06:48 , 1401/4/26
کد خبر: 000014531
بازدید: 1596
همه چیز درباره کنکور 1402/ کنکور سالی دوبار برگزار می شود

بحث تغییرات کنکور که از مدتها قبل در دستور کار بود سرانجام نهایی شده و قرار است از سال 1402 مهمترین آزمون تحصیلی کشور با تغییرات قابل توجه برگزار شود.

به گزارش خبرنگار آموزش ایونا، برگزاری کنکور در  ایران به ویژه در سالهای اخیر با اما و اگرها و حاشیه های متعدد همراه بوده است و حال با نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی و امضاء رئیس جمهور قرار بر آن است که این آزمون بزرگ از سال آینده به شکلی متفاوت برگزار شود.

اعتبار کنکور دو ساله می شود

از مهم ترین تغییراتی که در این آزمون اعمال خواهد شد شیوه برگزاری آن است که به جای یک بار در سال دو بار در سال برگزار می شود. از سوی دیگر مدت اعتبار قبولی در این آزمون افزایش یافته و به دو سال می رسد یعنی اگر فردی در این آزمون قبول شود به مدت دو سال قبولی او دارای اعتبار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ثبت نام یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در کنکور ۱۴۰۱

تغییرات کنکور قطعی است

اما همچنان با توجه به اینکه سالهاست کنکور با سر و شکلی تقریبا واحد برگزار می شده ممکن است درباره تغییر رویکرد و مدل آن تردید داشته باشند اما در این باره  مدیرکل سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده است که این مصوبه که توسط بالاترین سطح یعنی قوه مجریه ابلاغ شده و اجرای آن از سال آینده قطعی است.

لزوم نظارت بیشتر بر امتحانات نهایی

اما از دیگر مواردی که در کنکور 1402 در اولویت قرار میگیرد سوابق تحصیلی فرد است و بر این اساس لازم است امتحانات نهایی مدارس با حساسیت و دقت بیشتری برگزار شوند.روز گذشته ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه)" به امضای رئیس جمهور رسید و بر این اساس از سال آینده شاهد ایجاد تغییراتی در کنکور خواهیم بود که بر این اساس تلاش می شود به تدریج کنکور حذف شده و جای خود را به بررسی سوابق تحصیلی فرد بدهد. بدین ترتیب سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعطیلی رشته«ریاضی» برخی دبیرستانها بدلیل عدم تقاضا/ عدم ابلاغ نحوه احتساب سوابق تحصیلی درکنکور

کوچکی‌نژاد: قانون مجلس در خصوص کنکور شفاف است

برگزاری زودهنگام کنکور سراسری برخلاف قانون است

بدین ترتیب وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی برای تمامی دانش آموزان شرکت کننده در کنکور اقدام کند.

خداحافظی با دروس عمومی 

از دیگر تفاوت هایی که در کنکور 1402 مورد اشاره قرار گرفته حذف شدن دروس عمومی از این آزمون است.

طبق آنچه پیش از این از سوی مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده کنکور 1402 نسبت به سالهای قبل آن سه تغییر عمده خواهد داشت که عبارتند از:

-قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی

- حذف دروس عمومی

-حذف زیرگروه ها 

یک بام و دو هوای کنکور 1402

اما از دیگر نکاتی که درباره کنکور سال بعد می توان به آن اشاره کرد اینکه تاکنون همگان و به ویژه داوطلبان کنکور عادت داشته اند اخبار این آزمون را از مرجع مربوطه یعنی سازمان سنجش آموزش کشور پیگیری کنند. حال به یکباره موضوعات کنکوری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر می شود و این سئوال را برای کنکوری ها و خانواده آنها ایجاد می کند که در نهایت مرجع اعلام نظر در این باره کدام بخش است؟ جالب اینکه طی روزهای اخیر مسئولان سازمان سنجش حتی بر این نکته تاکید کرده بودند که کنکور 1402 نیز مانند امسال برگزار خواهد شد اما حال با توجه به آنچه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده ظاهرا باید منتظر اعمال تغییراتی در شیوه برگزاری کنکور سال بعد باشیم.

سئوالات بسیار بر سر راه کنکور 1402

اما این تصمیمات در صورتی گرفته شده که از حالا برای شرکت در آزمون سال آینده ابهامات و اما و اگرهای بسیاری وجود دارد. یکی از این سئوالات آن است که اگر قرار است از سال آینده کنکور در دو مرحله برگزار شود زمان این آزمونها چه تاریخی خواهد بود که داوطلبان سال آینده برای آن برنامه ریزی کنند.

دیگر آنکه اگر قرار باشد 60 درصد اثرگذاری کنکور با نمرات سال آخر دانش آموز باشد شاید دیگر به این بهانه ارزشیابی هایی که در مدارس صورت میگیرد از حالت واقعی فاصله بگیرد یا والدین ترجیح دهند فرزندان خود را در مدارسی ثبت نام کنند که بشود با سهولت بیشتر نمره بالاتری کسب کرد.

ماجرای حذف دروس عمومی از کنکور نیز از دیگر تغییراتی است که گفته شده در کنکور 402 رخ خواهد داد و همین امر نیز جای سئوال دارد که با حذف  دروس عمومی برگزاری دو آزمون برای دروس تخصصی چگونه خواهد بود؟

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید