11:03 , 1401/7/17
کد خبر: 000015709
بازدید: 1440
قرص ملاتونین چیست/ چه کاربردی دارد؟ عوارض ملاتونین چیست؟

قرص ملاتونین عموماً توسط افرادی که مشکلات خواب دارند استفاده می شود. در ادامه مطلب به جزئیات بیشتری درباره قرص ملاتونین می پردازیم.

قرص ملاتونین چه کاربردی دارد؟ 

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، ترتیب فعالیت های روزمره زندگی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. رویدادهای مختلف بیوشیمیایی، هورمون های ترشح شده و واکنش های شیمیایی در نظم فیزیولوژیکی بدن، ارتباط نزدیکی با فعالیت ها و عادات روزانه دارد. یکی از مهم ترین هورمون ها در این میان، هورمون ملاتونین است که با الگوهای خواب مرتبط است.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین؛ این هورمونی است که توسط غده صنوبری در مغز ما تولید می شود. فرآیند تولید و ترشح هورمون ملاتونین در غده صنوبری بسته به بازه زمانی روزانه متفاوت است. به این معنا، در حالی که ترشح اپی فیزیال به دلیل درک نور توسط چشم در ساعات روز که نور شدید است کاهش پیدا می کند. در شب که شدت نور کاهش پیدا می کند، تولید ملاتونین افزایش پیدا می کند و با حاکم شدن تاریکی اثر خود را نشان می دهد. بسته به عادات خواب فرد، سطح ملاتونین در خون ممکن است متفاوت باشد. از آنجایی که تولید ملاتونین ارتباط مستقیمی با نور محیط دارد، اتاق خواب باید تاریک باشد تا سطح ملاتونین به حداکثر برسد. ممکن است نیاز باشد قبل از خواب از وسایلی که نور آبی ساطع می کنند مانند تلفن، تبلت و کامپیوتر استفاده نکنید و در صورت لزوم از عینک خواب استفاده کنید.

قرص ملاتونین چیست/ چه کاربردی دارد؟ عوارض ملاتونین چیست؟

ملاتونین در بدن چه می کند؟

ملاتونین مشتقی از مولکول سروتونین است که در نتیجه متابولیسم اسید آمینه تریپتوفان در بدن ما تولید می شود. مولکول سروتونین که به طور گسترده در مغز تولید می شود، در غده صنوبری به ملاتونین تبدیل شده و به خون داده می شود. مطالعات نشان داده اند که هورمون ملاتونین نقش بسیار مهمی در محافظت و بهبود سلامت بدن دارد. 

وظایف اصلی هورمون ملاتونین در بدن را می توان به شرح زیر خلاصه کرد: 

• ملاتونین در درجه اول مسئول تنظیم الگوی خواب بدن است. بر این اساس، به لطف ملاتونین، که میزان ترشح آن در چرخه روز و شب تغییر می کند، نیاز به خواب در شب هنگام با از بین رفتن نور روز ایجاد می شود. مجدداً به لطف ملاتونین، بیدار شدن از خواب در ساعات خاصی از روز از طریق زمان تنظیم شده خواب امکان پذیر است. 

• همچنین مشخص شده است که ملاتونین بر عمق و کیفیت خواب تأثیر می گذارد. بر این اساس مشخص شده است که افرادی که ملاتونین کافی ترشح می کنند، خواب آرام تری دارند. به این ترتیب ملاتونین; همچنین یک عامل تنظیم کننده برای سلامت قلب و عروق، فشار خون، عملکرد سیستم ایمنی و سطح هورمون است. 

• به طور معمول، مواد اکسید کننده و مضر مختلفی نیز در نتیجه واکنش های شیمیایی در نظم فیزیولوژیکی بدن ما تولید می شوند. این مواد رادیکال های اکسیژن فعال نامیده می شوند. رادیکال ها نقش مهمی در ایجاد بیماری های مختلف مانند پیری، بیماری های قلبی عروقی، عفونت ها و سرطان دارند. ملاتونین؛ با پاکسازی و از بین بردن رادیکال های تولید شده در بدن در طول شب از سلامت بدن محافظت می کند 

• مطالعاتی وجود دارد که ترشح ملاتونین اثرات افسردگی را کاهش می دهد، در رفع رفلاکس مفید است و از سلامت چشم حمایت می کند 

• گزارش شده است که ملاتونین اثرات افسردگی را کاهش می دهد. همچنین باعث تولید هورمون رشد از غده هیپوفیز در طول ترشح می شود. در حالی که هورمون رشد، رشد را در کودکان تضمین می کند، مسئول رشد توده عضلانی در بزرگسالان است. علاوه بر این، هورمون رشد نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارد.

• ملاتونین ترشح مولکولی به نام اکسید نیتریک را افزایش می دهد و منجر به واکنش گشاد شدن کلی رگ های بدن می شود. به این ترتیب ضمن کاهش فشار خون، نقش محافظتی در برابر تصلب شرایین که عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی است نیز ایفا می کند.

• مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد ترشح ملاتونین از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند. به نسبت تولید آن، سطح چربی و کلسترول خون کاهش پیدا می کند. به همین دلیل، مشاهده شده است که نقش حمایتی در سلامت قلب ایفا می کند 

• همچنین مشخص شده است که ترشح ملاتونین مکانیسم مرگ سلولی برنامه ریزی شده (آپوپتوز) را در سلول ها سرکوب می کند. به این ترتیب طول عمر سلول های حساس که برای بدن اهمیت زیادی دارند به ویژه نورون ها که عناصر اصلی سلولی سیستم عصبی هستند طولانی شده و از هدر رفتن آنها جلوگیری می شود. با افزایش الگوی خواب و کیفیت به کاهش روند پیری پوست کمک می کند. افزایش سن با رادیکال های اکسیژن و سایش بافت های بدن همراه است. ملاتونین فرصتی را برای بافت ها ایجاد می کند تا در طول خواب خود را ترمیم کنند.

قرص ملاتونین چیست/ چه کاربردی دارد؟ عوارض ملاتونین چیست؟

جت لگ چیست؟

بدن ما یک چرخه فیزیولوژیکی مشخص با توجه به نور روز دارد. این ساعت طبیعی بدن یا ریتم شبانه روزی نامیده می شود. ریتم شبانه روزی؛ جت لگ زمانی اتفاق می افتد که تحت تأثیر تغییرات سریع در مناطق زمانی قرار گیرد و مختل شود. به طور کلی، هنگام سفر بین دو منطقه زمانی کاملاً متفاوت با روش‌های سفر سریع مانند هواپیما، بدن نمی‌تواند چرخه روزی را که در منطقه زمانی جدید به آن عادت کرده است، درک کند. در نتیجه، در ساعات عصر، ریتم شبانه روزی زمان را به عنوان روز درک می کند و الگوی خواب نیز مختل می شود. در نتیجه بدن دچار مشکلات مختلفی می شود.

قرص  ملاتونین چه کاری انجام می دهد؟

با توجه به اثرات مثبت ملاتونین بر بدن، مکمل های حاوی ملاتونین (قرص ملاتونین) ساخته شده است. مصرف قرص ملاتونین در شرایط مختلف می تواند مزایای قابل توجهی در ارتقای سلامت بدن داشته باشد.

قرص ملاتونین که در دوزهای 0.5 تا 10 میلی گرم در روز استفاده می شود، اغلب برای افرادی که مشکلات خواب دارند توصیه می شود. ملاتونین؛ به تسکین بی خوابی کمک می کند، زیرا الگوهای خواب را فراهم می کند و عمق و کیفیت خواب را افزایش می دهد. به طور مشابه، مصرف مکمل‌های ملاتونین برای افرادی که نیاز به خواب مکرر در طول روز دارند، می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را تنظیم کرده و خوابیدن در شب را آسان‌تر کند.

ملاتونین همچنین می تواند به عنوان یک پیشگیری کننده در برابر بیماری های مختلف استفاده شود زیرا یک آنتی اکسیدان است. از این نظر، استفاده از ملاتونین; می تواند در مسائل بسیار مهمی مانند سلامت قلب و عروق، تنظیم سیستم غدد درون ریز و کند کردن پیشرفت سرطان مفید باشد. همچنین دارای طیف گسترده ای از مزایا، مانند کاهش علائم افسردگی، تسکین مشکلات رفلاکس و محافظت از سلامت چشم است.

قرص ملاتونین چیست/ چه کاربردی دارد؟ عوارض ملاتونین چیست؟

مضرات مصرف قرص ملاتونین چیست؟

ملاتونین هیچ اثر مضر خاصی بر بدن ندارد. با این حال، مصرف بیش از حد ملاتونین می تواند منجر به عوارض جانبی مختلفی شود. اگرچه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مکمل ملاتونین خارجی بر تولید ملاتونین بدن تأثیر منفی می گذارد. برخی مطالعات نشان داده اند که چنین تأثیری قطعی نیست. علاوه بر این، مصرف بیش از حد ملاتونین می تواند باعث تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی شود.

ملاتونین همچنین ممکن است با داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده های خون و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد و اثربخشی آنها را کاهش دهد. به همین دلیل دریافت نظر پزشک متخصص قبل از مصرف مکمل ملاتونین بسیار مهم است.

ملاتونین چگونه بر الگوهای خواب ما تأثیر می گذارد؟

ملاتونین؛ این به تسکین بی خوابی کمک می کند، زیرا الگوهای خواب را فراهم می کند و عمق و کیفیت خواب را افزایش می دهد. به طور مشابه، مصرف مکمل‌های ملاتونین برای افرادی که نیاز به خواب مکرر در طول روز دارند، می‌تواند ریتم شبانه‌روزی را تنظیم کرده و خوابیدن در شب را آسان‌تر کند.

مصرف زیاد ملاتونین چه تاثیری بر بدن ما دارد؟

مصرف زیاد ملاتونین می تواند باعث تهوع، استفراغ، سردرد، سرگیجه و خواب آلودگی شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید