10:31 , 1401/4/16
کد خبر: 000014461
بازدید: 1581
چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان

اعتماد به نفس را می توان شناخت توانایی ها و احساسات خود، دوست داشتن و اعتماد به خود تعریف کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با چند نمونه راهکار برای افزایش اعتمماد به نفس کودکان آشنا کنیم.

چند قصه برای افزایش اعتماد به نفس کودکان، دلایل کمبود اعتماد به نفس کودکان چیست؟ بازی برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان کدام است؟ تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان چگونه است؟ اعتماد به نفس در کودکان ابتدایی را چگونه افزایش دهیم؟ پسرم اعتماد به نفس نداره، باید چکار کنم؟

رشد اعتماد به نفس در کودکان از چه زمانی آغاز می شود؟

اعتماد به نفس در کودک با تولد شروع می شود و یک پدیده مادام العمر است. اعتماد به نفس که از طریق پیام هایی که خانواده به کودک در سال های اول تولد می دهد رشد می کند، با شروع مدرسه کودک در محیطی متشکل از معلمان و دوستان به رشد خود ادامه می دهد. عوامل مهم زیادی در رشد اعتماد به نفس در کودکان وجود دارد. اما مهمترین آنها والدین هستند، اولین افرادی که کودک به طور امن با آنها زندگی می کند نگرش والدین نسبت به کودک، شیوه فرزندپروری، انتظارات از کودک تأثیرات سازنده یا مخربی بر رشد افکار مثبت کودک در مورد خود ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: قابل پیش بینی بودن رفتارتان کلید رشد مغز کودک شماست

چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان
چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان

رابطه ای که کودک در دوران شیرخوارگی با والدین خود برقرار می کند، نقش بسیار مهمی در رشد او دارد. از آنجایی که خانواده اولین محیط اجتماعی است که کودک با آن مواجه می شود، میزان و چگونگی برآورده شدن نیازهای جسمی و عاطفی نقش مهمی در رشد اعتماد به نفس دارد. واکنش ها و رفتارهای خانواده که اولین محیط اجتماعی است که کودک با آن مواجه می شود، بر کل روند رشد اعتماد به نفس کودک تأثیر می گذارد. کودک با توجه به محیط اجتماعی که به آن تعلق دارد، احساسات و رفتارهای خود را شکل می دهد، بنابراین حس اعتماد به نفس در خانواده که اولین محیط اجتماعی است، شکل می گیرد. اولین نگرش و تربیت والدین در دوران کودکی نقش بسیار مهمی در شکل گیری عواطف و اعتماد به نفس خود کودک دارد. کودکی که در خانواده احساس دوست داشتن، رضایت و با ارزش بودن می کند، چندان تحت تاثیر واکنش های منفی اطرافیان قرار نمی گیرد و یا حتی اگر تحت تاثیر قرار بگیرد به راحتی با این شرایط کنار می آید.

علائم کمبود اعتماد به نفس در کودکان چیست؟

  • ● اگر نتوانند احساسات و افکار خود را بیان کنند
  • ● اجتناب از وظایف و مسئولیت ها
  • ● اگر در جدایی از افرادی که با آنها احساس امنیت می کند مشکل دارد
  • ● وقتی وارد محیط های جدید می شود مضطرب می شود، یک فرد بالغ را با خود می خواهد و احساس راحتی نمی کند
چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان
چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان
  • ● اگر در تصمیم گیری مشکل دارد
  • ● اگر نتواند در روابط خود محدودیتی تعیین کند
  • ● اگر از حضور در محیط های اجتماعی اجتناب می کند
  • ● احساس مداوم شرم، گناه و بیزاری

بیشتر بخوانید: در تربیت کودکان چه نکاتی را باید رعایت کرد

بیشتر بخوانید: آموزش کودک از چه سنی و با چه آموزش هایی

چگونه از اعتماد به نفس کودک حمایت کنیم؟

● توجه به احساسات و افکار کودک و پرسیدن حال او "امروز چه چیزی تو را خوشحال کرد؟" "امروز چیزی اذیتت کرد؟"

● بسیار مهم است که انتظار خانواده از کودک متناسب با سن باشد. کودکی که از او انتظاری نمی رود، از انجام وظایف اجتناب می کند و برای رشد خود حمایت نمی شود. از سوی دیگر، کودکی که با توقعات زیادی از ظرفیت خود بزرگ شده است، ممکن است از رشد خود دوری کند، زیرا ممکن است نگران اشتباه کردن باشد.

● هنگامی که از توانایی های خود مطمئن نیستند ممکن است به حمایت بزرگسالان نیاز داشته باشند. تشویق او به امتحان چیزهای جدید، نشان دادن اینکه او می تواند آن را انجام دهد، قدم برداشتن را آسان تر می کند. جمله «تو شروع کن، اگر به کمک نیاز داری من اینجا هستم» به او کمک می کند قدمی بردارد.

● مسئولیت های کوچک به او داده شود و به او حس موفقیت داده شود.

● کاری کنید که احساس کنند وجودشان برای شما چقدر مهم است. همیشه به آنها بگویید که عشق شما به آنها به موفقیت یا شکست آنها بستگی ندارد، اینکه چقدر برای شما مهم هستند و چقدر آنها را دوست دارید.

● از فرزندتان حمایت کنید تا در فعالیت ها و فعالیت هایی در راستای علایق و توانایی های اوست، شرکت کند. به این ترتیب آنها را قادر خواهند بود تا با توانمندسازی استعدادهایی که دارند، اعتماد به نفس داشته باشند.

چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان
چند راهکار ساده برای اعتماد به نفس کودکان

● انتظارات خود را بالاتر از سطح فرزندتان قرار ندهید. اهدافی را تعیین کنید که می توانند به آنها برسند و به آنها کمک کنید تا به آن اهداف برسند.

بیشتر بخوانید: افزایش توجه و تمرکز در کودکان با چند ورزش ساده

● محیطی را در خانه خود ایجاد کنید که همه بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و شادی، غم، شکست و ناامیدی خود را به راحتی تقسیم کنند.

کودکان در گروه سنی 0-6 سال بسیار فعال هستند. والدین این وضعیت را به خوبی می دانند. کودکانی که بلافاصله پس از گذراندن دوره نوزادی شروع به راه رفتن و دویدن می کنند، طبیعتاً می خواهند تمام فعالیت هایی را که می توانند در هر زمان و در هر مکانی در طول روز انجام دهند. نکته مهم در اینجا یافتن برخی از فعالیت های آموزشی کودکان و همچنین سرگرمی برای آنهاست. بازی های آموزشی نه تنها به زندگی آموزشی کودکان در آینده کمک می کند، بلکه به رشد خلاقیت و هوش آنها نیز کمک می کند و اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد. اگر والدین از این موارد آگاه باشند، فرزندی سالم و شاد تربیت خواهند کرد. بسیاری از بازی ها مانند لگو و معما که می توان آنها را در زمره بازی های خلاقانه کودکان به حساب آورد، از جمله بازی هایی هستند که می توانند به رشد کودک کمک کنند. 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید