06:37 , 1401/4/29
کد خبر: 000014560
بازدید: 1498
چرا بعد از چهار سال پوتین دوباره به تهران آمد؟

از روز گذشته ایران میزبان ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است اما این حضور در تهران آن هم در شرایطی که روسیه درگیر جنگ با اوکراین است چه معنایی می تواند داشته باشد؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، این روزها با برگزاری نشست سه جانبه "روند آستانه" رئوسای جمهور ترکیه و روسیه میهمان ایران هستند تا در این نشست تحولات منطقه را بررسی کرده و تصمیمی واحد اتخاذ کنند.

این روزها به نظر می رسد جهان آبستن حوادث تازه ای است و گویی در منطقه خاورمیانه که همواره به واسطه بهره مندی از منابع غنی انرژی چالش های متعددی داشت، همچنان تلاش غربی ها برای استفاده حداکثری ادامه دارد. بر همین اساس بود که طی روزهای گذشته رئیس جمهور امریکا که از ابتدای کارزارهای تبلیغاتی خود هم به صراحت گفته بود دل خوشی از عربستان ندارد راهی این کشور شد تا علاوه بر مذاکرات نفتی به نوعی پای اسرائیل را هم به معادلات باز کرده و یک ائتلاف عربی-عبری تشکیل دهد. حال در فاصله ای اندک از آن نشست که می توان به نوعی آن را نشستی علیه ایران دانست کشورهایی مثل روسیه که از سوی امریکا تحریم شده اند میهمان ایران شده اند.

اما آخرین باری که این دو مقام همزمان به ایران سفر داشتند سال 2018 میلادی بود. 

نکته جالبی که درباره این سه کشور جای اشاره دارد رویکرد آنها در برابر سوریه است که ایران و روسیه طرفدار بشار اسد در این کشور هستند و ترکیه در جناح مقابل آنها قرار داشته و به نوعی از مخالفان حکومت بشار اسد به شمار می رود.

بر همین اساس یکی از موارد مهمی که در این اجلاس در دستور کار قرار می گیرد رایزنی های سه جانبه درباره وضعیت سوریه خواهد بود زیرا امنیت این کشور برای هر سه کشور اهمیتی استراتژیک دارد.

چه کسی به استقبال پوتین رفت؟

اما همان طور که اشاره شد برای شرکت در اجلاس آستانه ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که از زمان آغاز جنگ کشورش با اوکراین تنها دو بار به سفرهای خارجی رفته، میهمان ایران شد و در مراسم استقبال از او، جواد اوجی-وزیر نفت ایران- راهی فرودگاه شد تا از این مقام بلندپایه سیاسی استقبال کند.

بیشتر بخوانید: دکترین پوتین برای احیای جایگاه روسیه

برنامه پوتین در ایران

اما در سفر یک روزه پوتین علاوه بر دیدار وی با ابراهیم رئیسی او با رهبر انقلاب نیز دیداری داشت و از دیگر برنامه های این سفر جلسه دو جانبه او با رجب طیب اردوغان بود. 

بیشتر بخوانید: فلاحت پیشه: تضمین خواستن پوتین مانع جدید برجام است

در این میان در دیدار پوتین و ابراهیم رئیسی که این سومین دیدار آنها از زمان ریاست جمهوری رئیسی است، دو طرف با تاکید بر لزوم توسعه مناسبات دو جانبه به یادآوری موفقیت‌های مشترک در مقابله با تروریسم پرداخته و  در عین حال بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های جدید منطقه‌ای و فرامنطقه تاکید کرده و از لزوم تلاش جدی برای تقویت امنیت کشورهای مستقل منطقه خبر دادند. 

در دیدار پوتین با رهبری چه گذشت؟

اما دیدار پوتین با آیت الله خامنه ای که در رسانه های مختلف جهان نیز بازتاب گسترده ای داشت، مجالی برای صحبت درباره موضوعات مختلف از جمله جنگ اوکراین بود. همچنین در این دیدار رهبر ایران تاکید کرد که باید آمریکایی هااز منطقه شرق فرات در سوریه بیرون رانده شوند.

همچنین در این نشست به اهمیت توسعه روابط دو کشور تاکید شده و قراردادهایی در زمینه نفت و گاز به امضا رسید که آیت الله خامنه ای به لزوم پیگیری آنها تا انتها تاکید کرد.

رهبر انقلاب در این نشست همچنین به جنگ اوکراین اشاره کرده و با تاکید بر اینکخ جنگ مقوله ای خشن است و ایران از اینکه مردم عادی به آن دچار شوند خرسند نمی شود، اظهار کرد: در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.

موضوع مهم دیگری که دراین دیدار مورد توجه قرار گرفت بحث حذف دلار از مبادلات جهانی بود که رهبر انقلاب تاکید کردند این روند باید بصورت تدریجی دنبال شود.

حذف دلار از مبادلات با ترکیه

اما در دیدار رئوسای جمهور ترکیه و روسیه نیز به موضوعات متعددی اشاره شد که از جمله آنها بحث حذف دلار از روابط تجاری دو کشور بود.

بیشتر بخوانید: بایدن: پوتین قصاب است

فرار رو به جلوی کاخ سفید بعد از اظهارات بایدن علیه پوتین

بایدن:پوتین نمی‌تواند درقدرت بماند/جهان برای جنگ طولانی آماده شود

در شرایطی که روسیه سهم قابل توجهی در تامین انرژی ترکیه دارد حذف دلار از روابط دو کشور می تواند به ترکیه کمک کند تا منابع ارزی خود را در شرایط سخت اقتصادی فعلی این کشور حفظ کند.

رویکرد پوتین در قبال برجام

پوتین در بخشی از اظهارات خود در ایران هم به موضوع برجام پرداخته و شب ذشته(سه شنبه، 28 تیر ماه) در نشست خبری که پس از نشست آستانه برگزار شد، تاکید کرد: باید برجام احیا شود و همه بدون تبعیض آن را اجرا کنند.

وی در عین حال به اشاره به توافقات صورت گرفته در اجلاس آستانه تاکید کرد آستانه باید نقش اصلی در حل  بحران سوریه داشته باشد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید