10:00 , 1401/8/26
کد خبر: 000016584
بازدید: 1617
ناصر تکمیل همایون که بود و رهبر انقلاب چه حکمی برای او داد؟

ناصر تکمیل همایون مورخ و جامعه شناس سرشناس ایرانی روز گذشته در حالی درگذشت که زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایونا، روز گذشته (چهارشنبه، 25 آبان) اخباری مبنی بر درگذشت ناصر تکمیل همایون منتشر شد و فرزند وی ضمن تائید این خبر با انتشار توئیتی چنین اظهار کرد که کاش طی یک ماه گذشته حواس پدر به جا بود.

بیوگرافی ناصر تکمیل همایون

این جامعه شناس و تاریخ نگار ایرانی متولد 2 آذر 1315 در قزوین بوده و در سالهای پیش از انقلاب در دانشگاه تهران در رشته فلسفه  علوم تربیتی لیسانس و در رشته علوم اجتماعی کارشناسی ارشد گرفته و برای گرفتن دکترا به پاریس می رود. در نهایت در سال 1356 و یک سال قبل از وقوع انقلاب وی مدرک خود را گرفته و به ایران باز می گردد.

طبق اطلاعات موجود وی در دهه 30 عضو سازمان جوانان جبهه ملی ایران بوده و در کنار عضویت در حزب ملت ایران از دوستان و همراهان داریوش فروهر محسوب می شده است که این فعالیت صنفی تا دهه 60 و زمانی که وی دستگیر می شود ادامه داشته است.

امام خمینی چه حکمی برای تکمیل همایون داد؟

اما از دیگر موضوعات جالبی که درباره وی مطرح می شود بحث ارتباط او با ابوالحسن بنی صدر است. آنطور که برخی منابع خبری اعلام کرده اند زمانی که بنی صدر از ریاست جمهوری عزل می شود برای مدتی به خانه تکمیل همایون رفته و نزد او مخفی می شود تا در نهایت از ایران خارج می شود. البته تکمیل همایون خود این موضوع را رد می کند هرچند که می گوید به اختفای او کمک کرده است. اما به هر صورت پس از فرار بنی صدر، تکمیل همایون دستگیر و زندانی می شود و  به جرم اختفای رئیس جمهور معزول در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم می شود.

با این وجود محمدی گیلانی؛ رئیس وقت دادگاه انقلاب با توصیه هایی حکم وی را با تخفیف به حبس ابد تغییر می دهد اما در شرایطی که وی دو سال از حبس خود را گذرانده بود با عفو رهبری که از سوی امام خمینی(ره) منتشر شد، حکمش به 10 سال زندان تبدیل شد و در نهایت دو سال پس از این حکم شورای عالی قضایی باقی مانده دوره محکومیت وی را تعلیق کرده و در سال 1364 این مورخ آزاد شد.

کتاب های ناصر تکمیل همایون

این مورخ و جامعه شناس طی سال های حیات خود آثار متعددی را به چاپ رسانده است که برخی از آثار او عبارتند از:

  1. «تاریخ ایران در یک نگاه»
  2.  «آموزش و پرورش در ایران»
  3.  «آبسکون، یا، جزیره آشوراده»
  4.  «سلطانیه»
  5.  «دانشگاه گندی‌شاپور»
  6.  «تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران: از آغاز تا دارالخلافه ناصری»
  7.  «مشروطه‌خواهی ایرانیان (مجموعه مقالات)»
  8.  «جاده ابریشم» 
  9.  «مصدق در دورۀ قاجار"

این نویسنده  اثرِ دیگری به نام «ایران جان»  را هم در آستانۀ رونمایی داشت.


درگذشت ناصر تکمیل همایون

این مورخ و جامعه شناس صاحب نام روز چهارشنبه، 25 آبان ماه بر اثر ایست قلبی در سن 86 سالگی درگذشت.

مراسم تشییع پیکر او احتمالا روز جمعه، 27 آبان در شهر زادگاه او یعنی قزوین برگزار خواهد شد.

           

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید