04:02 , 1401/5/26
کد خبر: 000014846
بازدید: 1613
نماز هوشنگ ابتهاج را چه کسی می خواند؟

طی روزهای اخیر جزئیاتی از خاکسپاری هوشنگ ابتهاج اعلام و اینگونه عنوان شده است که آیت‌الله مصطفی محقق داماد بر پیکر او نماز خواهد خواند.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایونا، مراسم تشییع زنده یاد هوشنگ ابتهاج(ه.الف.سایه) شاعر نامدار ایرانی صبح فردا(پنجشنبه، 27 مرداد) از مقابل تالار وحدت تشییع می شود.

پس از انجام این مراسم نیز پیکر وی به زادگاهش منتقل شده و در شهر رشت به خاک سپرده می شود. بر همین اساس در باغ محتشم رشت نیز روز جمعه، 28 مرداد ماه مراسمی برگزار شده و پیکر این شاعر به خاک سپرده می شود.

مصطفی محقق داماد کیست؟

اما اگر بخواهیم اطلاعات بیشتری درباره فردی که قرار است نماز هوشنگ ابتهاج را اقامه کند بدانیم باید گفت آیت الله مصطفی محقق داماد مجتهد، عضو هیئت امنای فرهنگستانهای کشور، عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه است.

بیشتر بخوانید:تاریخ وفات هوشنگ ابتهاج+ فیلم

همسر هوشنگ ابتهاج که بود و ابتهاج چقدر بدون او دوام آورد؟

 

او در سالهای جوانی با دختر استاد خود میرزا هاشم آملی(خواهر برادران لاریجانی) ازدواج کرده است. از جمله موضوعاتی که در سالهای اخیر در ارتباط با او اشاره شده بحث حوادث سال 1388 است که در آن دوره وی نامه ای سرگشاده خطاب به آیت الله هاشمی شاهرودی(رئیس وقت قوه قضائیه) نوشته و در قالب آن به انتقاد جدی از وضعیت عملکرد قوه قضائیه پرداخته است. در بخشی از این نامه سرگشاده آمده است: «شگفتا! کار قوه قضائیه به جایی رسیده که از یکسو توسط ائمه جمعه موقّته توصیه به بی‌رحمی شوند و حدیث شریف «لا دین لمن لا رحم له» را فراموش کنند یا به «گرفتن اعتراف!!» مفتخر گردند و از سوی دیگر توسط ریاست قوه مجریه به رعایت رأفت اسلامی و کرامت انسانی مورد خطاب قرار گیرند.

محقق داماد در سالهای تحصیل خود نیز سابقه شاگردی اساتید مختلفی را داشته که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- علامه طباطبایی

-شهید مرتضی مطهری

-آیت الله آملی لاریجانی 

- دایی مرحومش مرتضی حائری یزدی

پیش از شروع دولت سیزدهم از او به عنوان یکی از گزینه های جانشین ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه یاد می شد و اینگونه اعلام میشد که او یکی از گزینه های ریاست قوه قضائیه محسوب می شود که البته در کنار او نام افراد دیگری نیز مطرح بود.

بیشتر بخوانید: رابطه هوشنگ ابتهاج و آیت الله خامنه ای چگونه بود؟

هوشنگ ابتهاج چرا از ایران رفت؟

پیام تسلیت محقق داماد برای سایه

وی پس از درگذشت این شاعر نامدار نیز در رسانه های کشور پیام تسلیتی منتشر کرده و در بخشی از آن یادآور شد: « «امیرهوشنگ ابتهاج متخلص به سایه را می‌توان نامدارترین شاعر باقیمانده از نسل بزرگان شعر معاصر دانست که برخی اشعار او به تعبیر استاد شفیعی کدکنی آبروی شعر امروز است.»

رابطه محقق داماد و ابتهاج

اما نکته جالبی که می توان در این زمینه اشاره کرد آنکه پیش از این و در نهمین جشنواره فارابی جایزه ای به امیرهوشنگ ابتهاج تعلق می گیرد که به نمایندگی از ابتهاج این جایزه را آیت الله محقق داماد دریافت می کند.

محقق داماد که ریاست عالیه بیناد موقوفه دکتر محمود افشار را نیز بر عهده دارد، در سالیان گذشته از سوی این بنیاد از ابتهاج تجلیل کرده بود.

به گزارش ایونا، هوشنگ ابتهاج شاعر و پژوهشگر سرشناس ایرانی است که صبح روز 19 مرداد در آلمان در سن 94 سالگی دار فانی را وداع گفت. پس از فوت او مدتی رایزنی برای انتخاب محل خاکسپاری او صورت گرفت تا مشخص شود این شاعر در آلمان یا ایران به خاک سپرده خواهد شد. در نهایت با پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت ارشاد ایران قرار بر آن شد که پیکر این شاعر در ایران و در شهر رشت به خاک سپرده شود. به همین دلیل مدتی میان فوت و خاکسپاری ابتهاج وقفه ایجاد شد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید