12:47 , 1401/4/21
کد خبر: 000014490
بازدید: 2228
شهادت امام زین العابدین در سال 1401 چه روزی است؟

در مورد تاریخ شهادت امام سجاد(ع) روایات متعددی وجود دارد که از میان آنها تاریخ های 12 و 25 محرم سندیت بیشتری دارند.

به گزارش خبرنگار مذهبی ایونا، علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب ملقب به امام سجاد یا حضرت زین العابدین(ع) فرزند امام حسین(ع) و امام چهارم شیعیان است که در سال 38 هجری قمری چشم به دنیا گشود و در سال 95 هجری قمری نیز به شهادت رسید.

مادر امام سجاد که بود؟

طبق آنچه در تاریخ ذکر شده مادر آن حضرت "شهربانو" دختر یزدگرد سوم ، پادشاه ایرانی بود که به هنگام حمله مسلمانان به امپراتوری ساسانیان اسیر شده و به مدینه انتقال داده شد. اما از آنجا که حضرت علی (ع) او را در انتخاب همسر آزاد گذاشتند وی امام حسین (ع) را به همسری انتخاب کرده و از آن پس به او لقب "سیده النساء" داده شد. او که عمری کوتاه داشت به هنگام تولد تنها فرزندش یعنی حضرت سجاد جان خود را از دست داد.

امامت حضرت زین العابدین(ع)

حضرت زین العابدین در سن 23 سالگی و پس از آنکه پدر بزرگوارش را در واقعه کربلا از دست داد به امامت رسید.

نقش امام سجاد در واقعه کربلا

حضرت زین العابدین همانطور که گفته شد در زمان واقعه عاشورا 23 سال داشتند و در آن دوره در تمامی مبارزات حضور فعال داشتند اما ظهر عاشورا به دلیل بیماری و تب شدید از جنگ با دشمنان باز می مانند و بدین ترتیب پس از شهادت پدر سکان کشتی امامت را به دست می گیرند. آن حضرت پس از واقعه کربلا وظیفه روشنگری درباره این واقعه عظیم را برعهده داشت و طی مدت 34 سال امامت با حوادث متعددی مواجه شد.

آثار امام سجاد(ع)

در حال حاضر از آن حضرت دو اثر ارزشمند بر جا مانده است که عبارتند از:

-صحیفه سجادیه(شامل 83 دعا و مناجات)

-رساله الحقوق

شهادت امام سجاد(ع)

اما حضرت زین العابدین در نهایت به دستور ولید بن عبدالملک اموی با خوردن سم در مدینه به شهادت رسیدند و قبرستان بقیع در جوار مزار عمویشان امام حسن(ع) به خاک سپرده شدند. در دوره ای مزار ایشان داراری بارگاه بود که این بارگاه به دست وهابیون تخریب شد.

تاریخ شهادت حضرت زین العابدین

طبق روایات تاریخی همه مورخان بر این نظر هستند که شهادت آن حضرت در ماه محرم اتفاق افتاده اما در مورد روز دقیق آن سه تاریخ متعدد 12،18 و 25 محرم ذکر شده است.

در روایات احتمال شهادت آن حضرت در تاریخ های 12 و 25 محرم بیشتر دانسته شده است که طبق تقویم شمسی این دو روز در سال جاری با 19 مرداد و اول شهریور ماه تقارن دارند. بدین ترتیب به روایتی شهادت آن حضرت روز چهارشنبه 19 مرداد 1401 یا اول شهریور ماه 1401 خواهد بود.

از میان سالهای زندگی آن حضرت دو سال آن با دوران خلافت حضرت علی (ع)، 10سال با دوران امامت امام حسن مجتبي (ع) و 11 سال با دوران پدر ایشان امام حسين (ع) همزمان بود و پس از این دوران، خود آن حضرت به مدت 34 سال عهده دار منصب امامت و ولايت شدند تا اینکه در نهایت بنا بر برخی روایات در سن 57 سالگی و بنا بر برخی دیگر از روایات در سن 58 سالگی مسموم شده و به شهادت رسیدند.

در بحارالانوار روایتی از شهادت آن حضرت به نقل از امام صادق (ع) نقا شده که به شرح ذیل است:

حضرت امام سجاد (ع) در شب شهادتش به فرزندش، امام محمد باقر (ع)، فرمود: «پسرم، برایم آب بیاور تا وضو بگیرم.» امام محمد باقر (ع) برخاست و ظرفی آب آورد. امام سجاد (ع) فرمودند: «این آب برای وضو شایسته نیست، چرا که در آن حیوان مرده‌ای افتاده است.» امام باقر (ع) چراغی آورد و دید موشی مرده در آن افتاده بوده است. به همین خاطر ظرف آب دیگری برای پدر برد. امام سجاد (ع) فرمود: «پسرم! این همان شبی است که به من وعده داده‌اند.» سپس سفارش کرد به شترش که ۲۲ بار با آن به حج مشرف شده بود، خوب رسیدگی کنند و غذا بدهند. این شتر بعد از شهادت امام سجاد (ع) یکسره بر سر قبر ایشان می‌رفت و بعد از سه روز از دنیا رفت.

درباره نحوه شهادت امام سجاد روایت است که امام سجاد (ع) بعد از این که به او سم خورانده شد لحظه‌ای از هوش رفت و دوباره به هوش آمد و سوره‌های واقعه و زمر را خواند و فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاءُ ۖ. فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ»؛ «حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین (بهشت) را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزلگاه خود قرار دهیم؛ چه نیکوست پاداش عمل کنندگان.» (آیه ۷۴ سوره زمر) و سپس از دنیا رفت.

 

 

 

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید