15:43 , 1401/9/13
کد خبر: 000016948
بازدید: 1603
علائم دیابت در کودکان + جدیدترین درمان دیابت نوع 1 در کودکان

انسولین یکی از مهم ترین هورمون های متعادل کننده قند است که منبع تغذیه بدن است. دیابت شیرین یا به عبارت دیگر دیابت به دلیل اختلال در این هورمون دیده می شود.

دیابت در کودکان 

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna،  به طور کلی دیابت به عنوان یک بیماری بزرگسالان شناخته می شود، اما با افزایش آگاهی در مورد این موضوع اخیراً در کودکان نیز قابل تشخیص است.

دیابت نوع ۱ چیست؟

دیابت؛ به نوع 1 و نوع 2 تقسیم می شود. در دیابت نوع 1، که قبلا "دیابت وابسته به انسولین" نامیده می شد، آسیب در سلول های پانکراس رخ می دهد که در آنجا هورمون انسولین، که ورود قند در جریان خون به بافت ها را فراهم می کند، ایجاد می شود.

علائم دیابت نوع 1 در کودکان

دیابت نوع 1 به قدری در کودکان شایع شده است که در حال حاضر حتی در کودکان زیر 12 ماه نیز ممکن است رخ دهد. خبر مثبت در مورد دیابت نوع 1 این است که علائم زودتر از دیابت نوع 2 ظاهر می شوند. خبر خوب دیگر این است که استفاده از انسولین در سال های اخیر آسان تر شده است و کودکان مبتلا به دیابت می توانند به لطف پیشرفت های تکنولوژیکی برای دیابت نوع 1 زندگی با کیفیتی داشته باشند.

1- تکرر ادرار

تکرر ادرار یکی از شایع ترین علائم در کودکان مبتلا به دیابت است. وقتی کمبود انسولین شروع می شود و گلوکز گرفته شده از غذا یا تولید شده در بدن نمی تواند به سلول ها منتقل شود، قند خون شروع به افزایش می کند. هنگامی که قند خون از مقدار معینی بالاتر می رود میزان ادرار برای دفع قند از کلیه ها افزایش می یابد. بنابراین کودک شروع به ادرار مکرر می کند.

2- شب ادراری

ادرار کردن در شب و خیس کردن رختخواب یکی دیگر از علائم مهم دیابت است. مخصوصاً در کودکانی که قبلاً رختخواب را خیس نکرده اند، در صورت شروع مشکل شب ادراری، انجام معاینه دیابت بدون اتلاف وقت کاملاً ضروری است. متأسفانه، تشخیص دیابت می تواند به تأخیر بیفتد، زیرا شب ادراری اغلب به دلایل روانی نسبت داده می شود.

بیشتر بخوانید: با شب ادراری کودکان چه باید کرد؟

3- احساس تشنگی

اولین علائم دیابت افزایش احساس تشنگی و بر این اساس نوشیدن آب زیاد است. از دست دادن بیش از حد آب از طریق ادرار باعث احساس تشنگی می شود. در نتیجه کودک تمایل زیادی به نوشیدن آب دارد.

4- کمبود انرژی و گرسنگی

از آنجایی که قند موجود در خون نمی تواند به سلول ها منتقل شود، کمبود انرژی رخ می دهد و این باعث می شود احساس گرسنگی در کودک افزایش یابد.

5- لاغری

از آنجایی که نمی توان از شکر انرژی دریافت کرد، زمانی که کودک شروع به سوزاندن چربی ها و پروتئین های بدن می کند شروع به کاهش وزن می کند. به همین دلیل اگر محدودیتی در تغذیه وجود نداشته باشد و یا علیرغم عدم افزایش برنامه ورزشی کودک همچنان به کاهش وزن خود ادامه دهد، مشورت با پزشک بدون اتلاف وقت از اهمیت بالایی برخوردار است.

6- ضعف

علائمی مانند ضعف و خستگی نیز به دلیل عدم توانایی در کسب انرژی کافی در کودک دیده می شود. مثلاً اگر صبح ها در بیدار شدن مشکل دارد، اگر به دلیل خستگی نمی تواند ورزش هایی را که قبلاً انجام می داد به راحتی انجام دهد، ارزیابی او توسط پزشک بسیار اهمیت دارد.

7- عفونت های تناسلی

بسته به این واقعیت که قند افزایش یافته در مایعات بدن، تولید مثل میکروب ها را تسهیل می کند، ممکن است عفونت های قارچی در دختران با خارش در ناحیه تناسلی ایجاد شود.

تشخیص دیابت نوع 1 در کودکان

اگر کودک شما علائم ذکر شده را داشت سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر دکتر به دیابت مشکوک باشد ممکن است برای تشخیص دیابت نوع 1 کودکان یکی از آزمایش های زیر را درخواست کند.

  1. آزمایش قند خون ناشتا
  2. آزمایش قند خون تصادفی
  3. تست A1C
  4. اتوآنتی بادی‌های سلول‌های جزایر لوزالمعده
  5. کتون‌های ادرار

کدام نوع دیابت در کودکی بروز می دهد؟

دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان رخ می دهد. یکی از عوامل خطر ابتلای کودکان به دیابت نوع یک سابقه خانوادگی است.

درمان دیابت کودکان با طب سنتی

بهترین روش برای درمان دیابت کودکان مراجعه به پزشک و دنبال کردن اصول گفته شده توسط پزشک معالج و دارو درمانی است.

آیا دیابت کودکان درمان قطعی دارد؟

تا کنون هیچ درمانی برای دیابت و درمان قطعی آن پیدا نشده است. اما کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند درصورتی که این بیماری را کنترل کنند می توانند زندگی عادی خود را داشته باشند.

 

دیابت کودکان از چه نوعی است؟

اغلب کودکان به دیابت نوع یک دچار می شوند.

دیابت در کودکان از چه سنی شروع میشود؟

دیابت در کودکان میتواند از هر سنی آغاز شود. در برخی موارد حتی کودکان زیر 12 ماه نیز به دیابت مبتلا می شوند.

دیابت کودکان تا کی ادامه دارد؟

دیابت چه نوع 1 باشد چه نوع 2 یک بیماری مادام العمر است و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. پس از تشخیص این بیماری باید این موضوع که کودک شما تا اخر عمر بیمار است کنار بیایید.

دیابت کودکان قابل درمان است؟

خیر

آیا دیابت کودکان خطرناک است؟

بله. دیابت میتواند زمینه ساز ابتلای کودک به تنگی عروق خونی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته باشد.

درمان دیابت کودکان با داروی گیاهی

داروی گیاهی و مکمل ها نمی توانند دیابت را درمان کنند و نمی توانند یک درمان مستقل باشند. با این حال، دربرخی موارد همراه با درمان معمولی، ممکن است علائم دیابت را تسکین داده و خطر عوارض را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: 16 ورزش تخصصی برای کودکان + بررسی

عوارض دیابت برای کودکان

عوارض دیابت نوع 1 می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. بیماری قلبی و عروقی
  2. آسیب عصبی
  3. آسیب کلیه
  4. آسیب چشم
  5. پوکی استخوان

پیشگیری دیابت کودکان

برای پیشگیری از ابتلای کودکان به دیابت

 سعی کنید کودک شما روزانه 60 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشد،

کاهش وزن اضافی

غذاهای گیاهی سالم بخورید

چربی های سالم بخورید.

رژیم های غذایی مد روز را کنار بگذارید و انتخاب های سالم تری داشته باشید.

جدیدترین درمان دیابت نوع 1 در کودکان

بر اساس مقاله منتشر شده در Diabetes Care در مورد نتایج درازمدت، بیش از نیمی از بیماران دیابتی نوع 1، پس از دریافت روش جدید پیوند سلول‌های جزیره‌ای، به سال‌ها استقلال انسولین دست یافتند.

بیشتر بخوانید: 9 خوراکی لذیذ برای تقویت سیستم ایمنی کودکان/ مامان ها دقت کنند!

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید