09:47 , 1401/5/3
کد خبر: 000014609
بازدید: 1227
پیک هفتم کرونا را جدی بگیرید

از اسفند ماه سال گذشته هشدارهایی درباره احتمال بروز موج هفتم کرونا داده شده و حال بار دیگر درگیر موج جدید شده ایم، با این تفاوت که این بار مردم دیگر حساسیت دفعات گذشته را نداشته و در حدی به مراتب کمتر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، به دنبال واکسیناسیون گسترده مردم مدتی شاهد فروکش کردن آمارهای ابتلاء به کرونا بودیم و حتی چند روزی هم برای صفر شدن مرگ و میرهای کرونایی در ایران پیام های تبریک متعدد ارسال شد اما حالا دوباره 57 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و کافی است شما سری به یکی از مراکز درمانی شهر خود بزنید تا از شلوغی آنجا برایتان مبرهن شود که موج هفتم تا چه اندازه جدی است.

البته آمارهای مرگ و میر کرونایی هم میتواند این موضوع را ثابت کند چراکه بار دیگر دو رقمی شده و به مرور ریتمی افزایشی به خود گرفته است.

چگونه پیک هفتم را کنترل کنیم؟

در شرایطی که بار دیگر ابتلاء به کرونا سیر صعودی به خود گرفته به مراتب ساده تر از موج های قبلی این بیماری میتوان آن را کنترل کرد اما متاسفانه مدتهاست توجه مردم به دستورالعمل های پیشگیرانه تا حدی کم شده که برخی تولیدکنندگان ماسک به فکر این افتاده اند که محصولات خود را برای استفاده در بخش های دیگری مثل چای کیسه ای به کارخانه ها واگذار کنند تا جلوی ضررشان گرفته شود.

در این وضعیت مسئولان بهداشت و درمان کشور تاکید دارند که تنها با تزریق دز یادآور واکسن و استفاده از ماسک می توان این موج را پشت سر گذاشت.

سویه جدید کرونا چقدر قابل سرایت است؟

نکته ای که باعث شده موج هفتم کرونا به این سرعت در کشور شایع شده و در مدتی اندک 57 شهر قرمز  ایجاد کند، قدرت سرایت بالای سویه جدید یا همانBA۵ است که میتواند از یک نفر به 18 نفر سرایت کند. 

در این میان نکته قابل توجه این است که با توجه به مدت زمانی که از تزریق دزهای واکسن کرونا می گذرد تاکنون میزان علاقمندی مردم به دز واکسن یادآور چندان قابل توجه نبوده و همین موضوع آسیب پذیری در برابر موج هفتم را جدی تر می کند.

رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 37 درصد رسیده

گفته می شود برای مبارزه با کرونا لازم است رعایت پروتکل های بهداشتی بالای 80 درصد باشد اما اکنون طبق آمارهایی که منتشر شده این میزان تا حد 37 درصد در برخی استان ها کاهش یافته است که با این عادی انگاری شرایط کرونایی نمی توان امید به گذر سریع از موج هفتم داشت مگر اینکه بار دیگر این مسئله مورد رعایت حداکثری قرار گیرد.

توصیه هایی برای گذر از موج هفتم

طی دو سال گذشته خانواده های بسیاری بر اثر ابتلای اعضایشان به کرونا عزادار شدند و حال اگر بخواهیم با این روند بطور جدی مبارزه کنیم لازم است دستورالعمل هایی را به طور جدی رعایت کنیم. 

برخی از مواردی که رعایت آنها میتواند به جلوگیری از ابتلاء به BA5 موثر باشد عبارتند از:

  1. ماسک هایتان را فراموش نکنید چه در فضای بسته چه در فضای باز.
  2. هر گونه سرماخوردگی را کرونا در نظر بگیرید و هم فاصله خود را از دیگران حفظ کنید و هم سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  3. هرگاه خفیف ترین علائم سرماخوردگی داشتید غرغره کردن آب نمک را فراموش نکنید. حتی شستن بینی با آب نمک رقیق هم  اثرات خاص خود را دارد.
  4. مصرف ویتامین های Cو D را فراموش نکنید.
  5. اگر احساس سرماخوردگی دارید مصرف لیمو ترش و پودر زنجبیل و عسل را جدی بگیرید.
  6. سیستم ایمنی خود را در حد توان تقویت کنید. برای این کار داروهای متعددی قابل استفاده است.
  7. اگر شش ماه از زمان تزریق آخرین واکسنتان می گذرد حتما برای تزریق دز یادآور اقدام کنید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید