11:27 , 1401/7/26
کد خبر: 000016003
بازدید: 1318
نصف کارگران نسخه قرارداد ندارند

طبق قاونو ماده 10 قانون کار، قرارداد کارگران باید در 4 نسخه تنظیم شود و یک نسخه آن در اختیار کارگر قرار بگیرد اما 50 درصد از کارگران نسخه قرارداد ندارند.

به گزارش خبرنگار ایونا، یکی از مسائل حائز کارگر انعقاد قرارداد کار و داشتن نسخه قرارداد است. طبق قاونو ماده 10 قانون کار، قرارداد کارگران باید در 4 نسخه تنظیم شود و یک نسخه آن در اختیار کارگر قرار بگیرد اما 50 درصد از کارگران نسخه قرارداد ندارند.

در مواردیکه قرارداد کار کتبی باشد، قرارداد در 4 نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران گفت: حداقل بیشتر از 50 درصد کارگاه ها قراردادهای تک برگی دارند و کارگران هم از جزئیات نوع قراردادها اطلاع ندارند. 

وی افزود: اگر کارگر با مشکلی روبرو شود، نسخه ای از قرارداد خود را ندارند که بتواند به مراجع حل اختلاف مراجعه کند و اکثر کارگرانی که به مراجع حل اختلاف مراجعه می‌کنند قرارداد کار ندارند. 

امام قلی تبار خاطرنشان کرد: کارفرمایان رغبت ندارند که جزئیات قرارداد خود را نشان دهند؛ واقعیتی وجود دارد و آن این است که درصد زیادی از کارفرمایان وظایف تکلیفی خود را نمی دانند, بسیاری از کارفرمایان تصور می کنند که حداقل دستمزد وزارت کار, همان حداقل حقوق است و حق مسکن, پایه سنوات و بقیه مزایا را جز حداقل حقوق نمی دانند. 

علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  درباره فعال‌سازی سامانه جامع روابط کار گفت: امیدواریم که  فرایند عملیاتی این سامانه به سرعت تکمیل شود.

وی درباره الکترونیکی کردن فرایندهای مربوط به امور کارگران بیان کرد: به دنبال این هستیم که 53 فرایند حوزه کار را در بستر وب انجام دهیم و درصدد ایجاد یک ساختار الکترونیکی با پوشش 53 فرایند مربوط به روابط کار هستیم که این موضوع موجب شفافیت رسیدگی به امور می‌شود.

وی در گفت‌وگویی بیان کرد:امیدواریم دغدغه سرعت استفاده از پهنای‌باند و سرور برطرف شود تا با حل این مشکلات زمینه دسترسی بهتر و سریع‌تر کارگران و کارفرمایان به اطلاعات و خدمات به وجود آید.

 

منبع: تسنیم

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید