14:53 , 1401/9/12
کد خبر: 000016919
بازدید: 1249
علائم سرطان ریه پیشرفته/ آیا سرطان ریه درمان دارد؟

اگر سرطان ریه در مراحل اولیه به نام مرحله I تشخیص داده شود، میزان موفقیت در درمان حدود 90-85 درصد است.

علائمی که می تواند نشان دهنده سرطان ریه باشد

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، سرطان ریه که میزان بروز آن در 20 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، زندگی بسیاری از مردم را تهدید می کند. از جمله دلایل افزایش ابتلا به سرطان ریه می توان به مصرف سیگار، آلودگی محیط زیست و مواد سرطان زا در هوا اشاره کرد. هنگامی که سرطان ریه در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، میزان درمان بسیار بالا است. با این حال، به دلیل نادیده گرفتن علائم توسط بیمار و پیشرفت بیماری به صورت موذیانه، تشخیص سرطان ریه معمولا در مراحل پیشرفته اتفاق می افتد. به همین دلیل سیگاری ها و افراد بالای 50 سال باید برای تشخیص زودهنگام در برنامه های غربالگری ریه سالانه شرکت کنند و در مواردی مانند سرفه های مداوم و وجود خون در خلط بدون اتلاف وقت با پزشک مشورت کنند.

سرطان ریه در مردان شایع تر است

سرطان ریه 12.9 درصد از کل سرطان ها در جهان را در بر میگیرد. تعداد موارد مبتلای جدید به صورت سالانه حدود 1.8 میلیون نفر است. از هر 5 بیمار سرطانی، یک نفر به دلیل ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست می دهد. میزان بروز این نوع سرطان در بین تمام سرطان ها در مردان اولین و در بین 5 سرطان شایع در زنان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: 6 اقدام حیاتی برای مقابله با سرطان ریه

چه کسانی به سرطان ریه مبتلا می شوند؟

سیگار عامل 90 درصد سرطان های ریه است. علاوه بر این، از جمله عواملی که باعث بروز سرطان ریه می شود؛ دلایلی مانند گاز رادون در خاک، آزبست، قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی، سطوح بالای آلودگی هوا، میزان بالای آرسنیک در آب آشامیدنی و پرتودرمانی قبلی برای ریه وجود دارد. افرادی که در معرض همه این عوامل هستند و کسانی که سابقه خانوادگی سرطان دارند در معرض خطر هستند.

سرفه و خستگی اولین علائم سرطان ریه

تشخیص زودهنگام سرطان ریه بسیار مهم است. اگر چه سرفه و خستگی مداوم که از اولین علائم سرطان هستند، مورد توجه بیماران قرار می گیرد، اما به دلیل علل دیگر نادیده گرفته می شوند. مخصوصاً سیگاری ها آن را در نظر نمی گیرند زیرا مربوط به سیگار است. بنابراین، تشخیص را می توان پس از رادیوگرافی قفسه سینه انجام داد. با این حال، مانند همه بیماری ها، تشخیص زودهنگام در سرطان ریه از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به لطف تشخیص زودهنگام می توان درمان کامل را با جراحی انجام داد.

غربالگری برای تشخیص سرطان ریه

در روش های تشخیص، توموگرافی ریه با دوز پایین 20 درصد موفقیت آمیزتر از همه روش های دیگر در افراد 55 تا 75 ساله است. میزان موفقیت درمان در تشخیص زودهنگام سرطان ریه 90 درصد است!

درمان سرطان ریه چگونه است؟ شانس زنده ماندن در سرطان ریه وجود دارد؟

در درمان سرطان ریه؛ نوع سلول، مرحله بیماری و وضعیت بالینی بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است. چهار مرحله بیماری و زیر گروه های این مراحل وجود دارد. هر بیمار، از جمله گروهی به نام مرحله III-A، شانس جراحی دارد. بالاترین میزان درمان مربوط به بیمارانی است که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند. میزان موفقیت با درمان در مراحل اولیه، به نام مرحله I، حدود 85-90 درصد است. علاوه بر این، در محدوده روش‌های درمانی جدید، داروهایی که تغییرات ژنتیکی در سلول‌های بافت سرطانی را هدف قرار می‌دهند، در حال توسعه و استفاده هستند.

موثرترین راه پیشگیری از سرطان ریه

مهم ترین عامل سرطان ریه که یک بیماری قابل پیشگیری است، استفاده از تنباکو و فرآورده های تنباکو است. به همین دلیل پیشگیری از شروع مصرف دخانیات و ترک سیگار از مهمترین عوامل پیشگیری از این بیماری است. علاوه بر این، توصیه می شود که معایناتی مانند اشعه ایکس قفسه سینه یا توموگرافی کامپیوتری که باعث قرار گرفتن در معرض اشعه می شود، انجام نشود مگر در موارد ضروری. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آزبست، رادون و گازهای مضر و مواد شیمیایی و استفاده از ماسک های تنفسی محافظ حرفه ای در افرادی که در معرض الیاف آزبست در هوای تنفسی اطراف خود هستند، می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

علائم سرطان ریه چیست؟

در بیماران تشخیص داده شده، علائم بسته به محل تومور در ریه، اندازه آن، محل انتشار و میزان گسترش متفاوت است.

علائم ناشی از گسترش تومور داخل قفسه سینه:

  1. سرفه های شدید مداوم
  2. درد سینه، شانه و کمر
  3. تغییر در مقدار و رنگ خلط،
  4. خلط خونی و بیرون ریختن خون
  5. تنگی نفس،
  6. گرفتگی صدا،
  7. اختلال بلع،
  8. تورم گردن و صورت
  9. افتادگی پلک،
  10. خس خس سینه،
  11. حملات مکرر برونشیت یا پنومونی.

علائم ناشی از گسترش تومور در خارج از قفسه سینه (کبد، غدد لنفاوی، مغز، غدد فوق کلیوی و غیره):

  1. سردرد،
  2. حالت تهوع، استفراغ،
  3. اختلال تعادل، غش، از دست دادن حافظه،
  4. تورم های زیر جلدی،
  5. درد استخوان یا مفاصل، شکستگی استخوان،
  6. کسالت عمومی،
  7. خونریزی، اختلالات انعقادی،
  8. کاهش اشتها، کاهش وزن غیرقابل توضیح،
  9. کاشکسی (تضعیف عضلات)،
  10. خستگی.

سوالات متداول درباره بیماری سرطان ریه

آیا سرطان ریه درمان دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد اگر سرطان ریه قبل از مرحله پیشرفته تشخیص داده شود شانس درمان بالا می رود.

علائم سرطان ریه پیشرفته چیست؟

شایع ترین علامت سرطان ریه سرفه مداوم است. همچنین درد قفسه سینه، تنگی نفس، تب، گرفتگی صدا، تورم صورت و گردن، درد شانه و بازو، کمردرد، مشکل در بلع و خلط خونی نیز از علائم سرطان ریه است.

چه چیزی باعث سرطان ریه می شود؟

محصولاتی مانند سیگار، پیپ، سیگار برگ و قلیان مهم‌ترین عوامل خطری هستند که ثابت شده‌اند عامل سرطان هستند. به غیر از سیگار؛ انتقال ژنتیکی، آزبست، گاز رادون و آلودگی هوا نیز از علل سرطان ریه هستند. برخی از بیماری های ریوی، مانند سل، ممکن است خطر پرتودرمانی برای ریه ها را افزایش دهند.

سرطان ریه از چند سالگی شروع میشود؟

سرطان ریه در افراد بالای 55 سال شایع تر است. اما با توجه به سن شروع سیگار کشیدن، دفعات مصرف سیگار، قرار گرفتن در معرض مواد مختلف سرطان زا متفاوت است. در حالی که سرطان ریه به ندرت در سنین زیر 45 سال رخ می دهد، اما بیشتر در سنین 50 تا 70 سالگی تشخیص داده می شود.

سرطان ریه بدخیم درمان دارد؟

اگرچه سرطان ریه یکی از انواع سرطانی است که بیشترین تلفات جانی را به همراه دارد، اما در مواردی که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و با موفقیت درمان می شوند، میزان بقا به 80 تا 90 درصد می رسد. میزان موفقیت در افرادی که شانس درمان جراحی را دارند کم نیست.

سرطان ریه باعث مرگ میشود؟

سرطان ریه اولین نوع سرطانی در مردان و دمین نوع سرطانی در زنان است که منجر به مرگ میشود.

سرطان ریه با شیمی درمانی خوب میشود؟

در درمان هایی که شامل شیمی درمانی می شود، تومورها در ریه با هدف قرار داده می شود.

سرطان ریه تا چه حد قابل درمان است؟

همانطور که گفته شد غربالگری سرطان سینه می تواند موجب نجات جان افراد از سرطان ریه شود. آن دسته از بیمارانی که سرطان ریه انها در راحل اولیه تشخیص داده می شود میزان درمان می تواند به 80 تا 90 درصد برسد. با پیشرفت بیشتر تومور و درگیر شدن غدد لنفاوی یا سایر قسمت های بدن، میزان درمان به شدت کاهش می یابد.

بیشتر بخوانبد: 10 نشانه سرطان ریه+ تشخیص+ درمان+ پیشگیری

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید