09:11 , 1401/5/15
کد خبر: 000014742
بازدید: 1347
قانون حجاب در قانون اساسی

یکی از مسائلی که در چند سال اخیر حاشیه های بسیاری را به دنبال داشته مسئله حجاب است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، یکی از مسائلی که در چند سال اخیر حاشیه های بسیاری را به دنبال داشته مسئله حجاب است. 

حجاب چیست؟

کلمه حجاب به معنی پرده یا حائل است اما بیشتر به معنی پوشش استفاده می شود. حفظ حجاب موضوعی است که از گذشته تا امروز به آن اشاره شده است آن هم به این علت که حجاب می تواند به عنوان یک بازدارنده در مقابل گناه و معصیت به کار رود. همچنین می تواند امنیت بانوان را در جامعه تضمین کند و از بروز مشکلات احتمالی تا حد بسیاری پیشگیری کند.

حجاب در قانون اساسی

یکی از سوالاتی که در ذهن عوام وجود دارد این است که آیا در قانون اساسی به مسئله حجاب اشاره شده است یا خیر که در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

با توجه به بررسی های انجام شده مشخص شد که در قانون اساسی اشاره مستقیمی به حجاب و حفظ آن در انظار و معابر عمومی نشده است. 

اما در قانون اساسی اختیارات بسیاری به مجلس شورای اسلامی جهت قانون گذاری و تفسیر قانون داده شده است. به همین جهت مجلس شورای اسلامی با توجه به اختیارات اعطا شده قوانین متفاوتی را در ارتباط با حجاب وضع کرده است. ابتدا در قانون مجازات در سال ۶۲ به این موضوع پرداخته شد سپس با اصلاحات مختلف قانون مجازات در سال ۷۵ بخش پنجم قانون تعزیرات، در ماده ی ۶۳۸ به مسئله ی بی حجابی پرداخته است.

همچنین در قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آنها در ملاء عام خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه دار می کند در سال ۶۵، هم به مجازات تولید کنندگان این البسه و هم به کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع و یا موجب ترویج فساد و یا هتک عفت عمومی باشد پرداخته است.

حجاب در قانون مجازات و مجازات بی حجابی

ر بخش پنجم و ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵ بیان می دارد که:

هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

در خصوص این ماده باید بیان داشت که اولا عنوان ماده اشاره به بی حجابی نداشته و مواردی را در بر می گیرد. برای مثال تظاهر به روزه خواری

تبصره ماده هم فقط به نداشتن حجاب اشاره داشته و اشاره ای به بدحجاب نداشته است. مطابق با تعاریف و مصداق های موجود، عرف بین بی حجاب و بدحجاب تفاوت قائل شده است که موضوع تبصره فقط به بی حجابی اشاره نموده است.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید