07:15 , 1401/4/25
کد خبر: 000014515
بازدید: 1240
چرا بایدن به عربستان سفر کرد؟

سفر جو بایدن به عربستان در روزهای گذشته در صدر اخبار جهان قرار گرفته و از سوی رسانه های مختلف این سئوال مطرح است که آیا هدف بایدن از این سفر بالا بردن میزان تولید نفت و تلاش برای حل مشکلات بنزین در امریکا است؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، جو بایدن روز گذشته در حالی وارد عربستان شد که پیش از این و زمان کارزارهای انتخاباتی خود دولت عربستان را دولتی مطرود و منفور خوانده بود با این حال اکنون با توجه به شرایط خاصی که در دنیا حاکم است ظاهرا او صلاح را در ارتباط بیشتر با عربستان دیده است. موضوعی که بسیاری آن را در راستای افزایش تولید نفت می دانند هرچند که سفیر پیشین امریکا در عربستان بر این نکته تاکید دارد که هدف بایدن بسیار گسترده تر از افزایش تولید نفت است.

جوزف وستفال در ادامه صحبت های خود با ایندیپندنت اظهار کرده که فکر نمی‌کنم بایدن انتظار داشته باشد که عربستان سعودی بتواند تولید نفت خود را افزایش دهد. مازاد ظرفیت آن‌ها اکنون بسیار بسیار اندک است و آن‌ها نمی‌خواهند با مصرف آن خطر کنند، بنابراین فعلا نفت بیشتری وجود ندارد که بتوانند پمپ کنند و بایدن این را می‌داند. اما هدف بایدن متقاعد کردن کشورهای اوپک برای همکاری بیشتر با غرب برای جلوگیری از بحران‌های آینده است.

ایران؛ هدف سفر بایدن به عربستان

با این وجود برخی تحلیلگران بر این نکته تاکید دارند که هدف اصلی سفر بایدن را مذاکره درباره ایران دانسته اند و بر این باورند که امریکا و عربستان هر دو بابت برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین حمایت این کشور از گروه‌هایی در یمن، سوریه و لبنان نگرانی دارند.

پرواز مستقیم از اسرائیل به عراق

یکی از نکات مهمی که دراین سفر اهمیت داشته و حاشیه های متعدد ایجاد کرده مبدا این سفر است چرا که بایدن بطور مستقیم با پروازی از سرزمین اشغالی راهی عربستان شده است. در این میان برخی سیاستمداران از خوشحالی اسرائیلی ها از این سفر بایدن سخن می گویند و معتقدند: سفر بایدن از اسرائیل به عربستان، نشانه خوبی از ارتباط این سفر با رابطه تل اویو – ریاض دارد حتی اگر این تعامل در حد کم و ابتدایی باشد. به عبارت دیگر با توجه به رویدادهای اخیر عرصه بین الملل می توان گفت امریکا به دنبال آن است که روابطی خوب میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و مصر و اردن و اسرائیل ایجاد کند.وزیر خارجه اسرائیل نیز چندی پیش به صراحت از علاقمندی رژیم صهیونیستی برای برقراری ارتباط با کشورهایی مانند عربستان و اندونزی خبر داده بود.

جای خالی ولیعهد عربستان در مراسم استقبال از بایدن

نکته دیگری که از روز گذشته در ارتباط با سفر بایدن به عربستان مطرح شده موضوع استقبال از اوست. رییس جمهوری آمریکا روز گذشته(جمعه، ۲۴ تیر) در حالی وارد عربستان شد که هنگام ورود به جده، شاهزاده خالد الفیصل، فرماندار استان مکه به استقبال او رفته و ولیعهد عربستان در این مراسم حضور نداشت.

البته ساعاتی پس از ورود، بایدن در کاخ سلطنتی با محمد بن سلمان-ولیعهد- و ملک سلمان-پادشاه عربستان- دیدار کرده و تنها با پادشاه عربستان دست داده است. طبق آنچه در رسانه های مختلف منتشر شده به دلیل بیماری پادشاه عربستان مقرر بوده که دیدار بایدن با او تنها نیم ساعت به طول بینجامد.

پیش از این سفر از سوی کاخ سفید اعلام شده بود که به دلیل محدودیت های کرونایی رئیس جمهور امریکا از دست دادن با مقامات کشور میزبان خودداری می کند. البته عکس هایی که از سفر بایدن به اسرائیل منتشر شده گویای آن است که رئیس جمهور امریکا در اسرائیل چنین محدودیت هایی اعمال نکرده است.

زنده شدن دوباره داستان جمال خاشقچی

از دیگر نکاتی که در ارتباط با این سفر می توان به آن اشاره کرد بحث قتل جمال خاشقچی-روزنامه نگار سعودی- است که طی سالهای اخیر در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد. نهادهای امنیتی امریکا در آن دوره به این نتیجه رسیدند که این قتل به درخواست یا با اطلاع محمد بن سلمان انجام شده و حال تنها یک روز مانده به سفر به عربستان، بایدن مجدد تاکید داشته که نظرش درباره خاشقچی مطلقا تغییر نکرده و در دیدار با رهبران عربستان دربارته مسئله حقوق بشر صحبت خواهد کرد.

گشایش آسمان عربستان به روی پروازهای اسرائیل

از دیگر دستاوردها و موارد مطرح شده در این سفر نیز می توان به بحث گشایش حریم هوایی عربستان اشاره کرد که بایدن در این زمینه اظهار امیدواری کرده که گشایش حریم هوایی عربستان به روی پروازهای همه شرکت‌های هوایی از جمله هواپیماهای اسرائیلی، آغازی برای عادی سازی روابط باشد.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید