10:44 , 1402/3/1
کد خبر: 000025152
بازدید: 1253
فوران مرگبار آتش‌فشان «اتنا» / مردم سیسیل وحشت کردند!

فوران آتش‌فشان اتنا باعث توقف پرواز‌ها از مبدا و به مقصد شهر کاتانیا که در نزدیکی این کوه در ناحیه سیسیل قرار دارد شده است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایونا، فوران آتش‌فشان اتنا باعث توقف پرواز‌ها از مبدا و به مقصد شهر کاتانیا که در نزدیکی این کوه در ناحیه سیسیل قرار دارد شده است.

آتش‌فشان اتنا (Mount Etna) یکی از فعال‌ترین و بزرگترین آتش‌فشان‌های اروپا است و در جزیرهٔ سیسیل در ایتالیا واقع شده است. اتنا با ارتفاع بالغ بر ۳۳۴۰ متر، علاوه بر جذب گردشگران بسیاری از سراسر جهان، همواره مورد توجه دانشمندان و علاقه‌مندان به آتش‌فشان‌شناسی قرار داشته است.

فعالیت‌های آتش‌فشانی اتنا به دورانی قدیمی بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون چندین فوران آتش‌فشانی را تجربه کرده است. آخرین فوران مهم اتنا در سال ۲۰۲۱ رخ داد، اما به لطف فعالیت پیوستهٔ آتش‌فشان، ممکن است وقوع فوران‌های کوچکتر در طول سال‌ها را نیز شاهد باشیم.

اتنا به علت جایگاه جغرافیایی خاص خود در جزیرهٔ سیسیل و نزدیکی به شهرها و روستاهای مجاور، تأثیر قابل توجهی بر زندگی مردم منطقه داشته است. فوران‌های آتش‌فشانی می‌توانند باعث اخلال در فعالیت‌های روزمره، اخلال در حمل و نقل، خسارات مالی و حتی تهدید به امنیت مردم شوند. به همین دلیل، اتنا تحت مشاهدهٔ مداوم قرار دارد و فعالیت‌های آن به دقت تحلیل می‌شوند.

در عین حال، وجود اتنا به محیط زیست نیز تأثیرات قابل توجهی دارد. خاک‌های حاصل از آتشفشان‌های قدیمی و فعال در اطراف اتنا بسیار حاصلخیز هستند و کشاورزی رونق زیادی در این مناطق دارد. همچنین، برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر به فرد در اطراف اتنا به وجود آمده‌اند که به عنوان مناطق حفاظت‌شده تحت حمایت قرار می‌گیرند.

در نتیجه، آتش‌فشان اتنا به‌عنوان یک نماد مهم و تاریخی در ایتالیا شناخته می‌شود و همچنان مورد توجه بسیاری از محققان، گردشگران و علاقه‌مندان به آتش‌فشان‌شناسی قرار دارد. هر ساله، هزاران نفر از سراسر جهان به این منطقه سفر می‌کنند تا شاهد زیبایی و قدرت طبیعت در کنار آتش‌فشان اتنا باشند.

فوران آتش‌فشان به سیم آخر زد

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید