05:49 , 1401/5/3
کد خبر: 000014603
بازدید: 1963
وحید اشتری کیست و چرا به حبس محکوم شد؟

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر محکومیت وحید اشتری فردی که برای اولین بار داستان سیسمونی دختر قالیباف را رسانه ای کرده بود منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، درآخرین روزهای تیر ماه سال جاری بود که وحید اشتری اعلام کرد که از سوی شعبه 1057 کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت محکوم شده است.خبری که طی روزهای بعدی از سوی مراجع رسمی نیز تائید شد.

وحید اشتری کیست؟

اما پس از انتشار این اخبار برای بسیاری سئوال شد که وحید اشتری کیست؟

وحید اشتری از جمله دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال 1387 است که در زمان ورود به دانشگاه ظاهرا طلبه هم بوده است. وی عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی بوده است اما فروردین ماه سال جاری نام او به واسطه انتشار خبر خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه و انتشار تصاویر آن بر سر زبان ها افتاده است.

البته پس از انتشار این خبر برخی نمایندگان مجلس از خرید دو واحد آپارتمان به ارزش 40 میلیارد تومان نیز خبر دادند که پس از مدتی سکوت قالیباف اعلام کرد در صدد شکایت از افشاکنندگان این اخبار است.

ناگفته نماند که این تنها موردی نبوده که اشتری نسبت به انتشار خبر آن اقدام کرده بلکه پیش از این نیز وی و یاشار سلطانی بار دیگر به انتشار خبری پرداخته و مدعی شده بودند که محمدباقر قالیباف در دورانی که شهردار تهران بوده بابت رای به عدم تحقیق و تفحص از شهرداری،  65 میلیارد رشوه به برخی از نمایندگان مجلس دهم داده است. در آن دوره نیز اینگونه عنوان شد که افراد نامبرده موفق به اثبات این ادعا نشده و در دادگاه محکوم شدند.

وی پیش از این نیز اعلام کرده بود که بابت انتشار عکس پسر دادستان کل کشور بابت "انتشار عکس خصوصی" به دو سال حبس محکوم شده‌ بود چرا که طبق به اعتقاد دادگاه، انتشار عکس باعث هتک حیثیت پدرش شده‌است.

طبق آنچه خود اشتری در فضای مجازی منتشر کرده معمولا منبع اطلاعات او مردم هستند که اخباری را به او میدهند و او به عنوان یک فرد رسانه ای آنها را راستی آزمایی و صحت سنجی کرده و بعد منتشر می کند اما در میان مردم این همواره سئوال است که چه کسی این اطلاعات را در اختیار او قرار می دهد و او چگونه می تواند چنین موضوعاتی را مطرح کند.

بیشتر بخوانید: شرکت استانبولی داد و ستد با داماد قالیباف را تکذیب کرد

داستان محکومیت وحید اشتری

حال نیز در شرایطی که بیش از سه ماه از انتشار اخبار مربوط به سیسمونی قالیباف می گذرد، اشتری از محکومیت خود در دادگاه خبر داده است.

وی مدعی شده که این حکم بابت انتشار اخبار ذیل صادر شده است:

-"سیسمونی"

-"خیریه حسین طائب" 

- "مطالب مرتبط با هولدینگ یاس" 

وی با انتشار تصویری در فضای مجازی از در نظر گرفتن دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی و حقیقی خبر داده است.

اشتری پنج بار مورد رافت اسلامی قرار گرفته

اما چند روز پس از انتشار این خبر از سوی وحید اشتری، روز گذشته (یکشنبه،2 مرداد) روابط عمومی دادگستری استان تهران خبری منتشر کرده و در قالب آن ضمن تائید محکومیت اشتری اینگونه اعلام کرد که وی پنج بار مورد رافت اسلامی قرار گرفته اما از فرصت‌های ارائه شده در جهت اصلاح رفتار خود استفاده نکرده و به اتهام‌زنی بی‌اساس به افراد مختلف ادامه داده است.

طبق آنچه در این اطلاعیه آمده، روابط عمومی دادگستری استان تهران در همین زمینه اعلام کرده که «دادنامه صادره مربوط به چند پرونده اتهامی وحید اشتری می باشد و آن طور که به اشتباه از سوی وی عنوان شده صرفا مربوط به یکی از پرونده های متهم نیست.

بر اساس دادنامه صادره صحت‌سنجی ادعاهای متهم در بسیاری از موارد مورد ادعا در خصوص کشف فساد، حکایت از آن دارد که متهم اعمال خلاف واقعی را خصوصا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتسب کرده و واهی بودن ادعاهای مطروحه با استعلامات به‌عمل آمده و تحقیقات صورت گرفته محرز است.»

بر اساس رای صادره از سوی دادگاه بدوی وحید اشتری به اتهام نشر اکاذیب و انتساب اعمال خلاف واقعیت اشخاص حقوقی و حقیقی به قصد اضرار و تشویش اذهان عمومی در بستر فضای مجازی با استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای مجرم شناخته شد که این حکم ظرف مهلت ۲۰ روز قابل واخواهی در مرجع قضایی خواهد بود و سپس ظرف مهلت ۲۰ روز قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

واخواهی شکایتی است که ویژه احکام غیابی صادر می شود و توسط محکوم علیه غایب، در مهلت مقرر، در همان مرجع اولیه قابل واخواهی است و این غیر از قابلیت اعتراض در مرجع تجدید نظر است.

 

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید