05:32 , 1401/5/10
کد خبر: 000014686
بازدید: 2255
محمود کریمی از چه راهی نان در می آورد؟

این سئوال همیشه در میان مردم بوده که مداحان در طول سال چگونه درآمدزایی می کنند و درآمد آنها چقدر است که کار کردن در چند مناسبت خاص می تواند کفاف زندگی سالانه آنها را بدهد؟

به گزارش خبرنگار مذهبی ایونا، یکی از مداحان معروف که با وجود حاشیه های ایجاد شده همچنان نوحه ها و مداحی او طرفداران خاص خود را دارد محمود کریمی است که حتی نزد رهبر انقلاب هم مداحی داشته است. سالهاست مراسمی که با مداحی او در نقاط مختلف مثل چیذر برگزار می شود جمعیت بسیار دارد. 

وی در این سالها نوحه های مختلفی را داشته که حتی در موارد متعدد نوحه ها و مداحی های او در مراسم مختلف تبدیل به سی دی و دی وی دی های مختلف شده و توسط موسسات فرهنگی عرضه می شود. اما همچنان این سئوال مطرح است که آیا این شیوه ها در حالت مرسوم و معمول تامین کننده هزینه های زندگی مداحان است یا خیر؟

شغل محمود کریمی چیست؟

اخیرا روزنامه ایران در قالب مصاحبه ای تاکید کرده که اگرچه این مداح معروف در طول سال در مراسم مختلف حضور دارد اما کسب و کار واقعی او چیز دیگری است و محمود کریمی به همراه شریک خود در نزدیکی بوئین زهرا یک کارخانه آجرسازی دارد.

این روزنامه با فردی به نام مهدی برزگر به عنوان شریک اقتصادی حاج محمود کریمی مصاحبه کرده که در بخش هایی از این مصاحبه صحبت های جالبی مطرح شده است. 

برزگر در بخشی از این مصاحبه گفته است: «شاید برخی از مردم تصور می‌کنند مداحان و ذاکران اهل بیت با روضه‌خوانی در مجالس مختلف پول‌های کلانی می‌گیرند. تصوری که حتی از آن به عنوان پاکت پول یاد می‌شود و می‌گویند بعد از پایان مراسم پاکت پول به مداح داده می‌شود، اما هستند مداحان و ذاکرانی که کار اقتصادی می‌کنند و هیچ‌گاه از راه مداحی و روضه‌خوانی امرار معاش نمی‌کنند. آنها خودشان را وقف امام حسین(ع) کرده‌اند و در کنار آن با کار و فعالیت اقتصادی در کنار امرار معاش، دستگیر افراد نیازمند هم می‌شوند.»

محمود کریمی از رانتی استفاده نمی کند

وی همچنین تاکید کرده که این مداح برای راه اندازی و فعالیت این کارخانه از رانت خاصی نیز استفاده نکرده است و حتی در سال 95 به دلیل وامی که از بانک گرفته بودند بانک کارخانه را از آنها گرفته و تمام دستگاه ها و اموال کارخانه را فروخت. حتی حاج محمود برای ضمانت وام، ماشین زیر پای خودش را فروخت.

برزگر در ادامه این مصاحبه صحبت های متعدد دیگری نیز مطرح کرده و مثلا اینگونه عنوان می کند که برای کار در این کارخانه طرحی داده شده تا پس از آزادسازی 60 زندانی مالی از آنها برای فعالیت در این کارخانه استفاده شود و این موضوع هم در زمانی که ابراهیم رئیسی مسئولیت قوه قضائیه را به‌عهده داشته، عملیاتی شده است.

شریک اقتصادی حاج محمود در عین حال بابت تصوراتی که در مورد شریکش وجود دارد اظهار تاسف کرده و گفته است: «متأسفانه تصوری که بقیه نسبت به ایشان دارند درست نیست. مثلاً اگر برای گرفتن وام به بانک برویم وقتی متوجه می‌شوند حاج محمود در این کارخانه فعالیت می‌کند تصور می‌کنند می‌خواهیم از رانت استفاده کنیم درحالی‌که این‌گونه نیست.»

فیلم/ نوحه‌خوانی محمود کریمی بر سر پیکر شهید اصلانی

وی همچنین گفته است: ما در سال ۸۳ این کارخانه را راه انداختیم تا بتوانیم در بحث جهیزیه نوعروسان وارد شویم. تصور می‌کنند چون حاج‌محمود روضه‌خوان است در هر مجلسی که می‌رود ۱۰۰ میلیون تومان می‌گیرد ولی اینطور نیست. 

وقتی دنبال برق کارخانه می‌رفتیم مأموران اداره برق می‌گفتند شما لنگ ۱۵ میلیون تومان هستید؟ حاج‌آقا یک روضه بخواند چند برابر این پول را به او می‌دهند.

برزگر همچنین به خاطره دیگری اشاره کرده و می گوید: وقتی برای سهمیه گازوئیل رفتیم به ما ‌گفتند شما چرا لنگ ۴ هزار لیتر گازوئیل هستید؟ بگویید حاج‌آقا با وزیر نفت تماس بگیرد تا برای شما چندین کامیون گازوئیل بفرستند.

متأسفانه برخی تصور می‌کنند مداح امام حسین(ع) از رانت استفاده می‌کند. ما با این اوضاع و احوال تلاش می کنیم و کار را پیش می‌بریم و جالب است کسی باور نمی‌کند حاج محمود در کارخانه آجر کار می‌کند. شبانه‌روز به فکر کارخانه و کارگران است و هیچ‌وقت هم از ارتباطاتش استفاده نمی‌کند.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید