05:19 , 1401/4/25
کد خبر: 000014512
بازدید: 1408
همه چیز درباره اسید فولیک/ از اسپینا بیفیدا نوزادان تا کم خونی

اسید فولیک به تشکیل سلول های خونی سالم کمک می کند که اکسیژن را به بدن می رسانند. خستگی، ضعف و رنگ پریدگی ممکن است با کمبود اسید فولیک رخ دهد. در ادامه مطلب به موارد مهم تری درباره اسید فولیک اشاره خواهد شد.

اسید فولیک چیست؟ قرص فولیک اسید را صبح بخوریم یا شب؟ اسید فولیک برای مردان ضرر دارد؟ زمان مصرف فولیک اسید چه موقعی است؟ قرص فولیک اسید 1 برای چیست ؟ قرص فولیک اسید برای پوست مناسب است؟ روش صحیح مصرف اسید فولیک چیست؟ عوارض اسید فولیک چیست؟ عوارض قرص فولیک اسید 1 چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، یکی از اولین سیستم هایی که در بدن کودک شما ایجاد می شود، سیستم عصبی است و اسید فولیک نقش مهمی در رشد سیستم عصبی دارد. اسپینا بیفیدا که یک بیماری نقص لوله عصبی (نقص لوله عصبی) است، این بیماری در نوزادانی که مادران آنها در دوران بارداری از اسید فولیک استفاده نمی‌کنند، دیده می شود.

اسپینا بیفیدا زمانی اتفاق می افتد که لوله ای که مغز و نخاع را تشکیل می دهد در طول رشد جنین به درستی بسته نمی شود. بسته شدن لوله عصبی جنین در مراحل اولیه بارداری اتفاق می افتد.

فواید اسید فولیک

اسید فولیک برای تداوم عملکردها در بدن بسیار مهم است. اسید فولیک به تشکیل سلول های خونی سالم کمک می کند که اکسیژن را به بدن می رسانند. خستگی، ضعف و رنگ پریدگی ممکن است با کمبود اسید فولیک رخ دهد.

اسید فولیک همچنین برای سنتز و ترمیم DNA و سایر مواد ژنتیکی و برای تقسیم سلول ها بسیار مهم است. کمبود اسید فولیک، به ویژه در بارداری، می تواند منجر به بی نظمی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنسفالی شود.

می‌توانید اسید فولیک را از غذاهایی که در طول روز مصرف می‌کنید دریافت کنید، یا می‌توانید طبق توصیه پزشک از آن به عنوان دارو استفاده کنید. استفاده کافی اسید فولیک باعث محافظت در برابر بسیاری از بیماری ها می شود.

تاثیر اسیدفولیک در افسردگی

مشاهده شده است که افرادی که اسید فولیک پایینی دارند بیشتر مستعد افسردگی هستند. با این حال، مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند داروهای افسردگی را موثرتر کند.

تاثیر مصرف اسیدفولیک در اوتیسم

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف اسید فولیک قبل و در طول بارداری ممکن است احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم را کاهش دهد. با این حال، نتایج مطالعه قطعی نیست و تحقیقات بیشتری برای تعیین نقش بالقوه اسید فولیک مورد نیاز است.

روماتیسم مفصلی

پزشکان ممکن است استفاده از اسید فولیک را برای حمایت از آرتریت روماتوئید توصیه کنند. این نشان می دهد که مصرف مکمل های اسید فولیک می تواند تا حد زیادی این عوارض جانبی را کاهش دهد.

اسید فولیک در کدام غذاها یافت می شود؟

مصرف قرص های اسید فولیک در ماه های قبل از لقاح بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد بچه دار شدن دارید. استفاده از اسید فولیک قبل از بارداری از کودک در برابر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا در آینده محافظت می کند.

می توانید از اسید فولیک به صورت قرص برای دوره های 2 تا 3 ماهه استفاده کنید. همچنین می توانید سعی کنید بیشتر غذاهای حاوی فولات که شکل طبیعی اسید فولیک است، مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین ماده غذایی برای کم خونی

بیشتر بخوانید: مواد غذایی جبران کننده فقر آهن/پرهیز غذایی زنان باردار

 غذاهای حاوی اسید فولیک 

حبوبات، مارچوبه، تخم مرغ، لوبیای چشم بلبلی، دانه های آفتابگردان، آب گوجه، جعفری، نعناع، ​​گشنیز، توت فرنگی، چغندر، مرکبات، کلم، بروکسل، کلم بروکلی، اسفناج، تخم مرغ، سویا، کرفس، گردو، ارده، فندق، کبد، گندم، پاپایا، موز، آووکادو

اسید فولیک در دوران بارداری

زنانی که قصد بارداری دارند باید حتما اسید فولیک مصرف کنند. برای زنانی که قصد بارداری دارند، مصرف 400 میکروگرم اسید فولیک در روز به طور کلی قبل از بارداری و در سه ماهه اول توصیه می شود، اما این مقدار ممکن است در شرایط مختلف متفاوت باشد. برای مقدار اسید فولیک که باید از دوره برنامه ریزی بارداری تا سه ماهه اول استفاده شود، می توان از توصیه پزشک استفاده کرد.

کم خونی مگالوبلاستیک در کمبود اسید فولیک نیز دیده می شود. کم خونی مگالوبلاستیک نوعی کم خونی است که با سلول های خونی بزرگتر از حد طبیعی در مغز استخوان مشخص می شود. این بر اساس اسید فولیک و کمبود ویتامین B12 است. کمبود اسید فولیک همچنین می تواند ناشی از رژیم غذایی ضعیف در مواد غذایی حاوی ویتامین C و اسید فولیک و روش های پخت نادرست باشد.

بیشتر بخوانید: ۹ گزینه غذایی سالم که منابع غنی از آهن هستند!

بیشتر بخوانید: افزایش جذب آهن غذا

بهترین منابع اسید فولیک ماهی، تخم مرغ، جگر، سبزیجات سبز، عدس سبز، غلات کامل، گردو و پرتقال هستند.

از آنجایی که اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است، پختن طولانی مدت غذاها باعث از بین رفتن اسید فولیک می شود. به همین دلیل باید به روش های پختی که برای غذاها اعمال می کنید توجه کنید.

علائم کمبود فولیک اسید چیست؟

کمبود اسید فولیک می تواند باعث کم خونی شود. کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز بسیار کمی وجود دارد. کم خونی می تواند بافت ها را از اکسیژن مورد نیاز محروم کند. اسید فولیک به ویژه برای زنان در سنین باروری مهم است. کمبود اسید فولیک در دوران بارداری می تواند باعث تولد نوزاد با ناهنجاری شود.

اسید فولیک را می توان از طریق غذا به دست آورد. اسید فولیک را می توان از بسیاری از غذاها به دست آورد. اسید فولیک یک ویتامین B است که به بدن در ایجاد گلبول های قرمز کمک می کند. اگر بدن شما گلبول های قرمز کافی نداشته باشد، منجر به کم خونی می شود.

وظیفه گلبول های قرمز انتقال اکسیژن به تمام قسمت های ضروری بدن است. هنگامی که کم خونی وجود دارد، خون نمی تواند اکسیژن کافی را به تمام بافت ها و اندام ها برساند. اگر اکسیژن کافی وجود نداشته باشد، بدن نمی تواند آنطور که باید عمل کند.

همچنین سطوح پایین اسید فولیک می تواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود. در این حالت، گلبول های قرمز خون بزرگتر از حد طبیعی هستند و به جای گرد، بیضی شکل به نظر می رسند. این گلبول های قرمز خون به اندازه گلبول های قرمز طبیعی عمر می کنند.

برخی از علائم کمبود اسید فولیک 

خستگی

زخم های دهان

تورم زبان

مشکلات رشد

علائم کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک 

خستگی

ضعف

خواب زیاد

پوست رنگپریده

تنگی نفس

تحریک پذیری

روش های تشخیصی

کم خونی ناشی از کمبود فولات چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از گرفتن سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی توسط پزشک، ممکن است علل کم خونی در نظر گرفته شود. تشخیص واضح کمبود اسید فولیک را می توان با چند آزمایش خون روشن کرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید