10:38 , 1402/2/3
کد خبر: 000023610
بازدید: 1243

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران :

ضربه زدن به بانکها، ضربه زدن به اقتصاد کشور است/ بانکها "بنگاه خیریه" نیستند

سبزعلیپور طی سخنانی اظهار داشت: بانکها "بنگاه خیریه" نیستند، برعکس "بنگاه های اقتصادی انتفاعی" هستند، پس آیا با این روند غلط و محدود کردن درآمد بانکها، زمینۀ ایجاد بحران و نابسامانی در بانکها را بوجود نمی آوریم؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران طی سخنانی در جمع اعضا مرکز جامع صادراتی ایران و مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به اهمیت سرمایه گذاری خارجی در رشد و توسعه اقتصاد و ایجاد امنیت در کشور و همچنین رفع مشکلات اقتصادی بویژه ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خودشان با انتخاب دو هدف "مهار تورم" و "رشد تولید" تحت عنوان شعار سال 1402 بوضوح نشان دادند که جامعه را دقیق آسیب شناسی و مشکلات کشور را بخوبی شناسایی نموده اند که اگر این دو مورد یعنی "تورم" بطور اساسی "مهار" و "تولید" هم اصولی تقویت و "رشد" پیدا کند، قطعاً بیش از نیمی از مشکلات کشور حل وبخش اعظمی از فشارهای وارده بر مردم کاهش مییابد.

بخوانید:

شعار سال فقط شعار خالی نیست

"مرکز مبادله ارز و طلا" مرکز معجزه کاهش نرخ ارز و طلا نیست

وی افزود: در همین راستا اگر قرار است تا سال 1402 سالی شیرین، دلنشین و به کام هموطنانمان باشد، باید حدالامکان بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و بحران ساز سال گذشته مرتفع و از میان برداشته شود. بر این اساس دولت و مسئولین اجرایی کشور باید نقاط حساس و کلیدهای مهم در رفع مشکلات و رشد تولید و اقتصاد را شناسایی و به اصلاح و تقویت آنها، اقدامات اصولی و اساسی انجام دهند.

علیپور تصریح کرد: سهم بانکها در تأمین منابع مالی کارخانجات تولیدی و واحدهای مختلف اقتصادی مبین این واقعیت است که اقتصاد ایران و صد البته غالب امورات کشور خوشبختانه یا متأسفانه "بانک محور" بوده و شدیداً به "صنعت بانکداری" وابسته است. پس همین موضوع نشان دهنده این است که "بانکها" نقش بسیار مهم و پر رنگی در رشد و توسعه اقتصاد داشته و اگر درست مدیریت و برنامه ریزی نشود، قطعاً میتوانند نقش مخرب و ویران کننده ای در اقتصاد و زندگی مردم داشته باشند.

وی گفت: بانکها در تعریفی کوتاه و ساده به نهادهای کاملاً اقتصادی اطلاق میشوند که وظایفی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، انجام عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارزهای معتبر خارجی، نقل و انتقال پول، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفۀ قیومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید و فروشها را بر عهده دارند.

سبزعلیپور بیان نمود: بانکداری بخش مهمی از هر نظامِ مالی است و در اقتصادهای ملی، بانکها بعنوان نهادهای مالی، نقش واسطه ‌گری مالی را بر‌عهده دارند، بنابر این کارکردهای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و رشد در اقتصاد ملی، تماماً تحت ‌تأثیر تصمیمات، اقدامات و عملیات بانکها قرار دارند. به همین دلیل است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، سیاستگذاران مالی و پولی قبل از اِتخاذ و اِعمال هر سیاستی اثر آن را بر وضعیت عملکرد بانکها به دقت مورد تحلیل و سنجش قرار میدهند و هم متولّیان اَمر با احتیاط و بر پایه اطلاعات دقیق به بیان دیدگاه ‌هایشان دربارۀ بانکها میپردازند. در کشور ما نیز بانکها همانند کشورهای فوق‌الذکر از نقش کلیدی در نظام مالی و "اقتصاد ملی" برخوردارند.

علیپور در حاشيه ديدار نوروزي خود اظهار داشت: اصلاً قصدم بر این نیست تا در جمع شما بزرگواران و در این زمان محدود صنعت بانکداری را واکاوی و تشریح و بحث را طولانی نمایم بلکه میخواهم وابستگی اقتصاد و امورات مردم به بانکها را یادآور و نقش پر اهمیت بانکها را برای چندمین بار متذکر شوم.

حساسیت و اهمیت صنعت بانکداری موجب شده تا جدای از اعمال تحریمهای سنگین بانکی از جانب آمریکا، هر از چندگاهی معاندین و دشمنان ایران نیز به شبکه بانکی کشورمان حمله میکنند تا نظم اقتصاد و آرامش مردم را بهم بریزند و از این طریق به حاکمیت و نظام اسلامی ضربه بزنند.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به نقش پررنگ و اهمیت صنعت بانکداری در اقتصاد کشور، باید نسبت به رفع اشکالات و اصلاح سیاستها و عملکرد غلط بانکها اقدام و از ضربه زدن و تخریب بانکها که به کررات شاهد بوده ایم که سهواً یا عمداً انجام میشود، پرهیز و خودداری کنیم.

ضربه زدن به بانکها، بنوعی ضربه زدن به اقتصاد کشور و منجربه به ایجاد بحران خطرناک و بهم ریختگی در کشور میشود.

آسیب زدن بر پیکر بانکها و تضعیف عملکرد آنها، در اصل خود تحریمی و بنوعی همراهی با آمریکا و دشمنان نظام میباشد.

سبزعلیپور در ادامه به نمونه ای از این خود تحریمی و ضربه زدن ها اشاره کرد و گفت: بطور مثال، یکی از این بانکهایی که مدتهاست مورد بی مهری و هجمه های مختلف داخلی و خارجی قرار گرفته، "بانک آینده" میباشد!!

با روح و روان سهامداران و سپرده گذاران "بانک آینده" بازی نکنید

از حملات خارجی به این بانک که فاکتور بگیریم، به عینه میبینیم که متأسفانه هر از چندگاهی برخی از مسئولین و یا تعدادی از رسانه ها با ارائه اطلاعات غلط و احساسی خود، فضا را برعلیه "بانک آینده" متشنج و پر التهاب میکنند و از سویی دیگر صدا و سیما هم بدون تحقیق و بررسی، در کمال تعجب این اطلاعات غلط را به دفعات از بخشهای مختلف خبری رادیو و تلویزیون پخش و موجب ترس و تشویش اذهان عمومی بویژه سهامداران و سپرده گذاران "بانک آینده" میشود!!

بخوانید: برند سرخابی ها از رویا تا واقعیت!

وی افزود: همین اخبار بی پشتوانه و احساسی صدا و سیما باعث وحشت و بی اعتمادی مردم نسبت بانکها علی الخصوص به "بانک آینده" شده و باعث میشود تا مردم و شرکتها از کار کردن با این بانک اجتناب و سپرده گذاران هم جهت خارج نمودن پولهای خود به شعبات این بانک در سراسر کشور هجوم ببرند!! سهامداران خرد این بانک در بورس نیز سر درگم میشوند!!

چند روز بعد، مجدداً صدا و سیما مبادرت به پخش خبر در باره بانک آینده میکند ولی اینبار اخبار مثبت و اینکه این بانک مشکلی ندارد و تخلفی انجام نداده!! اما این خبر مثبت رسانه ملی نمیتواند آثار سوء اخبار منفی پیشین را خنثی و از بین ببرد!!

وی با طرح سوالی تصریح کرد: آیا مسئولین اجرایی کشور، نمایندگان محترم مجلس و یا رسانه ملی میدانید که با این اطلاعات غلط و خبرسازی منفی خود آنهم برعلیه یک بانک بزرگ کشور که چیزی حدود 5 میلیون سپرده گذار دارد چه داستانی درست میکنند و آن بانک را یک شبه در آستانه سقوط قرار داده و برای کشور نیز بحران بزرگ درست میکنند؟! ظاهراً داستان مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز و هجوم سپرده گذاران آنها به خیابانهای سراسر کشور را فراموش کرده اید؟!

علیپور به اتهامات و نقدهای وارده به این بانک اشاره کرد و گفت: همچنانکه میدانید، تنها نقدی را که به "بانک آینده" وارد میکنند این است که به افراد و شرکتهای وابسته به خودش بیش از حد تسهیلات داده و چرا با تسهیلات اعطایی خویش در ساخت مجموعه های بزرگ مختلفی از جمله بازار بزرگ ایران "ایرانمال" سرمایه گذاری کرده؟!

در پاسخ به منتقدین باید گفت: بانکها، پولها و سپرده های مردم را جذب میکنند تا با پولهای مردم کار اقتصادی کرده و کسب درآمد نمایند و به سپرده گذاران خویش سود مصوب را پرداخت کنند، از همین رو تمامی سپرده گذاران هم حداقل ماه به ماه و سر وقت حساب خودشان را چِک میکنند تا ببینند سود پول شان واریز شده یا نه که اگر شده، خُب با خیال راحت به زندگیشان ادامه میدهند و اگر واریز نشده و یا کمتر از مبلغ مصوب واریز شده، فوراً به شعبه مراجعه و گریبان رئیس و سایر کارکنان شعبه را میگیرند تا به حق خود برسند!!

از همین رو بانکها باید بدون وقفه تمام روزهای ماه و سال را کار کرده و کسب درآمد کنند تا پاسخگوی مشتریان خویش باشند که اگر نتوانند سود سپرده های مردم را سر وقت به حساب شان واریز کنند، آنوقت اعتراضات مردم آغاز میشود و کشور دچار بحران میشود و میلیونها نفر تحت عنوان مالباخته روانه خیابانها میشوند تا صدای خود را به گوش مسئولین کشور برسانند و از این طریق احقاق حق کنند!!

سبزعلیپور با طرح این سوال که "آیا بانکداری دستوری میتواند به حیات خود ادامه داده و موفق باشد" گفت: هرگز نمیتوان بانکداری را با صدور دستورات پی در پی و غیرکارشناسی دولت اجرا کرد و همچنین وقتیکه بانکها نتوانند اصلی ترین خدمات خود که درآمدزاست را براحتی به مشتریان و متقاضیان خود ارائه دهند، پس از چه طریقی باید کسب درآمد کنند تا سود سپرده های مردم را سر وقت بپردازند؟

بانکها "بنگاه خیریه" نیستند

بانکها که "بنگاه خیریه" نیستند، برعکس "بنگاه های اقتصادی انتفاعی" هستند، پس آیا با این روند غلط و محدود کردن درآمد بانکها، زمینۀ ایجاد بحران و نابسامانی در بانکها را بوجود نمی آوریم؟ در صورت محدود شدن درآمد بانکها، چنانچه سود سپرده های مردم سر وقت پرداخت نشود، چه کسی پاسخگوی دهها میلیون نفر سپرده گذار خواهد بود؟

وی افزود: هیچ بانکی فقط با درآمدزایی از طریق اعطای تسهیلات و وامهای ریالی و ارزی، ارائه ضمانتنامه، خدمات اینترنتی و مجازی، حواله جات و فروش اوراق بهادار و.... نمیتواند پاسخگوی سپرده گذاران و سهامداران خرد و کلانش باشد و سود سپرده های مردم را از این راه پرداخت کند. تسهیلاتی که تا حدود زیادی جلوی پرداخت آن از طرف بانک مرکزی بسته شده و غالب وامها و تسهیلات اعطایی نیز معوق و سوخت شده یا میشوند!!  پس بانکها بعنوان "بنگاه های اقتصادی انتفاعی" باید در زمینه های مختلف اقتصادی بویژه ساخت و ساز ورود پیدا کرده و سرمایه گذاری کنند تا هم بر مبنای نرخ تورم حافظ سرمایه بانک و هم حافظ سپرده های مردم باشند و همچنین سود سپرده ها را سر وقت پرداخت کنند!!

علیپور در ادامه به گزارش اخیر "بانک آینده" اشاره کرد و گفت: که اعلان و انتشار مجدد آن گزارش در این جمع و از این تریبون جهت شفاف شدن اذهان عموم مفید و خالی از لطف نیست: بانک آینده در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص اعطای تسهیلات این بانک به شرکت توسعه بین الملل "ایرانمال" توضیحاتی به این شرح ارائه داده: کارشناسان رسمی دادگستری تنها ارزش دارائی‌ های فیزیکی "ایرانمال" را بالغ بر ۲۵۵ هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده اند که حدود ۴ برابر میزان بدهی شرکت توسعه بین‌الملل "ایرانمال" به "بانک آینده" است!!

 متن کامل توضیحات "بانک آینده" به این شرح میباشد:

«اخیراً خبری مبنی بر "تخلف بانک آینده در اعطای تسهیلات به شرکت توسعه بین‌الملل ایرانمال (بازار بزرگ ایران)" بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ منتشر گردیده که توضیحاتی در این ارتباط به استحضار مردم عزیزمان میرسد:

۱-  مجموعه "ایرانمال" پس از ادغام یک بانک و ۱۲ تعاونی و مؤسسه اعتباری غیرمجاز و تشکیل "بانک آینده" و به تبع تصمیم مورخ 02/03/1391 شورای پول و اعتبار به این بانک منتقل گردید. لذا مجموعه سهامداران و مدیران "بانک آینده" نقشی در این تصمیم ‌گیری نداشته و صرفاً برای تکمیل مجموعه و به بهره‌ برداری رساندن آن بر اساس تکالیف شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی عمل نموده‌اند.

۲-  بر اساس مصوبه یکهزار و دویست و پنجمین جلسه شورای پول و اعتبار به تاریخ 06/05/1394 برای سرمایه ‌گذاری در این شرکت، "بانک آینده از کلیه محدودیتهای مندرج در دستورالعمل‌ سرمایه‌گذاری مؤسسات اعتباری و آئین‌نامه ‌های تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط مستثنی گردیده است". ضمناً وفق بند ۱ مصوبه یکهزار و سیصد و سیزدهمین جلسه شورای پول و اعتبار، به تاریخ 07/02/1400 "بانک آینده، مکلف شده تا پروژه ‌هایی که حدود ۹۰ درصد پیشرفت داشته را تعیین تکلیف و کامل کرده و متعاقباً برای واگذاری آنان اقدام نماید".

3-  مجموعه "ایرانمال" به رغم عدم بهره‌برداری کامل، در حال حاضر، تعداد ۱۵.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ اشتغال مستقیم در درون خود ایجاد نموده که با احتساب اشتغال غیرمستقیم قبل و بعد از آن، میزان کل اشتغال این مجموعه حدود ۸۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ نفر برآورد میگردد؛ که این میزان اشتغال کیفی در پایتخت آنهم در شرایط فعلی نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی نیز آثار مثبت و برجسته‌ای دارد.

4- در حال حاضر بانک آینده با اختیار داشتن مالکیت دارایی های ارزشمندی همچون، ایرانمال ، مشهد مال ، فرمانیه مال و هتل روتانای مشهد و... بسیار دیگری از دارایی های با ارزش، جزء معتبرترین، بزرگترین و در عین حال پیشروترین بانکهای ایران محسوب میشود.»

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان اظهاراتش اعلام کرد: ملاجظه فرمودید که "بانک آینده" نه تنها بحرانی ندارد و قویتر و وسیعتر از گذشته به کار خود ادامه میدهد بلکه با دارایی های عظیم فوق الذکر که ارزش آنها از کل نقدینگی و سپرده های مردم نیز بیشتر است و همچین با داشتن ساختمان مرکزی بلند مرتبه (برج آینده) و شعبات زیبا و بزرگ و غالباً دو نبش و در بهترین مناطق شهرهای ایران، جزء بزرگترین و موفق ترین بانکهای کشور میباشد و با سرمایه گذاریهای مختلف توانسته از سرمایه بانک و سپرده های مردم بنحو مطلوب نگهداری و صیانت کند.

مسئولین بانکهای کشور علی الخصوص سپرده گذاران بانک فوق الذکر از دولتمردان، نمایندگان محترم مجلس و مقاماتِ ذیربط انتظار دارند تا صریح و بی پرده از بانکهای کشور بالاخص "بانک آینده" دفاع کنند و از ضربه زدن به بانکها و بازی کردن با روح و روان سهامداران و سپرده گذاران، بویژه "بانک آینده" جلوگیری نمایند.

اگر سرمایه گذاری "بانک آینده" عمل نادرستی بوده و بانکهایی که سرمایه گذاری نکرده اند، کارشان درست و قانونی بوده، پس در آینده نزدیک نام بانکهایی را که هیچ سرمایه گذاری نکرده و برای ادامه حیات خود فقط از سپرده های مردم ارتزاق و هزینه کرده اند را جهت حضور ذهن مردم از طریق رسانه ها معرفی میکنیم تا مردم عزیز خودشان تشخیص دهند، کدام بانک موق و کدامیک ناموفق عمل نموده!!

در خاتمه لازم به ذکر است که بانک آینده یک مشکل دارد و آنهم این است که این بانک ماههاست که منتظر معرفی مدیرعامل جدید از سوی بانک مرکزی میباشد اما جابجایی رئیس کل بانک مرکزی موجب شده تا هنوز این بانک مدیرعامل نداشته باشد و توسط سرپرست اداره شود که امیدواریم بانک مرکزی هرچه زودتر مدیرعاملی شایسته، کاردان و بی حاشیه ای را برای این بانک انتخاب کند.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید