11:23 , 1402/2/7
کد خبر: 000023836
بازدید: 1300
ولخرجی های شهرداری تهران از جیب مردم/ هزینه 4.7 میلیاردی برای چراغانی میدان ولیعصر

شهرداری تهران برای چراغانی میدان ولیعصر چهار میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه کرده است که جا دارد بپرسیم آیا کلانشهری مثل تهران خرج هایی جدی تر از این مورد نداشته است؟

به گزارش خبرنگار شهری ایونا، انتشار آمارهای عجیب و غریب از هزینه های شهرداری موضوع تازه ای نیست وهمیشه اخباری در این خصوص منتشر شده است. حال نیز اقتصاد نیوز گزارشی از ریخت و پاش های شهرداری تهران منتشر کرده که در این گزارش به داده های سامانه شفافیت استناد کرده است.

در این گزارش آمده است: «شاید بسیاری از شهروندان تهرانی با سامانه شفافیت و کارکردهایش آشنایی نداشته باشند. در این سامانه بودجه سالیانه شهر تهران، قراردادهای شهرداری و آرای کمیسیون ماده 5 و... بارگذاری می‌شود.

از میان قرار دادهای بارگذاری شده در سامانه شفافیت در اسفند ماه، یکی مربوط به سقف نوری میدان ولیعصر است. 4 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه این پروژه شده است. همان ریسه‌های نوری که به ایوان انتظار ختم می‌شدند.

سازمان زیباسازی در این ماه قرار دادهای دیگری هم به ثبت رسانده مانند اجاره دو واحد مسکونی 131 متری و 92 متری در برج های دیپلمات کیش که مجموعه 3 میلیارد و 600 میلیون تومان برای تهران هزینه داشته است.این سازمان قرارداد دیگری هم با شبکه افق به ثبت رسانده که 2 میلیارد تومان برای تولید برنامه تلویزیونی «جشن محله‌ها» هزینه کند.

در قرار داد دیگری که مربوط به سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران است، سازمانی که حوزه فعالیت هایش حمایت از بی خانمان ها و آسیب دیدگان اجتماعی است. ساخت مستندی نیمه بلند با موضوع امام حسین با عنوان «روی خط امام حسین» دیده می‌شود. این سازمان برای تولید انیمیشن و موشن گرافیک احتمالا با موضوع مرتبط با حوزه فعالیت‌هایش هم قراردادی 900 میلیونی به ثبت رسانده است. این درحالی است که چند سالی است در شهرداری تهران مرکزی برای تولیدات رسانه‌ای در حوزه شهری با عنوان شبکه شهر ایجاد کرده است.

برنامه‌های تلویزیونی شهرداری تهران

این سازمان و شرکت برج میلاد همچنین قراردادی 5 میلیارد تومانی برای تولید برنامه تلویزیونی «صبح روز بعد» به ثبت رسانده‌اند.یکی دیگر از قراردادهای این سازمان با عنوان ارائه حدمات معنویت افزایی است که این خدمات را از یک مرکز با عنوان «آوای پاک زندگی» دریافت کرده است که نشانی آن درشهر قم است.

بررسی قراردادهای یک ماه پایانی سال 1401 که در سامانه شفافیت شهرداری تهران ثبت شده موضوع دیگری هم به چشم می‌آید، در کنار بیشتر این قراردادها آمده است: ترک تشریفات.سید جعفرتشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درباره این نوع قراردادها به «اکوایران» می‌گوید: وظیفه اصلی شورای شهر تهران نظارت است، گزارش‌هایی که به شورا می‌شد، بررسی می‌شود اگر خلاف مقررات و مصوبات باشد برخورد می‌شود و اگر در چارچوب‌های قانونی باید براساس تدبیر و درایت مدیران شهری هزینه شود که منابعی که در اختیار دارد براساس اولویت‌ها و نیازهای اصلی هزینه کند.

او ادامه می‌دهد: ‌به عنوان یک عضو شورای شهر تهران معتقدم هزینه در فعالیت‌هایی که دوام کمی دارند و زود اثرشان از بین می رود پول دور ریختن است این که یک سری ریسه یا پرچم که دوام چندانی ندارند و حتی گاهی به زیبایی شهر هم کمک نمی‌کنند و به عنوان زوائد شهری محسوب می شوند را نمی توان به عنوان زیباسازی شهر محسوب کرد. حتی اگر کپی برداری خوبی از یک اثر موفق انجام بدهیم هم خوب است نه این که یک کپی از نماد شهری دیگر را چندان ناقص اجرا کنیم که جاذبه ای هم نداشته باشد. آن هم در هر معبری بگذاریم و حتی در برخی از معابر چندین المان را نصب کنیم درست نیست. زیباسازی نباید فیزیکی باشد بلکه کاری هنری و فکری است اگر این نوع فعالیت ها مبتی بر اندیشه نباشد پول دور ریختن است و باید کارهای یکه با دوام که به عنوان نماد شهری بماند انجام شود.

ناصرامانی عضو دیگر شورای شهر تهران هم درباره ترک تشریفات‌ می‌گوید: این موضوع قابل بررسی است باید عملکرد مالی ماه پایانی سال 1401 به شورا بیاید تا مشخص شود این اتفاق افتاده یا خیر اگر چنین باشد نشانه پسرفت مالی است.

اما علی اصغر قائمی با ادبیات تندتری نسبت به این نوع قراردادها واکنش نشان می‌دهد و از افسارگسیختگی در شهرداری سخن می‌گوید.او اما حساسیتی چندانی نسبت به قراردادهای ترک تشریفات ندارد و می‌گوید: سه مدل قرار داد داریم مناقصه، مناقصه محدود یا ترک تشریفات هر سه مسیر قانونی است اما اگر ترک تشریفات بوی رانت بدهد نگران کننده است اگر این ترک تشریفات ها از این جنس باشد باید حساسیت نشان داد .

او درخصوص ساخت مستند نیمه بلند با موضوع امام حسین در سازمانی که مسئولیتی در این حوزه ندارد می‌گوید: اگر این قرارداد در سازمان فرهنگی و هنری بسته می شد که ماموریتی در این حوزه دارد مشکلی نبود اما در این سازمان جای پیگیری دارد.

دشمنی‌ها را باز نکنیم

قائمی ادامه می‌دهد: در شهرداری در این فضاها احساس افسار گسیختگی می‌کنیم و در حد توانمان پیشگیری می‌کنیم. او درخصوص این که بعد از گذشت یک سال و 8 ماه به نظر می‌رسد در شورای شهر روح جمعی برای جلوگیری از این نوع افسار گسیختگی‌ها وجود ندارد، هم می‌گوید: با دشمنی مواجه هستیم خیلی بازش نکنیم.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید