11:15 , 1401/5/23
کد خبر: 000014821
بازدید: 1936
نتایج آزمون دکتری 1401 کِی اعلام می شود؟

آزمون دکتری برخلاف آزمون دوره های قبل(کارشناسی و کارشناسی ارشد) حدود 9 تا 10 ماه زمان می برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، آزمون دکترا از جمله آزمون هایی است که در چند مرحله برگزار می شود و علاوه بر آزمون کتبی مصاحبه شفاهی نیز دارد. بر این اساس معمولا هر ساله اطلاعات مربوط به این آزمون طی سه مرحله برای برگزیدگان اعلام می شود.

این مراحل عبارتند از:

-اعلام نتایج اولیه(23 فروردین ماه امسال نتایج این مرحله اعلام شد)

-نتایج انتخاب رشته(به دنبال قبولی در این مرحله افراد برای مصاحبه دعوت می شوند)

-اعلام نتایج نهایی یا نتایج مصاحبه

بدین ترتیب نتایج آزمون دکتری سالانه سه بار اعلام می شود و طبیعی است که مانند هر آزمون دیگری داوطلبانه با جدیت به دنبال زمان اعلام نتایج این آزمون هستند چراکه نه تنها این موضوع تکلیف زندگی آنها را برای سالهای پیش رو تعیین می کند بلکه بی اطلاع ماندن از زمان اعلام این نتایج ممکن است منجر به آن شود که آنها فرصت های خود برای شرکت در مراحل بعدی این آزمون را از دست بدهند.

زمان اعلام نتایج آزمون دکتری

همان طور که اشاره شد در آزمون دکتری سه بار نتایج اعلام می شود که امسال نتیجه اولین مرحله یعنی نتایج آزمون کتبی دکتری23 فروردین ماه اعلام شد تا پذیرفته شدگان در این مرحله به انتخاب رشته بپردازند.

داوطلبانی که در این مرحله موفق به کسب امتیاز قبولی شدند طی تاریخ های 25 تا 30 فروردین ماه فرصت داشتند با تهیه دفترچه انتخاب رشته به انتخاب نهایتا 50 کد رشته محل بپردازند و انتخاب رشته خود را تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید: ظرفیت پذیرش آزمون دکتری ۱۴۰۱

آغاز انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۱ از امروز/ دفترچه راهنما منتشر شد

در این مرحله داوطلبان می توانند کارنامه خود را از سایت سازمان سنجش تهیه کرده و وضعیت خود در این آزمون را به طور کامل بررسی کنند.

نتایج این مرحله نیز در آخرین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد و افرادی که در این مرحله مورد پذیرش قرار گرفته بودند برای مصاحبه حضوری دعوت شدند.

برای آزمون دکتری در چند مصاحبه می توان شرکت کرد؟

اما یکی از سئوالاتی که اینجا مطرح می شود آنکه آیا افراد برای مصاحبه تنها می توانند به یک دانشگاه مراجعه کنند؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت چند سالی است محدودیتی برای تعداد دانشگاه هایی که داوطلبان می توانند در مصاحبه آنها شرکت کنند وجود ندارد و به این ترتیب هرساله به هنگام اعلام نتایج تمام دانشگاه هایی که فرد مجاز به شرکت در مصاحبه آنها شده به او اعلام می شود.

بیشتر بخوانید: امروز آخرین مهلت انتخاب رشته در کنکور دکتری ۱۴۰۱

ظرفیت پذیرش آزمون دکتری مشخص شد/مجاز شدن بیش از ۱۳۷ هزار داوطلب

چند درصد افرادی که در مصاحبه دکتری شرکت می کنند قبول می شوند؟

سئوال دیگر این است که در مرحله مصاحبه چه درصدی از شرکت کنندگان قبول خواهند شد؟ در ارتباط با این موضوع باید اشاره کرد همان طور که گفته شد تمام افرادی که مجاز به شرکت در مصاحبه یک دانشگاه باشند به آنها اعلام خواهد شد اما بطور دقیق نمی توان گفت چند درصد آنها در مصاحبه شرکت خواهند کرد. به همین دلیل نمی توان با قطعیت گفت چند درصد افراد در مصاحبه آزمون دکتری پذیرفته خواهند شد.

اعلام نتایج نهایی دکتری

برای شرکت داوطلبان در مصاحبه ها معمولا یک جدول زمان بندی در نظر گرفته و اعلام می شود و جزئیات برگزاری این مصاحبه ها از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع رسانی می شود.

معمولا هر ساله این مصاحبه ها از اوایل خرداد ماه آغاز می شود و در نهایت دانشگاه های مختلف یک ماه زمان دارند تا پس از اعلام نتایج مصاحبه های خود را برگزار کنند.

معمولا اواخر مرداد یا اوایل شهریور ماه نیز نتایج نهایی این آزمون اعلام و منتشر می شود.

آغاز ثبت نام پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد

بنا بر آنچه اعلام شده، در میان داوطلبان دانشگاه آزاد افراد پذیرفته شده می توانند از تاریخ یکشنبه، 6 شهریور اقدام به ثبت نام کنند.

پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه آزاد می توانند از ساعت 10 یکشنبه 6 شهریور ماه تا پایان روز دوشنبه 7 شهریور به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد به آدرس edu.iau.ac.ir مراجعه کنند.

عدم مراجعه به این سایت در زمان مقرر به معنای انصراف از ثبت نام خواهد بود و پذیرفته شدگان نمی توانند بابت این روند معترض شوند.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید