11:12 , 1401/8/25
کد خبر: 000016566
بازدید: 1433
همه آنچه باید درباره سونوگرافی 4 بعدی بدانید/ تشخیص جنسیت قطعی

در این مطلب سعی خواهیم کرد اطلاعات دقیقی در مورد کنجکاوترین و ضروری ترین موضوعات در مورد تصویربرداری سونوگرافی 4 بعدی ارائه دهیم.

سونوگرافی 4 بعدی چیست؟ در هفته چندم بارداری می توان از سونوگرافی 4 بعدی استفاده کرد؟ سونوگرافی 4 بعدی جنسیت جنین را به صورت قطعی تشخیص می دهد؟ تفاوت سونوگرافی 4 بعدی با دوبعدی چیست؟ سونوگرافی 4 بعدی ضرری برای جنین دارد؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، از لحظه شروع بارداری، مهمترین اقدام برای سلامت نوزاد و مادر، پیگیری بارداری است. پیگیری بارداری برای کنترل وضعیت سلامت مادر و نوزاد در دوران بارداری و نظارت بر مراحل رشد کودک بسیار مهم است. حتی اگر در دوران بارداری مشکلی وجود نداشته باشد، روند بارداری باید در فواصل زمانی مشخصی دنبال شود.

بیشتر بخوانید: برای وزن گیری جنین در دوران بارداری چه باید خورد؟

سونوگرافی 4 بعدی در چه مواردی انجام می شود؟

روش سونوگرافی 4 بعدی برای ارزیابی رشد نوزاد و عوامل خطر احتمالی در کنترل های انجام شده در دوران بارداری استفاده می شود. امروزه دستگاه های سونوگرافی که امکان تصویربرداری از نوزاد در رحم مادر را فراهم می کنند، از نظر تکنولوژی پیشرفته هستند. به لطف دستگاه های Ultras می توان به اطلاعات بسیار دقیق در مورد کودک دسترسی داشت. دستگاه‌های سونوگرافی که اطلاعات دقیقی در مورد نوزاد ارائه می‌کنند، از نظر تعیین مشکلات سلامتی، ناتوانی‌ها یا وجود ناهنجاری‌های کروموزومی که نوزاد در شکم مادر تجربه می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه یکی از دستگاه های تصویربرداری اولتراسوند که به تجسم کودک با جزئیات بسیار کمک می کند دستگاه سونوگرافی 4 بعدی است. این اجازه می دهد تا کودک به صورت نزدیک به واقعیت دیده شود.

انواع سونوگرافی و تصویربرداری دوران بارداری

با توجه به روش های تصویربرداری سونوگرافی که در دوران بارداری استفاده می شود، 3 نوع سونوگرافی مختلف وجود دارد. اینها سونوگرافی دو بعدی، سونوگرافی سه بعدی و سونوگرافی چهار بعدی هستند. بیایید به طور خلاصه در مورد این نوع سونوگرافی صحبت کنیم:

سونوگرافی دو بعدی

سونوگرافی دو بعدی؛ این نوع سونوگرافی است که در کنترل های استاندارد در دوران بارداری استفاده می شود. ضربان قلب نوزاد، اندازه جفت و بند ناف نوزاد قابل مشاهده است. همچنین اطلاعاتی در مورد وزن، قد و رشد فیزیکی کودک می دهد. آشناترین تصویر سونوگرافی سیاه و سفید متعلق به این دستگاه هاست.

سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی سه بعدی؛ این یک نوع سونوگرافی است که معمولاً بعد از 3 ماهگی رشد جنین را با جزئیات نشان می دهد. از آنجایی که در سونوگرافی سه بعدی در عمق انجام می شود، اطلاعاتی در مورد قد و وزن نوزاد و همچنین حجم آن می دهد. علاوه بر این، میزان آب نوزاد، رشد جنین و وضعیت نوزاد را می توان با جزئیات ارزیابی کرد.

سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی 4 بعدی؛ این یک نوع سونوگرافی است که به نوزاد اجازه می دهد به طور همزمان با ابعاد عرض، طول و عمق مشاهده شود. فناوری سونوگرافی 4 بعدی به والدین این امکان را می دهد که تمام حرکات دست، پا و سر کودک را به طور همزمان روی مانیتور تماشا کنند و نوزادان خود را به وضوح ببینند. به همین دلیل است که سونوگرافی 4 بعدی یک روش تصویربرداری بسیار هیجان انگیز برای والدین است.

ارائه یک تصویربرداری بسیار دقیق و متحرک، سونوگرافی 4 بعدی تمام اطلاعات مربوط به رشد کودک را ارائه می دهد. این واقعیت که کودک را می توان به صورت سه بعدی با جزئیات زیاد در حین حرکت مشاهده کرد، برای والدین هیجان انگیز و همچنین برای پزشک آموزنده است.

بهترین زمان سونوگرافی 4بعدی

یکی از مسائلی که والدین از زمان شروع بارداری نسبت به آن کنجکاو هستند، ظاهر کودک و همچنین سلامت آنهاست. سونوگرافی 4 بعدی که به کودک اجازه می دهد به وضوح دیده شود، یکی از روش های تصویربرداری است که والدین برای آن بسیار کنجکاو هستند. آنچه آنها بیشتر در مورد آن کنجکاو هستند این است که سونوگرافی 4 بعدی چه زمانی انجام می شود. در واقع سونوگرافی 4 بعدی یک روش تصویربرداری است که در هر دوره بارداری قابل استفاده است. 

پزشک شما تصویربرداری با سونوگرافی 4 بعدی را بین هفته های 19 تا 24 بارداری ترجیح می دهد. مهمترین دلیل این امر این است که کودک بخش خاصی از رشد خود را تکمیل کرده است. به عبارت دیگر، والدین می توانند صورت، دست، پاها یا حرکات کودک را با جزئیات ببینند. علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل انتخاب این هفته ها این است که تراکم مایع آمنیوتیک در نوزاد در این دوره های بارداری بیشتر است. به این ترتیب تصویربرداری بسیار واضح در هنگام سونوگرافی ارائه می شود. پزشک می تواند در طول معاینه یک ارزیابی بسیار واضح و دقیق انجام دهد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پیشگیری از بارداری با آی‌یودی

بیشتر بخوانید:  علائم بارداری خارج از رحم چیست+ نحوه تشخیص

بیشتر بخوانید: بارداری مولار چیست؟

مزایای سونوگرافی 4 بعدی چیست؟

اگرچه سونوگرافی 4 بعدی به والدین اجازه می دهد تا نوزاد را با جزئیات ببینند، البته، این در واقع هدف از استفاده نیست. به لطف این روش تصویربرداری که اطلاعات بسیار دقیقی را ارائه می دهد، پزشک می تواند تمام اندام های نوزاد را با جزئیات بررسی کند. بنابراین، اگر وضعیت منفی در رشد کودک وجود داشته باشد، می توان آن را با استفاده از سونوگرافی 4 بعدی تشخیص داد. علاوه بر این در سونوگرافی 4 بعدی می توان بسیاری از حرکات مانند نزدیک کردن دست های نوزاد به صورت، لبخند زدن، چرخاندن سر و یا دراز کردن پاها را زیر نظر گرفت. با توجه به این رفتارهای نوزاد در شکم مادر، می توان برخی ناهنجاری های روحی را که در دوران بارداری رخ می دهد، مشخص کرد.

سونوگرافی چهار بعدی تعیین جنسیت

سونوگرافی دو بعدی که در معاینات معمول بارداری استفاده می شود، در واقع اطلاعاتی در مورد جنسیت جنین می دهد. با این حال، از آنجایی که تصویر حاصل سیاه و سفید است، در برخی موارد ممکن است جنسیت به طور کامل درک نشود. با این حال، تصویر به دست آمده در سونوگرافی 4 بعدی دقیق و نزدیک به واقعیت است. این اجازه می دهد تا جنسیت کودک به وضوح تشخیص داده شود.

سهولت استفاده از سونوگرافی 4 بعدی

یکی از موضوعات در هنگام درخواست تصویربرداری سونوگرافی چهار بعدی از مادر باردار، روش استفاده است. سونوگرافی 4 بعدی همانند سایر انواع سونوگرافی اعمال می شود. درست مانند سایر روش های تصویربرداری اولتراسوند، از مادر باردار خواسته می شود که روی صندلی پزشک دراز بکشد. پس از آن، از مادر خواسته می شود که شکم خود را باز کند و ژل روی شکم او زده شود و نوزاد به لطف نوک پروب دیده می شود.

تفاوت سونوگرافی دو بعدی با سونوگرافی چهار بعدی

تنها تفاوتی که سونوگرافی چهار بعدی با سونوگرافی دو بعدی اعمال می شود در کنترل های معمول می تواند مدت زمان سونوگرافی باشد. زیرا در سونوگرافی سونوگرافی 4 بعدی، پزشک نوزاد را به صورت بسیار دقیق بررسی می کند. پس از ارائه اطلاعاتی مانند محل نوزاد و آب، ارزیابی از سر شروع می شود. سر، گردن، تنه، اندام تناسلی، پاها، هر قسمت به تفصیل بررسی می شود. ضمناً در حین بررسی هر قسمت، ابعاد و حتی جریان خون آن نیز بررسی می شود تا رشد اندام های این قسمت بررسی شود.

از سونوگرافی 4 بعدی در چه مواردی استفاده می شود؟

اگرچه سونوگرافی 4 بعدی معمولاً برای مشاهده جزئیات روند بارداری استفاده می شود، اما بارداری تنها حوزه مورد استفاده نیست. بیماری های مختلفی در اندام های تناسلی مانند رحم و تخمدان در زنان رخ می دهد. روش های تصویربرداری مهم ترین اطلاعات را در تشخیص بیماری ها ارائه می دهند. به لطف اطلاعات به دست آمده با روش های تصویربرداری، تشخیص بیماری و درمان آن بر این اساس مشخص می شود. متخصصان زنان و زایمان می توانند از سونوگرافی 4 بعدی نه تنها برای بارداری بلکه در صورت لزوم برای بیماری های زنان نیز استفاده کنند. به لطف سونوگرافی 4 بعدی که تصویری بسیار دقیق و سه بعدی ارائه می دهد، می توان اطلاعات مهمی در مورد بسیاری از بیماری ها به دست آورد.

هزینه سونوگرافی 4 بعدی جنین

برای اطلاع از هزینه سونوگرافی 4 بعدی جنین می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده یا با تماس با مراکز ارائه دهنده خدمات سونوگرافی چند بعدی از جدید ترین قیمت های آن خبردار شوید.

آیا سونوگرافی 4 بعدی برای جنین ضرر دارد؟

سونوگرافی 4 بعدی هیچ اثر مضری برای جنین و مادر ندارد. با تصویربرداری سونوگرافی چهار بعدی، شکل و حرکات صورت نوزاد از هفته بیستم بارداری قابل مشاهده است. با پیشرفت دوران بارداری، این ویژگی های کودک بارزتر می شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین D بر بارداری زنان

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید