07:23 , 1401/4/1
کد خبر: 000012204
بازدید: 1289
مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده که نباید نادیده گرفت

تلاش برای کاهش وزن آ ن به صورت ناخودآگاه و کنترل نشده می تواند به سلامت شما آسیب برساند. حتی اگر با این نوع برنامه غذایی سریع وزن کم کنید، به احتمال زیاد به زودی وزن از دست رفته را به دست خواهید آورد.

عوارض کاهش وزن غیر اصولی چیست؟ دو مورد از عوارض جانبی کاهش وزن سریع، سلامت و بهداشت، عوارض لاغری و کمبود وزن کدام است؟ تحقیق درباره علت کاهش وزن و کمبود وزن  کدام است؟ کدام کاهش وزن خطرناک است؟ عوارض رژیم غذایی غلط چیست؟ کاهش وزن یعنی چه؟

به گزارش ایونا، وقتی قصد کاهش وزن دارید، می‌خواهید فوراً این اتفاق بیفتد، اما این رویکرد نتایج سالمی به همراه ندارد. کاهش وزن یک فرآیند طولانی است که باید پارامترهای زیادی را با خود همراه داشته باشید. اگر سریع بروید، ممکن است قبل از رسیدن به مقصد مسابقه را ببازید. شما باید سعی کنید وزن خود را به صورت برنامه ریزی شده و کنترل شده کاهش دهید.

مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده
مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده

شما باید بتوانید دستاوردها و عاداتی را که در طول فرآیند لاغری به دست می آورید به عنوان سبک زندگی خود حفظ کنید. لطفا توجه داشته باشید که همه کارها و برنامه های خود را بر اساس آن انجام دهید. اگر پس از اتمام مراحل و رسیدن به وزن ایده آل به سبک زندگی قدیمی خود ادامه دهید، به سرعت دستاوردهای خود را از دست خواهید داد. تلاش‌های سریع شما برای کاهش وزن نیز می‌تواند اهداف بلند مدت کاهش وزن شما را تضعیف کند و مهمتر از همه، به سلامتی شما آسیب برساند.

کاهش وزن سریع به چه معناست؟

در واقع، هیچ رقم یا رویکرد دقیقی برای توضیح کاهش وزن سریع وجود ندارد. پارامترهای زیادی مانند وزن، سن، وضعیت فعالیت تعیین می کند که این فرآیند برای شما چه معنایی داشته باشد. اول از همه، زیاد نگران وزنی که می خواهید کم کنید نباشید. برای کاهش وزن روی برنامه غذایی خود تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که رژیم های سنگین با وعده های زیاد، برنامه های رژیمی هستند که در دسته "کاهش وزن سریع" قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: 6 استراتژی ثابت شده برای کاهش وزن

برنامه های غذایی بسیار محدود، رژیم هایی هستند که نباید تا دراز مدت ادامه داشته باشند. همانطور که در ابتدا بیان کردیم، برنامه‌هایی که  برای کاهش وزن در نظر می گیرید باید در رویکردی باشد که بتوانید برای تمام عمر آن را حفظ کنید. برنامه غذایی که نمی توانید برای مدت طولانی به آن پایبند باشید احتمالاً یک برنامه "کاهش وزن سریع" است و قطعا در دراز مدت برای شما کارساز نخواهد بود. این نوع برنامه ها راه سالم و پایداری برای کاهش وزن نیستند. اهداف معقول تر، مانند کاهش 1 تا 2 کیلو در ماه، شما را در دراز مدت موفق تر می کند.

خطرات کاهش وزن سریع

باید مراقب باشید تا فریب تبلیغاتی که وعده کاهش وزن سریع کنترل نشده را می دهند نخورید. این نوع برنامه های غذایی اغلب می توانند سلامت شما را تهدید کنند.

مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده
مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده

میزان متابولیسم شما کاهش می یابد

متابولیسم شما فرآیند سوزاندن کالری بدن شما است. متابولیسم نامتعادل می تواند بر توانایی بدن شما برای کاهش وزن تأثیر منفی بگذارد. وقتی خیلی سریع وزن کم می کنید، بدن شما می تواند روند کالری سوزی را کُند کند. بدن در تلاش است تا شما گرسنگی نکشید. شما ممکن است به سرعت مقدار زیادی وزن کم کنید، اما متابولیسم شما به سرعت به حالت بقا می رود.

بیشتر بخوانید: ورزش موثر برای کاهش وزن کدام است؟

تغییر در متابولیسم دلیل اصلی بازیابی سریع وزن از دست رفته پس از انجام برنامه های کاهش وزن سریع است. وقتی به یک رژیم غذایی معمولی برگردید، متابولیسم شما نمی تواند به این مقدار کالری عادت کند و دوباره شروع به افزایش وزن می کنید.

ممکن است توده عضلانی خود را از دست بدهید

هنگامی که کالری دریافتی خود را کاهش می دهید، ممکن است متوجه شوید که عدد روی ترازو به سرعت کاهش می یابد. اما در این صورت ممکن است نه تنها چربی بلکه ماهیچه های خود را نیز از دست بدهید. محدودیت کالری ناگهانی و شدید می تواند باعث کاهش توده عضلانی و همچنین چربی شود. تلاش برای کاهش وزن آهسته تر با ورزش به شما کمک می کند تا توده عضلانی خود را حفظ کنید، در حالی که به بدن خود زمان می دهید تا چربی بسوزاند. همچنین قدرت کالری سوزی عضلات شما را حفظ می کند.

مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده
مضرات کاهش وزن سریع و کنترل نشده

ممکن است مواد مغذی مهمی را از دست بدهید

بدن شما برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی چربی، پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد. همچنین به طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. هنگامی که گروه های غذایی کامل مانند کربوهیدرات ها یا محصولات لبنی را برای کاهش کالری دریافتی خود حذف می کنید، ممکن است با خطرات زیر روبرو شوید:

  • مشکلات گوارشی مانند یبوست
  • خستگی و از دست دادن انرژی
  • کاهش تراکم و استحکام استخوان
  • ایمنی پایین در برابر بیماری ها
  • ریزش مو
  • خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا (12 تا 25 درصد افرادی که به سرعت در عرض چند ماه وزن کم می کنند، سنگ کیسه صفرا دارند)
  • مشکلات ناشی از سوء تغذیه
  • عدم تعادل الکترولیت

سایر عوارض جانبی کاهش وزن سریع عبارتند از:

سردرد

  • حالت تحریک پذیری
  • سوختن
  • سرگیجه
  • بی نظمی های قاعدگی
  • از دست دادن عضلات

خطرات کاهش وزن سریع با گذشت زمان افزایش می یابد. برنامه های رژیم غذایی بدون پروتئین به خصوص خطرناک هستند. با این حال، برای افرادی که در معرض خطر چاقی هستند (با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از 30)، کاهش وزن سریع ممکن است حیاتی باشد، در این صورت برنامه های کاهش وزن سریع ممکن است یک گزینه معقول در نظر گرفته شود، مشروط بر اینکه تحت نظارت یک دکتر باشد. 

بیشتر بخوانید: سریع ترین راه کاهش وزن در یک هفته + برنامه

اگر منابع غذایی متنوع و غنی مصرف می کنید، ممکن است بد نباشد مقداری کالری دریافتی خود را کاهش دهید. رژیم غذایی شما باید شامل انواع غذاهای سالم باشد. سعی نکنید کالری دریافتی خود را بیش از 500 کالری در روز کاهش دهید.

احتمالاً نمی توانید رژیم خود را ادامه دهید

زمانی که شروع به کاهش وزن سریع می کنید، خواهید دید که ادامه کاهش وزن سریع اصلا آسان نیست. پس از چند هفته، احتمالاً همیشه احساس گرسنگی خواهید کرد. این وضعیت پایدار نبوده و سالم نیست. در نتیجه احساس می کنید که به سمت غذاهایی که شما را خوشحال می کند، تمایل دارید. این در مورد قدرت اراده نیست، بلکه بدن شما به نوعی شما را به سمت آنچه طراحی شده است هدایت می کند. محدود کردن مصرف کالری بالا باعث ایجاد تغییرات هورمونی می شود که شما را به خوردن میل می کند. مهم نیست که چقدر مصمم باشید، قطعا شکست دادن این هورمون های گرسنگی بسیار دشوار خواهد بود. این تغییرات سریع هورمونی شما را چنان گرسنه می کند که رژیمی که شروع می کنید به شکست منجر می شود.

هدف شما باید کاهش وزن سالم (و پایدار) باشد

هیچ برنامه، برنامه یا رژیم جادویی برای همه وجود ندارد. اما رویکردهای کلی زیر می تواند به کاهش وزن آن هم با روشی سالم کمک کند.

در حین کاهش وزن به عضله سازی ادامه دهید

کاهش وزن سالم فقط به آنچه می خورید و می نوشید نیست. برای گرفتن بهترین نتیجه به فعالیت بدنی نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: 25 نکته اثبات شده برای کاهش وزن ایمن

ورزش های قلبی عروقی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا در سوزاندن کالری موثر هستند، اما تمرینات قدرتی به همان اندازه مهم هستند. توده عضلانی خود را با انجام تمرینات وزنه یا مقاومتی افزایش می دهید و زمانی که توده عضلانی بیشتری دارید:

حتی در حالت استراحت هم کالری بیشتری می سوزانید

تعادل خود را بهبود می بخشید و خطر افتادن را کاهش می دهید.

شما می توانید به حرکت خود ادامه دهید و وزن خود را کاهش دهید و در عین حال درد مفاصل و علائم آرتریت را کاهش دهید

با تقویت استخوان ها، خطر شکستگی و پوکی استخوان را کاهش می دهید.

خواب را در اولویت قرار دهید

وقتی خسته هستید، می خواهید بیشتر بخورید؛ چراکه هورمون‌های گرسنگی شما وارد عمل می‌شوند و تمایل دارید بیشتر غذا بخورید. اگر خواب شما نامنظم است، حتی بهترین برنامه کاهش وزن نیز ممکن است نتواند به شما کمک کند. شما باید حداقل هفت ساعت خواب با کیفیت را در هر شب هدف گذاری کنید.

تعادل پیدا کنید

همانطور که برنامه غذایی خود را ایجاد می کنید، در نظر بگیرید که آیا می توانید تا پایان عمر به آن پایبند باشید یا خیر. از طرح ها و برنامه هایی که برای مدت طولانی آنها را حفظ نخواهید کرد، دوری کنید. به یاد داشته باشید، بهترین رژیم غذایی است که به آن پایبند باشید. برنامه های رژیمی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد گهگاه غذاهایی را که دوست دارید بخورید. حفظ چنین برنامه هایی برای ماه ها یا حتی سال ها بسیار آسان تر است.

در حالی که گرفتن نتایج سریع می تواند برای مدتی سرگرم کننده باشد، راه حل های سریع بهترین راه حل برای کاهش وزن نیستند. روی کاهش وزن آهسته و کنترل شده تمرکز کنید تا بتوانید امروز و آینده سالم تر باشید. به ندرت پیش می آید که رژیم های سریع به روند کاهش وزن پایدار و سالم کمک کنند. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد تمایل دارند وزنی را که از دست داده اند خیلی سریع به دست آورند.

هشدار! این مقاله نباید به عنوان یک مقاله علمی یا پزشکی در نظر گرفته شود. موضوعاتی که در اینجا به آنها اشاره می شود ماهیت توصیه ای است، قبل از شروع هر فعالیتی که ممکن است با سلامتی شما مرتبط باشد، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید