16:29 , 1401/11/2
کد خبر: 000019102
بازدید: 1611
لیست غذاهای چاق کننده

آیا شما هم به دنبال لیست بلند بالایی برای غذاهای چاق کننده میگردید؟ این مطلب کار شما را آسان می کند.

چاقی یکی از معضلات و مشکلاتی است که دامنگیر بسیاری از افراد در دنیا شده است. با توجه به افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی و انجام بسیاری از کارها توسط ماشین آلات و اینترنت، چاقی در جهان، رو به گسترش است. متاسفانه باید گفت که چاقی در آینده بیشتر از این خواهد شد و روز به روز به مشکلات و سلامتی این افراد، افزوده خواهد شد.

اما چاقی برای همه هم بد نیست. بسیاری از افرادی که از لاغری مفرط در رنج هستند، باید تصمیم بگیرند که چاق شوند. و کمی به وزن خود اضافه کنند. و یا افرادی که دچار صورت بسیار لاغری هستند، باید در تلاش باشند که این لاغری را بر طرف کنند.

البته منظور ما از چاق شدن، چاقی بیمارگونه نیست. چاقی در حد این که شخص از لاغری مفرط در بیاید و روی اعتماد بنفس او، اثر مثبت داشته باشد.

بسیاری از غذاهایی که مصرف می کنیم، کالری بالا و حجم پایینی دارند و می توانند سریعا باعث چاقی شوند. خوردن این مواد غذایی برای همه، مناسب نیست. فقط افرادی مجاز به خوردن آن ها هستند که بتوانند مازاد نیاز بدن خود را با رژیم و ورزش، بسوزانند و یا افرادی که دچار لاغری بیش از اندازه هستند و تصمیم به چاق شدن دارند.

ما در اینجا سعی کرده ایم پیرامون برخی از غذاهای چاق کننده و اثرات مطلوب یا نامطلوب آن ها روی بدن، صحبت کنیم. لذا، سوالاتی را در این خصوص مطرح کرده و به آنها پاسخ داده ایم که به شرح زیر هستند:

  1. چه غذاهایی می توانند بدن را چاق کنند؟
  2.  عوارض مصرف غذاهای چاق کننده، چه هستند؟
  3. غذاهای چاق کننده در کودکان و نوزادان، کدام اند؟
  4. چه نوع صبحانه ای برای افراد لاغر مناسب است و می تواند باعث چاق شدن آن ها شود؟
  5. کدام غذاها، سریع چاق می کنند؟
  6. غذاهای چاق کننده برای صورت کدام هستند؟
  7. چه مغزیجاتی چاق کننده هستند؟

چه غذاهایی می توانند بدن را چاق کنند؟

همگی کم و بیش با غذاهای کم حجم ولی پرکالری آشنا هستید. بسیاری از این غذاها فرآوری شده هستند و مصرف آن ها در چند روز و چند هفته پپشت سر هم، می تواند سبب چاقی در بدن و اندام ها شود. قبل از بحث و بررسی بیشتر در مورد چاقی و غذاهایی که باعث چاقی می شوند، باید چاقی را بهتر بشناسیم تا ببینیم آیا هر نوع چاقی خوب است یا در کل، چاقی مضر است.

به گفته ی یکی از پزشکان بسیار معروف و حرفه ای تغذیه در ایران، چاقی ه از آسمان می آید و نه از زیر زمین. چاقی از خوردن پدید می آید. حتی در برخی از چاقی های هورمونی و دارویی، پرخوری می تواند باعث چاقی شود.

چاقی در افراد مختلف، به شکل متفاوتی ظاهر می گردد. عده ای فقط دچار اضافه وزن می شوند اما عده ی دیگری در زمره ی افراد چاق، جای می گیرند. تازه افراد چاق هم به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته ی اول، افرادی که bmi بین 30 تا 35 دارند که این افراد به عنوان چاق های درجه پایین حساب می شوند. دسته ی دوم کسانی هستند که bmi بالای 35 دارند. این افراد به عنوان چاق مفرط شناخته می شوند.

اگر قرار باشد با مصرف غذاهای چاق کننده در این دسته ها جای بگیریم، چیزی جز ضرر و بیماری، نصیب مان نخواهد شد. بهتر است در صورت مصرف غذاهای چاق کننده، با ورزش و فعالیت بدنی مناسب، جلوی این اتفاق را بگیریم. اما اگر قرار بر این است که شخصی با bmi بسیار پایین و لاغر مفرط، کمی چاق شود تا عوارض لاغری مفرط در او کمتر شود، اشکالی ندارد و اتفاقا باید مصرف شوند تا قوای بدنی شخص تامین شده و بتواند کمی چاق شود.

البته در بین غذاهای چاق کننده، هم غذاهای ناسالم وجود دارند و هم سالم. برای مثال، برنج دمپخت یا آبکش، می تواند یک غذای چاق کننده ولی مفید باشد. درست است که زیاده روی در مصرف برنج می تواند چاقی به وجود بیاورد، اما سرشار از ویتامین A و B است. بسیار غذای سالم و ارگانیکی خواهد بود. اما در مقابل، هات داگ و سوسیس هم چاق کننده هستند. اما نه تنها چیز مفیدی برای بدن ندارند، بلکه مصرف آن ها علاوه بر چاقی، می تواند سبب بروز سکته ی قلبی و مشکلات گوارشی و غیره شود.

کدام غذاها، سریع چاق می کنند؟

غذاهای چاق کننده انواع مختلفی دارند. ما در اینجا به ذکر و توضیح برخی از این غذاها و مواد مصرفی می پردازیم تا بهتر و بیشتر با آنها آشنا شوید:

انواع نان

نان از مواد غذایی بسیار پر مصرف است. این ماده ی ارزشمند غذایی، دارای ویتامین ها و حتی مقداری آهن و کلسیم است. انواع مختلفی دارد که سالم ترین آن سرشار از سبوس است و نان جو یکی از بهترین نان هاست. اما متاسفانه نان از هر نوعی که باشد، چه نان سنتی باشد و چه نان فانتزی، کالری بالایی دارد و مصرف همیشگی آن می تواند کم کم سبب چاقی شود. چاقی شکمی ناشی از مصرف نان، بسیار شایع است.

فست فودها

فست فود از جمله غذاهای پر کالری و بعضا کم حجم است که ارزش غذایی پایینی دارد اما به شدت چاق کننده است. نمی توان فست فودها را جزء غذاهای سالم برشمرد. همبرگر، سوسیس . کالباس، هات داگ، پیتزا و پنیرهای مختلف پرچرب پیتزا، همگی چاق کننده هستند و کالری بسیار بالایی دارند. خوردن این نوع از غذاها برای افراد لاغر هم زیاد مناسب نیست و می تواند سر منشاء بسیاری از بیماری ها باشد.

برنج و ماکارونی

این دو ماده ی غذایی در بین ایرانی ها مصرف بسیار بالایی دارد. کودکان عاشق ماکارونی هستند و شاید در هفته بیش از 2 بار از آن استفاده کنند. بخصوص چند سالیست نودل و ماکارونی نیمه آماده هم به سبد غذایی ایرانی ها اضافه شده و بسیار مصرف می شود.

برنج هم که جزء جدایی ناپذیر سفره های ایرانی است و در کنار هر غذایی، مصرف می شود. این دو ماده ی غذایی، کالری بسیار زیادی دارند. کافیست تا چند هفته پشت سر هم از این غذاها مصرف شود تا وزن فرد، چندین کیلو افزایش پیدا کند. البته افراد لاغر، مطمئنا کم مصرف می کنند و زود سیر می شوند. اما اگر کسی که دچار لاغری مفرط است از این غذا به طور مداوم استفاده کند، می توان انتظار داشت که چاق شود.

سیب زمینی سرخ شده

این ماده ی غذایی فوق العاده خوشمزه و سرشار از آهن و نشاسته است که دل هر انسانی را با خود می برد. کمتر کسی است که از سیب زمینی سرخ شده، متنفر باشد و اورا وسوسه نکند. اما متاسفانه باید گفت که این غذا هم به طرز وحشتناکی چاق کننده است و خوردن بیش از حد آن می تواند سبب چاقی شود. این ماده غذایی برای افراد لاغر بسیار مناسب است و می تواند کم کم لاغری مفرط را درمان کند.

 انواع گوشت ها

گوشت ها از بهترین مواد غذایی هستند که می توانند سلامت بدن را تضمین کنند. گوشت پرندگان و ماکیان مانند مرغ و بوقلمون، گوشت حیواناتی مانند گوسفند و گاو و گوساله و شتر و انواع گوشت موجودات دریایی مانند ماهی و میگو، همگی برای بدن مید هستند. اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند باعث چاقی شود. این مواد غذایی، قدرت کمتری در چاق کنندگی دارند اما به هر حال باز هم چاق کننده هستند.

لبنیات پر چرب

لبنیات در مواردی که خیلی پر چرب باشد، می تواند سبب بروز چاقی شود. پنیرهای پیتزا و پنیرهای پرچرب فرآوری شده، سبب بروز چاقی و افزایش تجمع چربی خواهد شد. شیر پرچرب و ماست پر چرب هم می تواند باعث بروز این مشکل شود.

تنقلات

تنقلات از خوردنی های تفریحی است که گاهی وقت ها برای ایرانی ها، جای غذای اصلی را گرفته است. پفک . چیپس و تخمه و بستنی، کیک و شکلات و بیسکوییت و هر تنقلات دیگری که در بازار به فروش می رسد، چاق کننده است و هیچ ماده ی غذایی ارزشمندی در خود ندارد.

عوارض مصرف غذاهای چاق کننده

چاقی از بیماری هایی است که می تواند سبب ساز بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر باشد. غذاهای چاق کننده، علاوه بر چاقی و تجمع چربی در بافت های بدن و اندام، می تواند عوارض متعدد دیگری بر جای بگذارد که همگی، کم و بیش با آن ها آشنا هستیم.

عوارض چاقی می تواند فشار خون بالا باشد. در بسیاری از افراد چاق، مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک و فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و نوشابه های گازدار، موجب افزایش فشار خون می شود.

یکی از عوارض دیگر، چربی خون است. با مصرف غذاهای پرکالری و چرب، میزان چربی خون بالا می رود. چربی غیر مفید خون یا LDL، در اثر مصرف غذاهای پر چرب، بالا می رود و باعث بروز بیماری های قلبی می شود.

دیابت و قند خون، از عوارض بسیار بد چاقی است. بسیاری از افراد چاق، با دیابت دست و پنجه نرم می کنند  و می توان گفت که 90 درصد موارد ابتلا به دیابت، مربوط به چاقی و مصرف غذاهای چاق کننده است. یکی از عوامل مهم چاقی، مصرف بیش از حد کربوهیدرات می باشد. کربوهیدرات ها شامل قند و شیرینی، نان و برنج و ماکارونی و اکثر تنقلات مثل پفک و چیپس و کیک و بیسکوییت می باشد. مصرف این ها می تواند باعث چاقی شود و دیابت به وجود آورد.

غذاهای چاق کننده در کودکان و نوزادان

کودکان به شدت تاثیر پذیری بالایی دارند و اگر بینند که بزرگترها از چه مواد غذایی استفاده می کنند، سریعا الگو برداری می کنند. اگر در این بین مزه ی یک غذا و بوی آن هم به مزاجشان خوش بیاید، دیگر جدا کردن آن ها از آن غذا، سخت است.

یکی از این غذاهای وسوسه انگیز و چاق کننده، سیب زمینی سرخ کرده است.  سیب زمینی، غذایی است که حتی در نوزادان برای وزن گرفتن نوزاد به صورت پوره مصرف می شود. اما در کودکان، به شکل سرخ شده می تواند سبب چاقی شود.

دومین غذایی که کودکان به آن خیلی علاقه دارند و می توانند باعث بروز چاقی شود، تنقلاتی مانند چیپس و پفک و کیک و کلوچه است. البته به سختی می توان این ها را جزء غذا دانست اما کودکان با مصرف آن ها، چاق می شوند. به خصوص زمانی که جای غذای اصلی آن ها را بگیرد و دیگر میلی به خوردن وعده های اصلی غذا، نداشته باشند.

سومین غذای چاق کننده و مضر در کودکان، فست فود است. این غذا می تواند در بزرگسالان هم خطرناک و چاق کننده باشد. چه برسد به کودکان.

لوبیا هم از غذاهای چاق کننده است و در نوزادان بعنوان پوره ی لوبیا یا سویق، داده می شود تا نوزاد و کودک، کمی چاق شود و قوای بدنی خود را بدست بیاورد. اما زیاده روی در آن باعث چاقی خواهد شد.

صبحانه ی چاق کننده برای افراد لاغر

افراد لاغر و کسانی که از لاغری مفرط رنج می برند، باید رنج زیاد خوردن را تا انتهای عمر، تحمل کنند. بهتر است این افراد، غذاهای سالم و ارگانیک ولی کم حجم و پر کالری را بیشتر مصرف کنند تا کمی چاق شوند و اصطلاحا، گوشت بگیرند.

این کار نه تنها در بزرگسالان، بلکه در کودکان و نوزاد هم باید چنین کاری کرد تا بتواند کمی چاق شود. البته در این کار باید جوانب احتیاط رعایت شود تا خدای نکرده، شخص دچار چاقی نشود.

صبحانه از وعده های اصلی است که باید خورده شود تا بدن سلامت باشد و انرژی خود را به دست بیاورد. خوردن صبحانه ای که حاوی تخم مرغ، پنیر، چای و قند یا شکر و همچنین شیر و کره و آجیل و مغزیجات مفید باشد، می تواند کک کم مشکل لاغری را در افراد بزرگسال و کودکان، حل کند. به شرطی که به طور کامل خورده شود.

خوردن کره و خامه و آب پرتقال همراه با صبحانه، بسیار مفید است. کودکان و بزرگسالان می توانند با خوردن این مواد در اولین وعده ی روزانه، کمی چاق شوند و به مبارزه با لاغری مفرط بروند. سویق هم از مواد غذایی است که می تواند توسط مادر نوزاد، تهیه شود و به نوزاد داده شود تا کمی، جان گرفته و چاق شود.

غذاهای چاق کننده برای صورت

برخی از خانم ها روی لاغر بودن صورت خود، حساس هستند و دوست دارند صورت توپر و زیبایی داشته باشند. زیبایی حق هر انسانی است و سبب افزایش اعتماد بنفس می شود.

خانم ها و حتی آقایانی که از لاغری صورت رنج می برند، باید با استفاده از مکمل ها و کرم های خانگی و داروخانه ای معتبر، در صدد رفع این لاغری باشند. اما در این بین، نقش تغذیه هم به شدت زیاد است.

برخی از مواد غذایی میتوانند باعث چاقی صورت شوند. مثلا استفاده از برخی از عرقیات گیاهی چه به صورت خوراکی و چه به صورت تهیه ی ماسک، می تواند سبب چاقی صورت شود. استفاده از پودر جوانه گندم هم می تواند سبب چاقی صورت و شفافی پوست شود.

بیشتر بخوانید: چاق و سفت شدن صورت در یک هفته

اثر کالری مواد غذایی، در تمام بدن نمایان است و برای مثال اگر قرار باشد از خوردن یک تکه گوشت، 500 کالری به بدن برسد، اثرات آن هم در شکم، هم در بازو و ران و باسن و هم در سینه و صورت، نمایان خواهد شد.این طور نیست که هر ماده ی غذایی، فقط روی چاق شدن نقطه ی خاصی از بدن موثر باشد. به همین منظور بهتر است برای چاقی صورت، رژیم متعادلی رعایت شود و از مواد ارگانیک و طبیعی، هم به صورت خوراکی مصرف شود و هم از آن در تهیه ی ماسک های چاق کننده ی صورت، استفاده شود.

مغزیجات چاق کننده

مغزیجات از مواد بسیار ضروری و مهم در تامین سلامت استخوان ها، پوست و اندام های دیگر بدن است. اما زیاده روی در آن ها می تواند سبب چاقی شود.

در مفید بودن مغزیجات شکی نیست اما برخی از آن ها بسیار پر کالری هستند. مثلا تخم آفتابگردان تا حدودی مفید است اما به طرز عجیبی چاق کننده است.

بیشتر بخوانید: فواید بادام زمینی؛ از اختلال نعوض تا چاقی صورت

بادام هندی بسیار مفید است اما کالری نسبتا بالایی دارد.پسته و فندق چربی بالایی دارند و کالری آن ها زیاد است. اما سرشار از مواد مغذی هستند که برای پوست و قلب و عروق مفید هستند. بادام درختی هم کلسیم و کالری بالایی دارد.

گردو از مغزیجاتی است که مصرف آن می تواند چربی های غیر اشباع بدن را بالا ببرد. این ماده ی مغذی می تواند امگا 3 بدن را تامین کند و عملکرد مغز را بهبود ببخشد. اما خاصیت چاق کنندگی فوق العاده بالایی دارد و اگر در مصرف آن زیاده روی شود، فرد چاق خواهد شد.

اگر روزانه 100 گرم آجیل از انواع پسته و بادام و تخمه و غیره استفاده شود، کالری آن نزدیک به 700 کیلو کالری است که می تواند سریعا فرد را چاق کند.

وکلام آخر

چاقی در اثر زیاده روی در خوردن پدید می آید. غذاهای چاق کننده  هم در دنیا، کم نیستند. هر غذایی می تواند در اندازه های بالا و زیاد، چاق کنندگی داشته باشد. حتی خوردن بیش از حد مواد غذایی گیاهی هم می تواند سبب چاقی شود. رعایت در زمان و میزان مصرف، تعیین کننده است که شخص چاق شود یاخیر. مطمئن باشید اگر به اندازه بخورید و در کنار آن فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید، چاق نمی شوید.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید