17:21 , 1401/10/17
کد خبر: 000018381
بازدید: 1591
علت درد و سوزش سینه زنان + روش های درمان درد سینه

علت درد و سوزش سینه زنان چیست؟ چگونه باید این درد را درمان کرد؟ آیا راه درمان خانگی وجود دارد؟

درد و سوزش سینه در زنان یک مشکل شایع است به طوری که از هر 10 زن 7 نفر یکبار در زندگی این درد را تجربه کرده اند. این درد در علم پزشکی به بیماری ماستالژی معروف است و غالبا درد به صورت تیر کشنده، درد شدید همراه با سوزش است که کل پستان یا اطراف آن را درگیر می کند.

زمان شروع درد سینه در تمام زنان یکسان نیست. برخی از زنان ممکن است این درد را قبل از دوران یائسگی و برخی ممکن است بعد از دوران یائسگی تجربه کنند. اما غالبا درد در سال های باروری بیشتر از سایر دوران ها دیده می شود.

بیشتر افرادی که به درد سینه مبتلا می شود مشکل جدی ندارند و نیاز به درمان پیدا نمی کنند. اما حدود 15 درصد از افراد به درمان پزشکی نیاز پیدا می کنند و این بستگی به شدت درد و محل درد دارد. ابتدایی ترین علائم این بیماری شامل حساسیت، سوزش شدید و یا سفت شدن سینه ها است. نوع درد تحت تاثیر تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، بارداری، شیردهی، یائسگی و ... است. در ادامه بیشتر با علائم این بیماری و روش های درمانی موثر آشنا خواهیم شد.

درد و سوزش سینه چیست؟

درد و سوزش سینه یا ماستالژیا بعد از سن بلوغ در زنان مشاهده می شود. با افزایش سن، ترشح هورمون استروژن هم بیشتر می شود و این عامل باعث بزرگ شدن سینه در زنان می شود. در طول قاعدگی تغییرات هورمونی باعث تغییر بافت سینه می شوند و همین عامل منجر به ایجاد درد و ناراحتی می شود. این دردها دوره ای هستند و با مسکن ها و روش های خانگی کاهش پیدا می کنند. دردهای جدی تر نتیجه یک بیماری یا توده در بافت سینه است که باید از روش های درمانی دارویی برای رفع آن ها استفاده کرد.

درد سینه یک امر شایع است و در بیشتر موارد اصلا نشانه بیماری نیست. این درد در زنان 30 تا 50 ساله بیشتر دیده می شود.

چه عواملی باعث ایجاد درد سینه می شوند؟

درد و سوزش سینه در زنان به دلایل مختلفی ایجاد می شود که در زیر به برخی از این علل اشاره می کنیم:

کیست سینه

خطر ابتلا به درد سینه در خانم هایی که دچار کیست سینه هستند بیشتر است. کیست ها کیسه های پر از مایعی هستند که در دوران قاعدگی بزرگ می شوند و بعد از یائسگی از بین می روند.

داروها

مصرف برخی از داروها می تواند درد پستان را افزایش و یا ایجاد کند. این داروها شامل داروهای قلبی عروقی، داروهای سلامت روان و داروهای موثر در هورمون های تولید مثل هستند.

جراحی سینه

گاها درد پستان به دلیل جراحی سینه و اسکار ناشی از آن است. شدت این درد در خانم ها متفاوت است. آسیب عصبی و التهاب بعد از جراحی باعث ایجاد این درد می شود. دردها سطحی و یا عمیق هستند. اثرات بلند مدت جراحی پستان و درد ناشی از آن ممکن است منجر به افزایش حساسیت، کاهش حساسیت یا بی حسی احتمالی، درد در تماس با ناحیه، ناتوانی در بالا بردن بازو، عدم توان کافی برای رانندگی و فعالیت های مشابه و ... شود. این دردها در بیشتر موارد کوتاه مدت هستند و بعد از 6 ماه از بین می روند.

کوستوکندریت

این درد یک نوع التهاب غضروفی است که باعث اتصال دنده ها و استخوان می شود. که بروز آن با آرتروز است. سندرم کوستواسترنال ممکن است در اثر آرتریت در گردن یا قسمت فوقانی کمر و آسیب یا فشار جسمی به وجود بیاید و باعث درد و سوزش در سینه شود.

ورم پستان

ورم پستان در واقع یک عفونت دردناک سینه است که ممکن است در دوران شیردهی به دلیل انسداد مجاری شیر شیوع بیشتری داشته باشد. علائم این بیماری شامل تب، درد و خستگی و تغییرات ظاهری پستان مانند قرمزی و تورم هستند. برای درمان عفونت سینه معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود.

درد دوره قاعدگی

در دوران قاعدگی تغییرات هورمونی می تواند منجر به درد در ناحیه پستان شود. این درد در افراد مختلف متفاوت است.

سرطان پستان

ناراحتی پستان گاها ممکن است به دلیل التهاب پستان و برخی از تومورها باشد. بیشتر سرطان های سینه درد و ناراحتی ندارند. مشاهده علائمی از قبیل توده در پستان، تداوم درد بعد از قاعدگی، وجود ترشح خونین یا شفاف در نوک پستان، درد پستان، علائم عفونت از قبیل چرک و تب و ... خطرناک هستند و حتما باید به پزشک مراجعه شود.

درد دیواره سینه

درد در دیواره سینه به دلیل عوامل متعددی از قبیل آنژین، التهاب بافتی، سنگ های صفراوی و کشیدگی عضلات در قفسه سینه روی می دهد.

دویدن

درد سینه یکی از شایع ترین دردها برای زنان دونده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه حدود 44 درصد از زنان ماراتن درد قفسه سینه را دارند و برای بهبود این درد حین دوندگی به سمت داروهای ضد درد و سوتین های مناسب می روند.

بارداری

حاملگی یکی از دلایل عمده ی تورم سینه ها و درد آن هاست. در بارداری سطح استروژن افزایش پیدا میکند. در مراحل ابتدایی بارداری سینه ها بیشتر از جنین رشد می کنند. چون مجرای شیر در سینه ها افزایش پیدا میکند در نتیجه درد و حساسیت سینه ها روز به روز بیشتر می شود.

سوتین یا لباس زیر نامناسب

لباس زیر های خیلی سفت یا خیلی شل می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در سینه ها شوند.

درد غیر چرخه

درد غیر چرخه کاملا با درد چرخه قاعدگی متفاوت است و ممکن است یک یا هر دو سینه را درگیر کند. این درد با تغییر هورمون ها تفاوت نمی کند. گاها درد به پستان مربوط نیست و ناشی از ساختارهای زیرین پستان است. تروما و بیوپسی قبلی هم می تواند در ایجاد درد غیر چرخه موثر باشد.

رگ به رگ شدن پشت، گردن یا شانه

گاها رگ به رگ شدن قسمتی از گردن یا شانه باعث توزیع درد در تنه فوقانی می شود و درد آن در سینه ها هم احساس می شود.

تغییر فیبروکیستیک پستان

تغییرات سینه فیبروکیستیک باعث می شود سینه متورم و براق شود. این اتفاق ممکن است برای یک سینه یا هر دو سینه بیفتند. دلیل ایجاد این مشکل کیست پر از مایعات و بافت فیبری می باشد. با تغییر فیبروکیستیک امکان ترشح از نوک سینه وجود دارد.

این مشکل بیشتر در سنین 20 تا 50 سالگی رخ می دهد و معمولا خطر چندانی ندارد و اصلا این مشکل ارتباطی با سرطان سینه ندارد. برای کاهش درد ناشی از فیبروکیستیک پستان باید از داروهای خفیف برای تسکین درد استفاده کنید و رژیم غذایی خود را به کم نمک تغییر دهید. بر اساس تحقیقات انجام شده در این خصوص مکمل های ویتامین E و B6 می توانند در ماستالژی حلقوی موثر واقع شوند.

آسیب یا ضربه به سینه

گاها ممکن است درد سینه در زنان به دلیل آسیب در این ناحیه باشد. این اتفاق نادر نیست و هرگونه آسیب دیدگی در این ناحیه باعث ایجاد درد و سوزش در سینه می شود. به طور مثال ممکن است در حین ورزش ضربه ای به سینه وارد شود یا توپ به سینه اصابت کند و یا ممکن است در حین تصادفات رانندگی یا جراحی های سینه بافت پستان دچار آسیب شود و سینه دردناک شود. این مشکل باید سریعا درمان شود تا باعث چسبندگی بافت زخمی یا ترک خوردگی دنده ها نشود.

ورزش و آمادگی جسمانی در زنان

ورزش بیش از اندازه همیشه برای زنان مفید نیست و ممکن است باعث ایجاد درد در سینه شود. به طور مثال در هنگام شنا فشار بیش از حدی به قفسه سینه وارد می شود. در حین تمرینات ورزشی ممکن است دچار درد عضلانی سینه شوید که این درد نشانه بیماری یا مشکل خاصی نیست و معمولا بعد از چند روز خود به خود از بین می رود اما درد سینه که بیش از دو هفته به طول بینجامد خطرناک است و باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

تشخیص علت درد و سوزش سینه

درد و سوزش سینه معمولا به صورت درد تیز و ضربان دار همراه با حساس شدن و سوزش سینه ها توصیف می شود. ماستالژی ممکن است در یک طرف سینه و یا در هر دو طرف سینه و یا در بخش ربع فوقانی سینه مشاهده شود. درد سینه ممکن است ادامه دار و تشدید پیدا کند. این درد تنها در زنان اتفاق نمی افتد بلکه مردان و افراد تراجنس هم ممکن است چنین دردی را تجربه کنند. از آنجا که شدت و عوامل به وجود آورنده بیماری متفاوت هستند در نتیجه بیمار باید با مشاهده ابتدایی ترین علائم به پزشک مراجعه کند. پزشک پس از معاینه فیزیکی کامل سینه می تواند علائم مشکوک را شناسایی کند. برای ارزیابی و تشخیص دقیق تر سونوگرافی و ماموگرافی سینه تجویز می شود.

ماموگرافی

یکی از رایج ترین روش ها برای پی بردن به علت درد سینه انجام ماموگرافی است. پزشک پس از معاینه فیزیکی و مشاهده مورد مشکوک ماموگرافی را تجویز می کند. با انجام ماموگرافی می توان هرگونه توده متمرکز یا برآمدگی های غیر طبیعی را تشخیص داد. در این روش به کمک اشعه ایکس از هر دو سینه تصویربرداری انجام می شود و هر گونه توده کوچک و بزرگی با این روش قابل تشخیص و شناسایی است.

روش اولتراسوند

در این روش هر گونه توده غیر طبیعی یا متمرکز با استفاده از امواج صوتی شناسایی می شود.

بیوپسی یا نمونه برداری از سینه

زمانی که با اولتراسوند یا سونوگرافی توده ی غیر طبیعی مشاهده شود باید به دنبال روش قطعی و مطمئن بیوپسی یا نمونه برداری بروید. در این روش از بافت سینه نمونه کوچکی برداشته می شود و برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه فرستاده می شود. در این روش تمام موارد غیر طبیعی و علل به وجود آورنده توده مشخص می شود.

علائم ماستالژی یا درد سینه کدامند؟

علائم درد و سوزش سینه با توجه به علت به وجود آورنده درد متفاوت هستند. درد به دو قسمت دوره ای و غیر دوره ای تقسیم بندی می شود. دردهای دوره ای معمولا مربوط به سیکل قاعدگی هستند و فرد علائمی از قبیل درد و بی حسی در سینه ها، سنگینی سینه ها، درد و ناراحتی در قسمت زیر بغل، تورم و برجستگی سینه ها دارد. دردهای دوره ای معمولا بعد از قاعدگی از بین می روند اما دردهای ادامه دار به مرور شدت پیدا می کنند.

دردهای غیر دوره ای که به سیکل قاعدگی ارتباطی ندارند دارای علائمی از قبیل احساس سوزش، سفتی و درد در سینه ها، ایجاد درد در یک قسمت سینه و گسترش آن به قسمت های مختلف، درد متناوب و مداوم هستند. بیشتر این دردهای غیر دوره ای پس از دوران یائسگی ایجاد می شوند.

درمان درد سینه

درد و سوزش سینه نیاز به پیگیری دارد. خود درمانی همیشه روش موثری برای کاهش درد سینه نیست و باید حتما علت و منبع درد به درستی تشخیص داده شود تا مشکلات جدی تری دامنگیر فرد نشود. مراجعه به پزشک و انتخاب روش درمانی موثر تا حد زیادی می تواند به کاهش و اتمام درد پستان منجر شود. پس اگر دچار درد سینه شده اید و فعالیت های روزمره شما دچار اختلال شده است یا اینکه درد در یک قسمت از سینه است و به مرور زمان تشدید می شود حتما باید برای درمان اقدام کنید.

انتخاب درمان مناسب از اهمیت والایی برخوردار است. به طور مثال اگر درد بر اثر تغییرات هورمونی و چرخه قاعدگی باشد به راحتی می توان از مسکن های رایج برای کاهش درد استفاده کرد.

دردهایی که در اثر دوره قاعدگی در زنان ایجاد می شوند اصلا نگران کننده نیستند و معمولا پس از طی شدن دوره پریود خود به خود از بین می روند. معمولا این دردها نیازی به مراجعه به پزشک و تجویز دارو ندارند. اما زمانی که درد دلایل دیگری دارد حتما باید برای درمان پزشک داروهای زیر را تجویز کند:

  1. افرادی که دارای کیست های خوش خیم و دوره ای پستان یا فیبروکیستیک و ژنیکوماستی هستند بهتر است برای درمان داروی دانازول (Danazol) تجویز شود.
  2. برای دردهای دوره ای سینه در برخی موارد داروی بروموکریپتین (Bromocriptine) تجویز می‌شود.
  3. عموما برای درمان سرطان سینه داروی تاموکسیفن (Tamoxifen) تجویز می شود اما برخی پزشکان برای ژنیکوماستی هم مصرف این دارو را جزء گزینه های درمانی قرار می دهند.
  4. در برخی موارد پزشکان برای درمان سرطان سینه و ژنیکوماستی داروی گوسرلین (Goserelin) را تجویز می کنند.
  5. گاها برخی از پزشکان برای درمان سرطان سینه و درد سینه داروی تورمیفن (Toremifene) با نام تجاری فارستون را تجویز می کنند.

درمان‌های خانگی برای کاهش درد و سوزش سینه

در کنار درمان های دارویی برای کاهش درد و سوزش سینه به راحتی می توان برخی از دردهای دوره ای را با روش های خانگی درمان کرد. از گذشته تاکنون افراد برای کاهش دردهای قاعدگی از داروهای گیاهی و روش های سنتی متنوعی استفاده می کردند. این روش ها برای دردهای دوره ای جوابگو هستند اما زمانی که درد ناشی از یک بیماری خاص باشد باید روش های درمانی جدی تری به کار گرفته شود.

در زیر به چند مورد از راهکارهای موثر برای درمان درد سینه اشاره می کنیم:

  1. لباس زیر مناسب یکی از راهکارهای موثر در درمان درد پستان است. لباس زیر باید کاملا متناسب با سایز خانم ها باشد. بهتر است در حین خواب و استراحت لباس زیر های نرم و انعطاف پذیر بپوشید و زمانی که در حال انجام فعالیت های ورزشی هستید لباس زیر ورزشی بپوشید. به جنس لباس زیر هم توجه کنید. از جنس های پلاستیکی که باعث ایجاد حساسیت می شوند دوری کنید.
  2. بر اساس گزارشاتی که در مورد تاثیرات روغن گل پامچال (گل مغربی) داده شده این گل دارای خواص التیامی بالا است. البته ناگفته نماند که مصرف این گیاه باید حتما زیر نظر پزشک باشد بخصوص برای بانوانی که قصد باردار شدن دارند و یا دارای بیماری پیش زمینه ای مانند صرع هستند.
  3. مصرف مسکن های ملایم مانند استامینوفن ساده و یا ایبوپروفن ساده هم می تواند تا حد زیادی درد سینه را درمان کند. البته این مسکن ها برای افرادی تجویز می شود که درد دوره ای دارند و معمولا بعد از چند روز علائم درد کاملا از بین می رود.
  4. مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و نوشیدنی های انرژی زا باعث تشدید کیست سینه می شود. پس برای پرهیز از درد بهتر است از مصرف این نوشیدنی ها پرهیز کنید.
  5. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده درد سینه در زنانی که سیگار مصرف می کنند بیشتر است. دلیل این امر این است که نیکوتین موجود در سیگار باعث تنگ شدن عروق و کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها می شود. در نتیجه اگر دچار درد سینه باشید استعمال دخانیات می تواند درد را تشدید کند. همچنین نبود اکسیژن کافی باعث افزایش التهاب و درد پستان می شود.
  6. برای کاهش درد می توانید از کمپرس سرد یا گرم روی سینه استفاده کنید.
  7. رژیم غذایی خود را از بین مواد غذایی کم چرب، سبزیجات و میوه ها و غلات انتخاب کنید.
  8. حفظ وزن سالم و جلوگیری از تجمع چربی و چاقی می تواند در پیشگیری از درد پستان موثر واقع شود.
  9. مصرف ویتامین هایی از جمله ویتامین B6، ویتامین B1 و ویتامین E به کاهش و درمان درد پستان کمک می کند.
  10. اگر احساس می کنید که درد سینه ناشی از اضطراب و استرس است حتما از روش های درمانی موثر برای کاهش تنش و آرام شدن اعصاب و روان خود کمک بگیرید.
  11. امکان دارد پزشک آسپیراسیون کیست یا تخلیه کیست را برای درمان انجام دهد.
  12. ژورنال علائم را نگه دارید تا به راحتی پی ببرید که درد سینه جزء دردهایی دوره ای است یا مربوط به دردهای غیر چرخه ای می باشد.

جمع بندی

بر اساس مطالب گفته شده حدود 70 درصد از زنان درد و سوزش سینه را تجربه کرده اند. این درد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی، تغییرات فیبروکیستیکی، شیردهی و بارداری، سابقه جراحی، ضربه به سینه، اندازه سینه، رژیم غذایی نامناسب و ... روی دهد. برای تشخیص این درد پزشک روش های متعددی از قبیل معاینه فیزیکی، ماموگرافی، سونوگرافی و نمونه برداری را به کار می گیرد.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید