتر بخوانید درمان سریع ریزش مو با چند روش ساده

موهایمان را چند وقت یک بار بشوریم؟

اینکه هر چند وقت یکبار موهایتان را بشویید باید به میزان چربی پوست سرتان بستگی داشته باشد. اگر پوست سرتان چرب است، ممکن است لازم باشد آن را یک بار در روز بشویید. موهایی که تحت درمان شیمیایی قرار گرفته اند (مثلاً دکلره شده، رنگ شده، صاف شده، پر شده و غیره) معمولاً خشک تر هستند، بنابراین شستشوی کمتری لازم است. با افزایش سن، پوست سر شما چربی کمتری تولید می کند، بنابراین باید از شامپو زدن زیاد خودداری شود.

بیشتر بخوانید: 7 عارضه خطرناک پس از کاشت مو

هنگام شستن، روی پوست تمرکز کنید، نه موهایتان

هنگام شستن پوست سر و مو، به جای شستن مو، تمرکز باید روی تمیز کردن پوست سر باشد. شستن موها به تنهایی می تواند باعث کدر شدن، زمختی و وز شدن موها شود. 

از چه نرم کننده ای برای موهایمان استفاده کنیم؟

بعد از هر شامپو از نرم کننده استفاده کنید. استفاده از نرم کننده می تواند باعث افزایش درخشندگی و کاهش الکتریسیته ساکن، افزایش قدرت و محافظت در برابر اشعه های مضر UV شود. بنابراین، می تواند به طور قابل توجهی ظاهر موهای آسیب دیده را بهبود بخشد. نرم کننده را فقط باید به انتهای موها بزنید، نه روی پوست سر یا کل مو. شامپو و نرم کننده مخصوص باید با توجه به نوع موی شما انتخاب شود. به عنوان مثال، اگر موهای رنگ شده دارید، از شامپویی استفاده کنید که برای موهای رنگ شده طراحی شده است. اگر موهای شما آسیب دیده یا تحت درمان شیمیایی هستند، شامپوهای "دو در یک" مفید خواهند بود.

هنگام شنا چگونه از موهای خود محافظت کنیم؟

محافظت از مو در هنگام شنا بسیار مهم است. با خیس کردن موهای خود قبل از شنا و استفاده از نرم کننده، از موهای خود در برابر اثرات مضر کلر محافظت کنید. یک کلاه محکم روی موهای خود بپوشید و بعد از شنا از شامپو و نرم کننده مخصوص شنا استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اشعه خورشید می تواند به موهای شما آسیب برساند، از کلاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای جلوگیری از سفید شدن مو

بیشتر بخوانید: ماسک مو چیست/ انواع ماسک مو+ شرایط استفاده

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید