11:43 , 1401/4/14
کد خبر: 000014442
بازدید: 1515
ولادت امام علی(ع) و روز پدر 1401 چه تاریخی است؟

13 رجب مصادف با میلاد حضرت علی(ع) است و در ایران این روز را به عنوان روز مرد یا پدر می شناسند اما ریشه این نامگذاری کجاست؟

به گزارش خبرنگار مذهبی ایونا، امام علی(ع)30 سال پس از واقعه عام الفیل در روز 13 رجب در کعبه به دنیا آمد و ماجرای ولادت ایشان مورد تائید شیعیان و سنی ها است.

زمان تولد حضرت علی (ع) بیش از 30 سال از سن پیامبر(ص) نگذشته بود و 10 سال پس از این تاریخ بود که نبی اکرم در سن 40 سالگی به رسالت مبعوث شدند. بدین ترتیب حضرت علی(ع) که 10 سال قبل از مبعث متولد شدند همواره در تمام مراحل در کنار پیامبر بودند و حیات ایشان تا 30 سال پس از پیامبر نیز ادامه داشت.

حضرت علی(ع) اولین امام شیعیان و چهارمین خلیفه اهل سنت پس از ابوبکر، عمر و عثمان هستند که هم پسرعمو و هم داماد پیامبر بوده اند. طبق مستندات تاریخی آن حضرت اولین فرد ایمان آورنده به پیامبر بوده و پیامبر به اذن الهی ایشان را به عنوان جانشین خود معرفی کرده و از مردم برای بیعت با آن امام همام بیعت گرفتند. هرچند که پس از فوت پیامبر عده ای از دستور ایشان سرپیچی کرده و با ابوبکر بیعت کردند.

دوران امامت آن حضرت به طور عمده به درگیری با خوارج، اصحاب جمل و معاویه گذشت و امیرالمومنین در تاریخ 21 رمضان 40 هجری در سن 63 سالگی به دست ابن ملجم مرادی به شهادت رسیدند.

اما درباره نام آن حضرت نیز باید گفت، زمانی که ایشان به دنیا آمدند مادر آن حضرت ایشان را "حیدره" به معنای شیر نامیدند اما پس از مدتی به همراه پدر آن حضرت تصمیم گرفتند به الهام الهی نام ایشان را علی بگذارند.

بیشتر بخوانید: حدیث امام علی (ع) درباره برترین روزه

روز پدر 1401

در ایران از سالها قبل روز ولادت این امام همام به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده و از آن برای بزرگداشت مقام پدر کمک گرفته می شود. با توجه به تفاوتی که میان تقویم هجری قمری و هجری شمسی وجود دارد، این مناسبت در تقویم ایرانیان روز ثابتی نبوده و هر سال حدود 10 روز نسبت به سال قبل خود جابجا می شود. بر اساس تقویم امسال نیز روز روز شنبه ۱۵ بهمن سال ۱۴۰۱مصادف است با ۱۳ رجب سال ۱۴۴۴و این روز جزو روزهای تعطیل رسمی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: حدیث امام علی (ع) درباره گذشت کردن

چرا میلاد امام علی روز پدر نامگذاری شد؟

در توضیح چرایی این روز به عنوان روز پدر که به آن روز مرد هم گفته می شود باید گفت در روایات متعددی از سوی پیامبر (ص)، حضرت علی(ع) به عنوان پدر امت ذکر شده اند و در حدیث شریفه ای آمده است «انا و علی ابواهذه الامه» برهمین اساس شاید نامگذاری این روز با توجه به این حدیث بی دلیل نباشد اما طبق برخی بررسی ها بنظر می رسد آنچه بیشتر باعث شده چنین روزی به عنوان روز مرد شناخته شود نظر و اجماع خود مردم است و در  منابع رسمی و تقویم رسمی کشور در کنار تاریخ 13 رجب تنها به مناسبت میلاد حضرت علی(ع) اشاره شده است.

البته لازم به ذکر است که در دوران قبل از انقلاب هم روز ۲۴ اسفند  که با تولد رضا شاه مصادف بود به عنوان روز مرد اعلام شده و جشن گرفته می شد.

امام علی (ع) بعد از پیامبر(ص) برترین الگوی عدالت برای بشریت است- ایونا نیوز

بیشتر بخوانید: امام علی (ع) بعد از پیامبر(ص) برترین الگوی عدالت برای بشریت است

امام علی(ع) پدر چند فرزند بود؟

طبق آنچه در روایات آمده اطلاعات متفاوتی از تعداد فرزندان آن حضرت یاد شده است. حضرت علی(ع) در سن 24 سالگی با حضرت زهرا(س) ازدواج کردند که حاصل این ازدواج از این قرار است:

-امام حسن(ع)

-امام حسین(ع)

-حضرت زینب(س)

-حضرت ام کلثوم(س)

آن حضرت تا زمانی که حضرت فاطمه(س) در قید حیات بودند همسر دیگری اختیار نکرد اما پس از شهادت حضرت زهرا همسرانی اختیار کردند. شیخ مفید فرزندان آن حضرت را در مجموع 27 دختر و پسر می داند و ابن سعد این عدد را 34 و مزی دیگر مورخ تاریخ اسلام آن را 39 فرزند می داند.حضرت عباس(ع) از دیگر فرزندان امام علی(ع) هستند که از شهرت تاریخی برخوردارند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید