09:26 , 1401/5/27
کد خبر: 000014858
بازدید: 1359
همه چیز درباره ته دیگ/ ته دیگ سرطان زاست؟

ته دیگ از چنان محبوبیتی در میان مردم برخوردار است که اکنون برخی رستوران های لاکچری بخشی از منوی خود را به ارائه انواع ته دیگ ها اختصاص داده اند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که عاشق ته دیگ هستند، این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش سرویس تغذیه ایونا، ته دیگ بخشی از غذاهای سنتی ایران را تشکیل می دهد که گاه ممکن است جذابیت آن از خود غذا نیز بیشتر شده و استقبال بیشتری از آن صورت بگیرد. اما برای مصرف این ماده غذایی نیز مانند هر مورد دیگری لازم است توجه شود که چه فواید و مضراتی به همراه دارد.

ایران شاید تنها کشوری باشد که مصرف ته دیگ در آن تا این اندازه رایج است. در این گزارش برخی جنبه های تغذیه ای این ماده غذایی را از دید متخصصان تغذیه بررسی کرده و نظرات آنها را ولو اگر متضاد همدیگر بوده اند آورده ایم و طرز تهیه برخی از محبوب ترین انواع ته دیگ را نیز  ذکر کرده ایم.

ته دیگ باعث سرطان می شود؟

 در مورد ارزش غذایی، مزایا و مضرات ته دیگ نکات متعددی ذکر شده و در کنار اینکه عده ای جایگزینی آن را با برنج شیوه ای مناسب برای لاغری دانسته اند عده دیگری نیز هشدار داده اند که اگر ته دیگ شما سوخته باشد می تواند شما را در معرض ابتلاء به سرطان قرار دهد.

برخی مواد غذایی مانند نان، سیب زمینی، ته دیگ و غلات اگر حرارت زیادی دیده و تغییر رنگ دهند در آنها سمی به نام "آکریل آمید" تولید می شود که سرطانزا بوده و می تواند مانع بارداری شود.

با توجه به موارد ذکر شده متخصصان تغذیه بسیار تاکید می کنند که لازم است حتما رنگ ته دیگ ها طلایی و قهوه ای روشن باشد و اگر ته دیگی  این مراحل را رد کرد می تواند سلامت فرد را مورد تهدید جدی قرار دهد.

تاثیر ته دیگ  سوخته بر دستگاه گوارش

به گفته پزشکان مصرف زیاد(بیش از سه بار در هفته) غذاهای برشته ای که حاوی آکریل آمید هستند میتواند مشکلات گوارشی متعددی به همراه داشته باشد که عبارتند از:

-رفلاکس معده

-افزایش ترشح اسید معده

-یبوست

-خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارشی

در چنین شرایطی شیوه طبخ ته دیگ ها از اهمیت مضاعفی برخوردار می شود. که در این گزارش طرز تهیه چند نوع پرطرفدار ته دیگ را ارائه کرده ایم.

انواع ته دیگ

برای تهیه ته دیگ راه های بسیاری وجود دارد و از هویج و کاهو گرفته تا بال مرغ و انواع نانها(مثل بربری) این قابلیت را دارند که تبدیل به ته دیگ شوند اما محبوب ترین انواع ته دیگ عبارتند از:

1-ته دیگ نان

-ته دیگ برنج

3-ته دیگ سیب زمینی

4-ته چین

5-ته دیگ مجلسی

طرز تهیه ته دیگ مجلسی

یکی از پرطرفدارترین انواع ته دیگ نوع مجلسی آن است که طبخ آن هم اگرچه نیاز به مهارت دارد اما کار سختی نیست. برای این کار هنگامی که برنج خود را آبکش کردید حدود یک سوم آن را با زعفران دمکشیده و روغن مخلوط کنید. البته مراقب باشید به هنگام هم زدن این مواد برنج شما له نشود. این مواد را ته قابلمه ای که قبلا روغن داخل آن ریخته و به خوبی داغ شده است بریزید و پس از مرتب کردن آن بقیه برنج را روی آن بریزید و با حرارت کم منتظر شوید برنج شما دم بکشد.

برای تهیه این مدل ته دیگ حتما از ظروفی که تفلون خوبی دارند استفاده کنید تا هم ته دیگ شما خوش رنگ تر باشد هم به هنگام سرو بتوانید آن را به شکل یکپارچه و کیک مانند سرو کنید.

برای تزئین روی این ته دیگ هم می توانید از انواع خلال ها یا زرشک سرخ شده استفاده کنید.

طرز تهیه ته دیگ ته چین

ته دیگ ته چین نیز از دیگر انواع ته چین است که علاقمندان بسیار دارد. برای تهیه این مدل شما باید مواد زیر را در اختیار داشته باشید:

-روغن مایع به میزان لازم

- دو عدد زرده تخم مرغ

- مقدار مناسبی ماست چکیده و زعفران دم کرده 

-گلاب

-کره آب شده

پس از اینکه این مواد را با هم مخلوط کرده و حسابی هم زدید بخشی از برنجی که از آب کش رد کرده اید را به آن اضافه کرده و هم بزنید و پس از آنکه مخلوطی یک دست آماده شد آن را درون قابلمه ای که در آن مقداری روغن داغ کرده اید بریزید و بقیه برنج را روی آن بریزید. پس از مدتی حدد نیم ساعت و بر روی شعله ای کم ته دیگ ته چینی شکل بسیار خوشمزه ای خواهید داشت.

طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی

این نوع ته دیگ هم جذابیت بی نظیری دارد و دیدن ظاهر آن کافی است تا دهان همه آب بیفتد. طرز تهیه ته دیگ سیب زمینی نیز بسیار ساده است و کافی است سیب زمینی هایی که پوست گرفته و به شکل حلقه ای آماده شده اند را کف قابلمه و در داخل روغن قرار داده و روی آن برنج یا ماکارونی خود را بریزید. اگر از افرادی هستید که تازه آشپزی را شروع کرده و اطلاعات چندانی ندارید یادتان نرود که برنج یا ماکارونی یا هر غذایی که ته دیگ دارد معمولا به شکل آب کشی شده تهیه می شود.

آیا ته دیگ چاق می کند؟

برخی متخصصان تغذیه که احتمالا خود آنها هم به ته دیگ علاقه دارند حتی به افرادی که قصد لاغر شدن دارند توصیه می کنند که ته دیگ را جایگزین برنج و ماکارونی کنند اما برخی دیگر از متخصصان به این نکته اشاره دارند که معمولا ته دیگ بیشترین میزان چربی غذا را جذب می کند و بر این اساس در مبتلا شدن به اضافه وزن بی تاثیر نبوده و حتی می توان در رژیم های چاقی از آن بهره گرفت. در جدول زیر میزان کالری یک کف دست از انواع مختلف ته دیگ مورد اشاره قرار گرفته است.

 

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید