06:40 , 1401/4/13
کد خبر: 000014260
بازدید: 2213
عید سعید غدیر خم چه روزی است؟

غدیر خم را مسلمانان شیعه به عنوان سومین عید و یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان در روز هجدهم ذی الحجه بر اساس تقویم هجری قمری، علاوه بر عید قربان و عید فطر جشن می گیرند.

عید سعید غدیر خم چه روزی است؟ درباره عید غدیر خم، فلسفه عید غدیر  خم چیست؟ غدیر خم به چه معناست ودرکجاقراردارد؟ عید غدیر خم چه روزی است؟روزه عید غدیر  مستحب است؟ غدیر خم از دیدگاه اهل سنت چگونه است؟

عید سعید غدیر خم چیست؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، غدیر خم را مسلمانان شیعه به عنوان سومین عید و یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان در روز هجدهم ذی الحجه بر اساس تقویم هجری قمری، علاوه بر عید قربان و عید فطر جشن می گیرند. مسلمانان شیعه روزی که حضرت محمد (ص)، حضرت علی (ع) را به جانشینی خود منصوب کردند را به جشن و عبادت می گذرانند. عید غدیر خم که به عنوان روز بزرگداشت حضرت علی پس از حجه وداع در سال دهم هجری گرامی و در کشور ما جشن گرفته می شود. جشنواره عید سعید غدیر خم که به طور سنتی هر ساله برگزار می شود، با برنامه های مختلفی جشن گرفته می شود. 

عید سعید غدیر خم چه روزی است؟

روز غدیر خم چیست؟ 

«عید غدیر خم» به روزی معروف است که حضرت مخمد (ص) در بازگشت از حجة الوداع، حضرت علی را ستایش کرد. امیرالمومنین توسط پیامبر اکرم (ص) به منصب «جانشینی» منصوب شد و طبق تقویم هجری قمری در روز هجدهم ذی الحجه به عنوان «عید غدیر خم» جشن گرفته می شود. قسمتی از سخنان حضرت محمد (ص) دلیل بر اینکه حضرت علی بن ابی طالب خلیفه اول بوده در ادامه مطلب به آن اشاره شده است.

حضرت محمد مصطفی (ص) می فرمایند:

هر که من مولای او هستم علی مولا اوست. خدایا دوست بدار دوستدار او و دشمنی کن با دشمنان او. 

روز غدیر خم 1401 چه روزی است؟

روز عید سعید غدیر خم مصادف با دوشنبه 27 تیر ماه سال 1401 شمسی و 18 ذی الحجه در تقویم هجری قمری است.

غدیر خم کجاست؟

غدیر خم، 4 کیلومتر با موقعیت جحفه بین مکه و مدینه فاصله دارد. از برکه ای تشکیل شده است که در اثر بارندگی های مکرر به باتلاق و نیزار تبدیل شده است.

روزه عید غدیر خم

از امام صادق (ع) روایت است که هرکس در این روز عید غدیر خم روزه بگیرد تواب آن معادل روزه تمام عمر دنیاست. اگر فردی به اندازه کل عمر دنیا زنده باشد و تمامی این روزهای عمر خود را روزه بگیرد، ثواب این کار او به همان اندازه روزه عید غدیر خم خواهد بود. این حضرت در ادامه می فرمایند که روز غدیر خم عید بزرگ پروردگار بوده و هرکه این روز را روزه بگیرد نزد خداوند بزرگ معادل صد حج و عمره مقبول است.

اعمال عید غدیر خم

در روز عید غدیر خم انجام هر یک از امور زیر فضیلت بسیاری دارد.

  1. لباس های آراسته و تمیز بپوشید
  2. خوش بو معطر باشید
  3. شادی کردن و جشن گرفتن
  4. آراسته بودن

نماز شب عید غدیر خم

نماز شب عید غدیر خم 12 رکعت دارد که در ادامه نحوه خواندن این نماز توضیح داده می شود.

غدیر
عید سعید غدیر خم چه روزی است؟

ذکر صلوات در روز عید غدیر خم

از قول امام هشتم شیعیان روایت است که این حضرت می فرمایند روز عید غدیر خم بهترین روز صلوات فرستادن بر حضرت محمد (ص) و آل محمد است.

خواندن دعای ندبه در روز عید غدیر خم

بنابر روایات خواندن دعای ندبه در چهار روز در سال از جمله روزهای جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر خم مستحب است. باید به فرازهای دعای ندبه اللخصوص بخش غدیر خم و خلافت امیرالمومنین (ع) توجه داشت.

تمامی اعمال عید غدیر خم

بنابر روایات و احادیث انجام برخی اعمال در روز عید غدیر خم ثواب بسیاری دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

 

غدیر
عید سعید غدیر خم چه روزی است؟

بیشتر بخوانید: برگزاری جشن اتمام طرح توسعه حرم امام علی (ع) در عید غدیر

بیشتر بخوانید: عید قربان ۱۴۰۱ چه روزی است

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید