16:36 , 1401/8/3
کد خبر: 000016199
بازدید: 1368
علائم آنفلوانزا در نوزادان و کودکان+ درمان و عوارض احتمالی

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که مجاری هوای ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند در فصول سرد سال کودکان و نوزادان را مبتلا کند.

همه چیز درباره آنفلوانزای کودکان/ از علائم تا عوارض

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، آنفلوانزا باعث تب بالا، بدن درد، سرفه و سایر علائم می شود. یکی از شدیدترین و شایع ترین بیماری های ویروسی فصل زمستان است. بیشتر کودکان مبتلا به آنفلوانزا در کمتر از یک هفته بهبود پیدا می کنند. با این حال، برخی از کودکان بیماری جدی تری دارند و ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند. در کودکان، آنفلوانزا می تواند باعث عفونت ریه (پنومونی) یا مرگ شود.

علل آنفلوانزا در کودکان

آنفلوانزا توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود. ویروس های آنفلوانزا به 3 نوع تقسیم می شوند:

آنفلوانزای نوع A و B 

این 2 نوع ویروس تقریباً هر زمستان باعث بیماری های گسترده (اپیدمی) می شوند. آنها اغلب باعث می شوند افراد بیشتری به بیمارستان مراجعه کنند و افراد بیشتری بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست بدهند. مقامات بهداشت عمومی بر توقف گسترش انواع A و B تمرکز می کنند. یکی از دلایلی که آنفلوانزا همچنان مشکل ساز است این است که ویروس ها به طور مکرر تغییر می کنند (جهش می یابند). این بدان معناست که افراد هر ساله در معرض گونه های جدیدی از ویروس ها قرار می گیرند.

آنفلوانزای نوع  C

این ویروس ها باعث بیماری تنفسی بسیار خفیف می شوند یا علائمی از خود نشان نمی دهند. اپیدمی ایجاد نمی کند. این نوع ویروسدر مقایسه با آنفلوانزای نوع A و Bاثر جدی بر سلامت عمومی ندارد.

بیشتر بخوانید: افراد مبتلا به آنفلوانزا چند روز باید استراحت کنند؟

ویروس آنفلوانزا معمولاً از طریق عطسه یا سرفه از کودکی به کودک دیگر منتقل می شود. این ویروس همچنین می تواند برای مدت کوتاهی روی سطوح زندگی کند. این شامل دستگیره در، اسباب بازی، خودکار یا مداد، صفحه کلید، تلفن و تبلت و پیشخوان است. همچنین می تواند از ظروف غذا و نوشیدنی های معمولی عبور کند. کودک شما می تواند با لمس چیزی که فرد مبتلا لمس کرده و سپس با دست زدن به دهان، بینی یا چشم ها به ویروس آنفلوانزا مبتلا شود. خطر انتقال آنفلوانزا به دیگران معمولاً در روز هفتم بیماری متوقف می شود. از آنجا که آنفلوانزا می تواند قبل از شروع علائم گسترش پیدا کند، ابتلا به ویروس آنفلوانزا آسان است. این امر به ویژه برای کودکانی که سطوح زیادی را لمس می کنند و سپس دهان، بینی یا چشم های خود را لمس می کنند صادق است.

کدام کودکان در معرض خطر آنفلوانزا هستند؟

یک کودک بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا است اگر:

در اطراف افراد مبتلا به آنفلوانزا باشد

واکسن آنفلوانزا را تزریق نکرده باشد

عدم شستشوی دست ها پس از تماس با سطوح آلوده

کودکان خردسال با برخی بیماری های زمینه ای خاص در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید یا پیچیده آنفلوانزا هستند.

بیشتر بخوانید: چرا باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنیم؟

علائم رایج آنفلوانزا در کودکان چیست؟

آنفلوانزا یک بیماری تنفسی است، اما می تواند کل بدن را درگیر کند. برخی از کودکان ممکن است بسیار خفیف از آنفلوانزا جان سالم به در ببرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند. یک کودک ممکن است به طور ناگهانی با یکی یا همه علائم زیر بیمار شود:

تب که می تواند بین 39.4 تا 40.5 درجه سانتیگراد باشد.

بدن دردهایی که می تواند شدید باشد

سردرد

گلودرد

بدتر شدن سرفه

خستگی

آبریزش یا گرفتگی بینی

در برخی موارد، کودک شما ممکن است علائمی مانند:

حالت تهوع

استفراغ

اسهال

بیشتر کودکان در عرض یک هفته بهبود پیدا می کنند. اما هنوز هم می توانند تا 3-4 هفته احساس خستگی زیادی کنند.

توجه به این نکته ضروری است که سرماخوردگی و آنفلوانزا علائم مختلفی دارند.

آنفلوانزا در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معالج درباره علائم و سابقه سلامت کودک شما سؤالاتی می‌پرسد. او معاینه فیزیکی کودک شما را انجام خواهد داد. علائم معمولاً برای تشخیص آنفلوانزا کافی است. پزشک ممکن است بسته به علائم و سلامت عمومی فرزندتان، آزمایش‌های دیگری نیز انجام دهد.

آنفلوانزا چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت این وضعیت بستگی دارد. هدف از درمان کمک به پیشگیری یا تسکین علائم است. درمان ممکن است شامل داروهایی مانند:

استامینوفن: این به کاهش درد بدن و تب کمک می کند. به کودک تب دار آسپرین ندهید.

داروی سرفه: این دارو ممکن است توسط پزشک کودک شما تجویز شود.

داروهای ضد ویروسی: این دارو می تواند به تسکین علائم و کوتاه کردن طول بیماری کمک کند. این دارو آنفلوانزا را درمان نمی کند. مصرف دارو باید طی 2 روز پس از شروع علائم شروع شود.

آنتی بیوتیک ها در برابر عفونت های ویروسی موثر نیستند، بنابراین تجویز نمی شوند. در عوض، درمان بر کمک به کاهش علائم کودک شما تا زمانی که بیماری فروکش کند، متمرکز است.

در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی همه داروها با پزشک خود صحبت کنید. همچنین استراحت و نوشیدن مایعات فراوان را فراموش نکنید.

عوارض احتمالی آنفلوانزا چیست؟

آنفلوانزا می تواند مشکلات جدی تنفسی ایجاد کند. یک کودک با علائم شدید ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد. آنفلوانزا می تواند منجر به عفونت ریه به نام پنومونی شود. در برخی موارد، آنفلوانزا می تواند منجر به مرگ شود.

نکات کلیدی در مورد آنفلوانزا در کودکان

آنفلوانزا یک عفونت ویروسی بسیار مسری دستگاه تنفسی است.

باعث تب بالا، بدن درد، سرفه و سایر علائم می شود.

اکثر کودکان کمتر از یک هفته آنفلوانزا دارند.

با این حال، برخی از کودکان بیماری جدی تری دارند و ممکن است نیاز به درمان در بیمارستان داشته باشند. آنفلوانزا همچنین می تواند منجر به عفونت ریه (پنومونی) یا مرگ شود.

آنفلوانزا را می توان با استامینوفن، داروهای ضد سرفه و داروهای ضد ویروسی درمان کرد. کودک شما به استراحت کافی و نوشیدن مایعات فراوان نیاز دارد.

بهترین راه برای پیشگیری از آنفلوانزا، تزریق واکسن آنفلوانزای سالانه است. از آنجایی که ویروس‌ها تغییر می‌کنند، محققان هر ساله واکسن جدیدی برای آنفلوانزا ایجاد می‌کنند تا به محافظت در برابر سویه‌های ویروس‌های فعال کمک کند. این واکسن برای همه کودکان 6 ماهه یا بزرگتر توصیه می شود.

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید