07:39 , 1401/5/14
کد خبر: 000014658
بازدید: 1439
همه آنچه که باید درباره شکلات تلخ بدانید

شکلات تلخ یکی پرطرفدارترین خوراکی های جهان است اما همانطور که از نامش پیداست طعم تلخی را در کنار شیرینی خود دارد و یک پارادوکس لذیذ را به وجود آورده است. مانند هر خوراکی که میخوریم شکلات تلخ هم دارای خواص سلامتی مختص به خود است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند منیزیم و روی است. کاکائو در شکلات تلخ شامل آنتی اکسیدانی به نام فلاوئوئیدها بوده که ممکن است فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد.

شکلات از گیاه کاکائو گرفته شده که گیاهی با سطح بالایی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. 

فرق شکلات تلخ و شکلات شیری چیست؟

شکلات شیری شامل شیر، کره، شکر و مقادیر کمی از کاکائو است اما در مقابل آن شکلات تلخ میزان بیشتری کاکائو و میزان کمتری شیر و شکر را داراست.

Dark Chocolate vs White Chocolate – Chocolate Bars Guide

بنابر تحقیقات انجام شده مشخص شد که یک تکه شکلات تلخ با وزن 1.1 گرم و 70 تا 85% مواد جامد کاکائو شامل موارد زیر است.

  • کالری: 604 کالری
  • پروتئین: 7.87 گرم
  • چربی: 43.06 گرم
  • کربوهیدرات: 46.06 گرم
  • روی: 3.34 میلی گرم
  • فیبر رژیمی: 11 گرم
  • قند: 24.23 گرم
  • آهن: 12.02 میلی گرم
  • منیزیم: 220 میلی گرم

فواید شکلات تلخ برای سلامتی

درصد کاکائو تشکیل شده روی بسته بندی شکلات تلخ به درصد تمام مواد شکیل دهنده گیاه کاکائو اشاره دارد. این به این معنی است که یک محصول شکلات تلخ با درصد کاکائو بالاتر ممکن است دارای مقادیر بیشتری از مواد مغذی باشد که فواید آنرا به همراه دارد.

خواص سلامتی شکلات تلخ 

  1. رادیکال های آزاد را کاهش می دهد
  2. جریان خون را بهبود می بخشد 
  3. می توان فشار خون را کاهش دهد
  4. باعث کاهش کلسترول بد می شود
  5. کاهش التهاب
  6. کاهش مقاومت به انسولین
  7. بهبود توانایی مغز برای ایجاد ارتباطات جدید
وبلاگ و مقالات - هیات بدنسازی و پرورش اندام شهرستان شاهین شهر

آنتی اکسیدان های شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای چندین ترکیب از خواص آنتی اکسیدانی است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می کند. استرس اکسیداتیو به روند پیری کمک می کند. با گذشت زمان، اثرات استرس اکسیداتیو می تواند در ایجاد برخی از بیماری ها مانند بیماری قلبی، دیابت، پارکینسون، آلزایمر، سرطان نقش داشه باشد.

مصرف شکلات تلخ و کاهش بیماری قلبی

خوردن منظم شکلات تلخ ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی در فرد کمک کند. برخی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ به ویژه فلاوانول ها بر دو عامل اصلی خطر بیماری قلبی تاثیر می گذارد. فشار خون بالا و کلسترول بالا

بیماری‌های قلبی و عروقی ارمغان زندگی ماشینی - ایرنا

شکلات تلخ و کاهش فشار خون

 فلاوانول های موجود در شکلات تلخ تولید اکسیدنیتریک را در بدن تحریک می کند. اکسیدنیتریک باعث گشاد شدن عروق خونی می شود که جریان خون را بهبود و فشار خون را کاهش می دهد.

شکلات تلخ و کاهش کلسترول

شکلات تلخ حاوی ترکیبات خاصی مانند پلی فنل ها و تئوبرومنی هاست که ممکن است سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را در بدن کاهش دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش دهد.

شکلات تلخ و کاهش کلسترول

شکلات تلخ و پیشگیری در برابر آسیب مغزی

یکی از فواید شکلات تلخ مربوط به بیماری هایی است که بر مغز تأثیر می گذارد. در حالی که شکلات تلخ عملکرد مغز را بهبود می بخشد، در پیشگیری از آسیب های ناشی از بیماری های آلزایمر و پارکینسون، که معمولا با افزایش سن ایجاد می شوند، حمایت می کند.

به لطف فلاوانول ها، می تواند انعطاف پذیری عصبی را افزایش دهد، که به مغز کمک می کند تا در برابر بیماری ها بازسازی شود. در نتیجه یک مطالعه بر روی افراد 23 تا 98 ساله، مشخص شد افرادی که شکلات تلخ بیشتر مصرف می‌کنند، عملکرد شناختی بهتری از خود نشان می‌دهند.

شکلات تلخ برای خلق و خوی افسردگی خوب است

در حالی که ماده تئوبرامین موجود در شکلات تلخ باعث افزایش انرژی می شود، ماده آناندامید خاصیت آرام بخشی دارد. این ماده شفای معنوی طولانی مدت و افزایش انرژی را فراهم می کند. فنیل اتیلامین برای روح نیز مفید است. وقتی بدن نمی تواند هورمون شادی سروتونین ترشح کند، ماده فنیل اتیلامین موجود در شکلات تلخ می تواند کمک کند.

شکلات تلخ برای خلق و خوی افسردگی خوب است

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید