10:21 , 1401/5/18
کد خبر: 000014767
بازدید: 6799
طرز تهیه خیارشور در دبه پلاستیکی

یکی از ترشی های مورد علاقه ما ایرانی ها خیارشور است. حفظ قوام آنها در حالت ترد و جلوگیری از له شدن یکی از مهمترین نکات در زمان درست کردن خیارشور است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، عجله برای آماده سازی خوراکی های زمستانه از تابستان شروع می شود. یکی از زیباترین محصولات این فرآیند که قرن هاست در سنت های ما جا افتاده است، ترشی است. در بین این ترشی ها یکی از ترشی های مورد علاقه ما خیارشور است. حفظ قوام آنها در حالت ترد و جلوگیری از له شدن آنها یکی از مهمترین نکات است. 

salatalik-tursusu-nasil-yapilir-1

چگونه خیارشور درست کنیم؟

قبل از شروع به کار باید به انتخاب نوع خیار خود دقت کنید. موادی که استفاده می کنید باید در تازه ترین حالت ممکن باشد. مهم این است که خیارهایی باشند که به راحتی آن ها را از وسط بشکنید، رنگ های سفید یا زرد وسط آن را نبینید و خیلی نرم نباشند. فراموش نکنید که خیار های بزرگتر تردی کمتری دارند و راحت تر نرم می شوند زیرا در هنگام ترشی آب و نمک بیشتری جذب می کنند. بنابراین حواستان باشد که تا حد امکان خیارهای تازه و سفت انتخاب کنید.

خیارها را در ظرفی پر از آب تمیز بریزید و 15-10 دقیقه به همین ترتیب بگذارید. سپس آن را چندین بار بشویید. پس از اطمینان از تمیز بودن کامل آن را آبکش کرده و خوب خشک کنید. 

salatalik-tursusu-nasil-yapilir-2

مواد مورد نیاز برای تهیه 1 کیلوگرم خیار شور:

1 کیلوگرم خیار کوچک

1/3 فنجان سنگ نمک

1 فنجان سرکه سیب یا انگور

7 حبه سیر

5 لیوان آب آشامیدنی

1 قاشق چایخوری جوهرلیمو

salatalik-tursusu-nasil-yapilir-3

مواد لازم برای تهیه 3 کیلوگرم خیارشور:

3 کیلوگرم خیار کوچک

1 فنجان سنگ نمک

3 فنجان سرکه سیب یا انگور

1 بوته سیر

15 فنجان (تقریباً 3 لیتر) آب آشامیدنی

1 قاشق چایخوری جوهرلیمو

salatalik-tursusu-nasil-yapilir-4

چگونه خیار شور بدون سرکه درست کنیم؟

شما این شانس را دارید که فقط با لیمو و بدون سرکه خیارشور درست کنید.

مواد تشکیل دهنده دستور خیار شور بدون سرکه :

1 کیلوگرم خیار کوچک

1 لیوان آب لیمو

1 قاشق چایخوری سنگ نمک

3.5 - 4 لیوان آب آشامیدنی

7-8 حبه سیر

4 برش لیمو

salatalik-tursusu-nasil-yapilir-8

برای تهیه خیارشورهای ترد با سرکه، ابتدا دبه های پلاستیکی خود را کاملا استریل کنید. سپس خیار خود را به صورت عمودی در دبه پلاستیکی قرار دهید. در این بین مقداری سیر بریزید. سنگ نمک، جوهرلیمو و سرکه را داخل قابلمه بریزید و خوب مخلوط کنید. وقتی نمک آب شد، آن را از روی اجاق بردارید، مراقب باشید به نقطه جوش کامل نرسد، بلکه در آب نمک ذوب شود. سپس این مخلوطی که آماده کردید را داخل دبه پلاستیکی بریزید. درب را ببندید و خوب تکان دهید. دبه را زیر و رو کنید و بگذارید نیم ساعت در دمای اتاق بماند.

برای تهیه ترشی خیار لیمو بدون سرکه آبلیمو و سنگ نمک را به آب آشامیدنی اضافه کنید. هم بزنید تا نمک حل شود. غوره ها یا خیارها را در شیشه بچینید. سیر را در آنها بریزید. برش های لیمو را هم اضافه کنید. مخلوط مایعی که آماده کردید را داخل شیشه بریزید. نخود را روی آن قرار دهید. درب شیشه را ببندید و خوب تکان دهید.

خیارشورها را پس از سفت شدن در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب قرار دهید و 10 روز اول بدون باز کردن درب آن را کنار بگذارید. به این ترتیب از خراب شدن آنها جلوگیری می کنید، زیرا تهویه نمی شوند. 

salatalik-tursusu-nasil-yapilir-6

چقدر طول می کشد تا خیارشورها در دبه پلاستیکی آماده شوند؟ 

 این مدت بین 15 روز تا 2.5 ماه متغیر است، بسته به موادی که ترشی را درست می کنید.

ماندگاری خیاشور در دبه پلاستیکی چقدر است؟

 تا زمانی که شرایط نگهداری مناسب رو فراهم کنید به طور متوسط ​​6 ماه دوام دارد. همچنین می توانید شوید، جعفری و برگ درخت انگور را داخل خیارشور قرار دهید

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید