07:55 , 1401/4/15
کد خبر: 000014450
بازدید: 1947
همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا

گیاه اریکا به عنوان یک گیاه زینتی باغی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش داده می شود. معمولاً ارتفاع آن از 6 متر تجاوز نمی کند.

قیمت نخل اریکا چقدر است؟ علت زرد شدن گل اریکا چیست؟ سرعت رشد نخل اریکا چقدر است؟ کود مخصوص نخل اریکا چیست؟ خاک اریکا اسیدی یا قلیایی باید باشد؟ نخل اریکا وشامادورا چه شکلی است؟ اریکا گل می دهد؟ تکثیر نخل اریکا در آب امکان پذیر است؟ 

گیاه اریکا با منشأ ماداگاسکار یکی از درختان گیاه Dypsis از خانواده Arecaceae (Palmaceae) است که با شاخه های پایین تولید مثل می کند. نام علمی قبلی آن Chrysalidocarpus lutescens بود. نام جدید آن Dypsis lutescens است. اما کسانی هم هستند که به آن Areca lutescens. می گویند.

خواص گیاه اریکا

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، گیاه اریکا به عنوان یک گیاه زینتی باغی در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری پرورش داده می شود. معمولاً ارتفاع آن از 6 متر تجاوز نمی کند. دائماً از ریشه نهال های جدیدی تولید می کند. برگها که در حالت کشیده تمایل به انحنا دارند بین 2-3 متر طول دارند. 

همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا
همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا

مراقب و نگهداری از گیاه اریکا

هماهنگی داخلی: نیاز به فضای بزرگ در داخل خانه دارد. اما مهمترین آن محیط مطبوع است. زیرا در مکان های بدون جریان هوا نمی توان سالم ماند. با رشد برگ ها خم می شوند و در اطراف پخش می شوند، بنابراین باید مکان را متناسب با سالن ها و دفاتر تنظیم کرد. بنابراین با بزرگتر شدن به فضای بیشتری نیاز دارید.

تاثیر بر هوای اتاق: با جذب گازهای زایلن و تولوئن هوا را تمیز می کند. نهال گیاه اریکا که تا 2 متر رشد کرده است در عرض 24 ساعت 1 لیتر آب در هوا آزاد می کند. اگر تعداد برگ ها یا نهال ها زیاد باشد، به عنوان یک مرطوب کننده هوا عمل می کند.

مقاومت در برابر زمستان: در خارج از منزل، گیاه اریکا در زمستان دمای حداکثر تا 7-درجه سانتیگراد را تحمل می کند، به شرطی که از بادهای شمالی در امان باشد (به شرطی که از بهار به خاک و محل خود عادت کند).

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد مراقبت و نگهداری از گیاه برگ عبایی( Aspidistra) +عکس

استفاده: به عنوان حصار مسدود کننده دید بسیار مناسب است، نه حصاری که ما می شناسیم (در کشورهای دارای آب و هوای مناسب). درخت زینتی فوق العاده زیبایی است که با تکثیر ساقه های ظریف نازک خود از پایین و حمل رنگ های مختلف زرد بر روی ساقه و برگ رشد می کند. در داخل خانه به عنوان گیاه زینتی اتاق نشیمن و اداری استفاده می شود.

پرورش، مراقبت از گیاه اریکا

نیاز خورشید: اریکا سایه کامل را دوست ندارد. با آفتاب داغ تند تطبیق می یابد، اما رشد آن کند می شود. اگر آفتاب را در تابستان فیلتر کنید خوب است. در زمستان، هر چه نور مستقیم بیشتر باشد، بهتر است.

همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا
همه چیز درباره گیاه اریکا/ از نحوه نگهداری تا روش های تکثیر نخل اریکا

خاک: اگر آن را در اتاق نشیمن پرورش می دهید، باید مخلوطی از 3 قسمت پیت خاک + 1 پیمانه سنگ درست کنید. اگر قصد دارید آن را دائما یا بیشتر سال در خارج از خانه نگه دارید، مخلوط خاک را به صورت زیر درست کنید.

اگر خاصیت قلیایی خاک اریکا زیاد باشد عمر برگهای اریکا کوتاه می شود. شما باید خاکی تهیه کنید که هم به طور طبیعی مغذی باشد و هم زهکشی خوبی داشته باشد. طبق فرمول زیر: 2 قسمت خاک واقعی هوموس + 1 قسمت خاک پیت + 2 قسمت ماسه رودخانه ای دانه درشت.

آبیاری، تغذیه: زمانی که خیس شدن خاک از بین رفت آبیاری گیاه اریکا را مجددا انجام دهید. منتظر نباشید تا رطوبت آن از بین برود (در غیر این صورت برگ های آن چروکیده و زرد می شوند). اجازه دهید آب لوله کشی چند روز در ظروف بسیار بزرگ ته نشین شود. سپس آب روی آن را بگیرید و با آن آبیاری کنید و در روزهای بسیار گرم برگها را آب پاشی کنید. هنگام آبیاری آب اضافی را در صفحه زیر گلدان نگذارید زیرا ریشه های اریکا ها مستعد پوسیدگی هستند.

تکثیر  نخل اریکا

برای تکثیر نخل اریکا می توانید با ریشه زایی در فصل بهار و پس از کاشت شاخساره ای که از ریشه بریدید، ریزوم آن را به نایلون کاملا شفاف رد کنید، ببندید. آن را در یک اتاق گرم نگهداری کنید، جایی که بسیار روشن است اما دور از نور مستقیم خورشید است. به لطف بسته بودن، ریشه ها با رطوبت شدید هوای داخل احیا می شوند. اگر شاخه ای که جدا کرده اید به اندازه کافی ریشه داشته باشد، کافی است آن را به مدت یک هفته بسته نگه دارید. اگر ریشه کمتری داشته باشد باید سه تا چهار هفته بسته نگه داشته شود تا ریشه زایی کافی داشته باشد. در ضمن، بعد از هفته اول هر روز یک ساعت آن را باز کرده و تهویه کنید. هنگام بسته شدن در نایلون، محافظت در برابر نور مستقیم خورشید ضروری است.

چالش ها و مسائل نگهداری از گیاه اریکا

شایع ترین مشکل پوسیدگی ریشه اریکا است. دلیل آن خاک نامناسب، گلدان های بزرگ، آبیاری غیر ضروری، محیط های بدون هوا و بدون نسیم است.

خشک شدن نوک برگ نیز یک مشکل رایج در گیاه اریکاست. عواملی مانند تأخیر در آبیاری، آبیاری مستقیم با آب لوله کشی (با آب کلردار یا فلوئوردار)، ماندن ریشه در خاک آبیاری که برای مدت طولانی هرگز خشک نمی شود، باعث قهوه ای شدن زودرس برگ های اریکا می شود. خشک شدن نوک در برگ های پیر طبیعی است پس می توانید انتهای خشک را با قیچی ببرید. تا زمانی که خشک می شود کوتاه کردن را ادامه دهید. جایی که برش میزنید باید از قسمت کاملا خشک باشه. از قسمت سبز رنگ برش ندهید.

در مکان هایی با هوای بسیار خشک، در گرمای شدید در تابستان و بادکش به برگ ها آسیب می رساند. به این حتما توجه کنید.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید