21:21 , 1402/3/20
کد خبر: 000026329
بازدید: 1214

رئیس سازمان انرژی اتمی:

غنی‌سازی با خلوص بالا به منظور رفع تحریم‌ها انجام می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: غنی سازی های با خلوص بالا برای این صورت گرفته است تا تحریم ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده است که اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجه ایونا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره مسئولیت‌های دولت سیزدهم در حوزه هسته‌ای صحبت کرد.

او اشاره کرد به محدودیت‌های زمانی و ظرفیتی در فعالیت‌های هسته‌ای کشور براساس مذاکرات برجام و خروج آمریکا از آن، و تصویب قانونی توسط مجلس برای کاهش تحریم‌ها.

دیدار کارکنان صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری

جزییات بیانیه مشترک ایران و آژانس انرژی اتمی

اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم به هدف صنعتی شدن حرکت کرد، افزود که سازمان انرژی اتمی نیز در راستای توسعه فناوری هسته‌ای برای بهبود زندگی مردم و اقتصاد ملی، سند جامع راهبردی تدوین کرده و برنامه‌هایی برای تکمیل واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر، ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات و احداث نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فعالیت‌های این سازمان در سال‌های اخیر صحبت کرده است. او ابتدا به ارتقای دقت رادیو داروهای تولیدی توسط سازمان اشاره کرد و گفت که بیش از ۲۰۰ مرکز پزشکی از این داروها استفاده می‌کنند و بالغ بر یک میلیون بیمار را پوشش می‌دهند.

او همچنین به موضوع فساد و دورریز محصولات غذایی در ایران اشاره کرد و گفت که پرتودهی می‌تواند جلوگیری از فساد زود هنگام و افزایش دوره انبارسازی محصولات را به دنبال داشته باشد.

 اسلامی به احداث آب شیرین کن با ظرفیت ۷۰ هزار متر مکعب در روز در استان بوشهر اشاره کرد و گفت که غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم نیز برای تولید مواد اولیه رادیو دارو و آشکارسازها انجام می‌شود.

همچنین، او تأکید کرد که این فعالیت‌ها با هدف لغو تحریم‌ها در چارچوب قوانین کشور انجام می‌شوند و هیچ منافعی با بیانیه تهران که در اسفند ماه سال گذشته امضا شده است، ندارند.

درباره فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی، رئیس این سازمان اعلام کرده که در دولت سیزدهم، نیروگاه اتمی بوشهر و نیروگاه‌های شماره ۲ و ۳ که در حال احداث بودند، با مشکلات مالی مواجه بودند. با پرداخت هزینه‌های بیشتری توسط دولت سیزدهم، این مشکلات حل شد و فعالیت‌ها در این پروژه‌ها ادامه یافت.

اسلامی افزود که پرداخت‌های صورت گرفته برای پروژه نیروگاه اتمی بوشهر در دولت سیزدهم سه برابر حجم پرداختی در دولت‌های قبلی بوده است.

همچنین، تعداد کارگرانی که در پروژه نیروگاه‌های ۲ و ۳ مشغول به کار بودند، از ۳۰۰ نفر در زمان شروع به کار به بیش از ۱۸۰۰ نفر افزایش یافته است. در یک سال و نیم گذشته، قراردادهای جدیدی با شرکت‌های ایرانی برای تکمیل این پروژه‌ها بسته شده است.

در مورد وضعیت نیروگاه‌های اتمی در منطقه، رئیس سازمان انرژی اتمی به این اشاره کرد که کشورهایی مانند امارات، عربستان سعودی، بنگلادش و پاکستان به شدت به توسعه نیروگاه‌های اتمی خود علاقه‌مند هستند.

همچنین، ترکیه نیز در حال همکاری با روسیه برای ایجاد نیروگاه‌های اتمی است.

اسلامی به علاقه دنیایی به استفاده از انرژی هسته‌ای اشاره کرد و به عنوان مثال، اعلام کرد که فرانسوی‌ها در سال گذشته ۱۳ پروژه جدید هسته‌ای را کلید زده‌اند و به آن رنسانس هسته‌ای خود یاد کرده‌اند.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید