11:27 , 1401/9/15
کد خبر: 000016991
بازدید: 1327

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری مطرح کرد

نگفتم گشت ارشاد نداریم/ 90 درصد بازداشت شدگان حوادث اخیر مرد هستند

انسیه خزعلی به ارائه توضیحاتی درباره مباحثی چون کودک همسری، گشت ارشاد و حوادث اخیر و پرونده های کشته سازی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ابراهیم رئیسی روز گذشته (دوشنبه، 14 آذر) در جمع دانشجویان دانشگاه شریف حاضر شده و به پرسش و پاسخ با آنها پرداخت.

وی در بخشی از صحبت های خود در ارتباط با موضوع کودک همسری از سوی دانشجویان، اظهار کرد: از جهت جسمی و فکری باید در فرد آمادگی ازدواج وجود داشته باشد. یکی از مشکلاتی که در بسیاری ازکشورها می بینم که با آن مواجه هستند، همین مورد است.

موضع خزعلی درباره کودک همسری

خزعلی گفت: همین اخیرا خانم رئیس جمهور یکی از کشورها که به ایران آمده بود، از او سئوال کردم مهمترین مشکل شما در کشورتان چیست؟ گفت بارداری دختران در سنین کمی مثل 9 سالگی که داریم تلاش می کنیم به آنها کار بدهیم و به آنها یاد بدهیم چطور این بچه های تک والد را بزرگ کنند. این خیلی مسئله است افرادی که باید ازدواج کنند نتوانند و 18 سالگی با دو تا سه تا بچه تازه ازدواج کنند و جشن بگیرند.

معاون امور زنان ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: یک واقعیاتی در جامعه داریم و یکسری مواردآرمانی که خوب هست به آنها برسیم. در برخی استان های ما مثل سیستان و بلوچستان یا استانی مثل خوزستان که امروز در آن فاجعه وحشتناکی رخ داد، اگر شما بیایید و بگویید حق ندارید قبل از 18 سال ازدواج کنید این می آید و این فرهنگ را اجرایی می کند و این ازدواج صورت می گیرد ولی غیرقانونی و بدون نظارت و بعد هم کار به طلاق می رسد و این دختر هست که باید بچه را نگهداری کند بدون اینکه مشخص باشد پدری مسئولیت آن را پذیرفته است.

وی ادامه داد: اینها واقعیات جامعه است. قانون باید انعطاف داشته باشد. در فرهنگ آنها اینگونه است که می گویند قبل از این سن می توانید دوست پسر داشته باشید اما نمی توانید ازدواج کنید. آیا این درست است؟ الان در دنیا نگاه کنید.آمارهای پژوهشکده مطالعات آمریکا را بررسی کنید. می گویند 40 درصد قبل از ازدواج بچه دار می شوند. در فرانسه 60 درصد و در برخی کشورها مثل کلمبیا 80 درصد. این یعنی چه؟

خزعلی در پاسخ به اینکه این آمارها در ایران چقدر است، گفت: آمار ایران را ما نداریم شما در بیاورید این آمار را بعد به من بگویید من می گویم اشتباه است یا درست. ما چون این موضوع را به رسمیت نمی شناسیم آمارش را هم نداریم. شما می گویید این مسئله مخفی است من می گویم آمارش را بیاورید. من می گویم ازدواج در سن پائین وجود دارد نمی گویم که بچه آوردن بدون ازدواج داریم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: الان هم می گوییم افرادی که سن قانونی آنها کمتر از سن ازدواج است می توانند به دادگاه بروند و چنانچه رشد آنها تائید شد اجازه ازدواج داده می شود. حتی تلاش می کنیم شرایطی مهیا شود که مشاور دائم بالا سر اینها باشد و اجازه سواستفاده داده نشود.

وی گفت: قطعا باید به شدت در برابر ازدواج اجباری، ازدواج معامله و مواردی از این دست مقابله شود. یعنی این ظلمی که رهبر انقلاب در سخنرانی خوزستان خود گفتند ظلمی است که در خانواده ها نسبت به زن صورت می گیرد و در شرایط مختلف ممکن است زن در خانواده مورد سواستفاده قرار گیرد، حال چه به شکل کودک همسری چه به اشکال دیگر و ممکن است آن چیزی که خدا برایش نخواسته به او تحمیل شود.

خزعلی افزود: اینها مواردی است که باید در برابر آنها موضع گیری کرد و برای حفظ کرامت زن ایستاد. این معضلی است که دنیا با آن مواجه است و حتی در سفرها برخی ائمه جمعه می گفتند که این معضلی است که در این استان به آن مواجه هستیم که دختران کوچک را ترغیب و تهدید به ازدواج می کنند و آنها هم دنبال تغییر این فرهنگ بودند.

توضیحاتی درباره جمع شدن گشت ارشاد

وی ادامه داد: در مورد پوشش هم هیچ کشوری آزادی کامل نداشته و بالاخره یک پوششی را دارد. صحنه هایی را هم که در هلند دیدید، به چه دلیل اینها برهنه نشدند؟ چون آن کشور قانون دارد و هیچ جا آزادی مطلق نیست و هر کشوری بر اساس ارزش ها و سنت های خود پوششی را انتخاب می کند.

خزعلی در ارتباط با جمع شدن گشت ارشاد هم گفت: قبلا هم گفتم درباره گشت ارشاد اما من نگفتم گشت ارشاد نداریم. گفتم چیزی به اسم گشت ارشاد نداریم بلکه پلیس امنیت اخلاقی داریم که یک درصدی از فعالیت آن به این مسئله اختصاص دارد و البته این را هم گفتم که این شیوه را قبول نداریم و آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد چنین مدلی نبود و ما قطعا روی شیوه آن حرف داریم و شیوه اجرای قانون برای ما مهم است.

وی در ارتباط با بحث پوشش اظهار کرد: درباره پوشش بحث داریم و این پوششی که شما می بینید حجاب اسلامی نیست. نوعی پوشش است وگرنه تعریف پوشش اسلامی تعریف خاص خود را دارد.

خزعلی ادامه داد: چندی پیش که با سفرای کشورهای اروپایی صحبت می کردیم حرفشان این بود که ما اصلا با پوشش کشور شما مشکل نداریم و هر کشور هم قواعد خودش را دارد و همه هم اطاعت از قانون می کنند. ما معتقدیم چنانچه احکام اسلام آن گونه که هست پیاده شود به نفع زن است ولی اشکال ما در پیاده شدن احکام است. زن حتی هیچ وظیفه ای ندارد در خانه کار کند اما پیاده نمی شود. ما باید بخواهیم اگر قرار است احکام اسلام پیاده شود بخش های مختلف آن پیاده شود نه اینکه بخش هایی پیاده شود و بخش هایی پیاده نشود.

اغتشاشات اخیر سناریویی است که از قبل طراحی شده 

وی همچنین به بحث ناآرامی های اخیر کشور پرداخت و تصریح کرد: اعتراض به حق است که عده ای بخواهند اعتراض کنند اما برخی سوار این ماجرا شدند. به سفرا گفتم اسم یکی یکی خانم هایی که به عنوان کشته شدگان اعتراضات عنوان می شود مدارکش موجوداست، یکی خودکشی کرده یکی مسمومیت است یکی تصادف کرده. به آنها گفتم فقط شما منطقی فکر کنید 88 درصد که البته حالا شده 90 درصد دستگیر شده ها آقا هستند. اکنون هم 90 درصد دستگیر شدگان آقا هستند و تنها 10 درصد آنها خانم هستند. چطور می شود فقط خانم ها کشته شده اند؟ یعنی آقایان روئین تن بوده اند؟

خزعلی در پایان گفت: اینها یک سناریو است که طراحی شده؛ خدا رحمت کند مهسا امینی را اما این سناریویی بود که طراحی شده بود و بر همین اساس اصلا حتی صبر هم نکردند نتیجه پزشک قانونی بیاید و همان ابتدا اغتشاش را آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: نباید پسرم را تشویق کنید؟/ آنها که می گویند در زندان ها تجاوز شده مستند بیاورند

هیچ مصوبه ای با عنوان گشت ارشاد نداریم

گشت ارشاد چطور تعطیل شد؟

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید