16:55 , 1402/1/27
کد خبر: 000023275
بازدید: 1396
شرایط صیغه شدن دختران بدون اجازه پدر

شرایط صیغه شدن دختران بدون اجازه پدر چیست؟ در ادامه جزئیات دقیقی در این باره را مطالعه می کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا، در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، قانوناً دختر برای ازدواج نیاز به اجازه پدر یا ولی خود دارد و بدون آن صحت ازدواج او ناقض قانون خواهد بود. در صورتی که دختر بدون اجازه پدر صیغه کند، این ازدواج به نام "نامشروع" شناخته می‌شود و در بسیاری از موارد، از جمله ارث، حقوق پس از طلاق و... ممکن است باعث بروز مشکلات جدی شود.

به همین دلیل، اگر دختری می‌خواهد ازدواج کند، بهتر است که ابتدا با پدر و ولی خود صحبت کرده و اجازه آن‌ها را بگیرد. اما در بعضی موارد، مانند وجود خطر جدی برای جان و یا ایمنی دختر، می‌توان به دادگاه رفت و اجازه ازدواج را از دادگاه دریافت کرد. در هر صورت، بهتر است قبل از هر گونه تصمیمی، به مشاوره وکیل یا مشاور حقوقی مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که در برخی کشورها، مانند آمریکا و انگلستان، دختران تحت قانون قادر به ازدواج هستند و نیازی به اجازه پدر یا ولی خود ندارند. در کشورهای دیگر نیز ممکن است قوانین متفاوتی وجود داشته باشد.

همچنین، در برخی موارد، مانند ازدواج برای اهداف مهاجرتی، ازدواج با توافق نامه قابل قبول بین دو نفر بدون نیاز به اجازه پدر یا ولی خود ممکن است باشد. اما در کلیت، در بسیاری از موارد، اجازه پدر یا ولی خود یکی از شرایط لازم برای صحت ازدواج دختر می‌باشد.

 باید به این نکته تاکید کنیم که صیغه کردن بدون اجازه پدر یا ولی خود به دختران پیشنهاد نمی‌شود، زیرا این ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات قانونی و خانوادگی بیشتر شود. بهترین راه حل این است که دختران با خانواده خود صحبت کرده و از پشتیبانی و رضایت آن‌ها برای ازدواج خود اطمینان حاصل کنند.

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

شرایط صیغه موقت برای دختر و پسر متفاوت است؛ چراکه هرکدام شرایط مختص به خود را دارد.

صیغه موقت برای پسر بدون اذن پدر

از نظر شرع اسلام صیغه موقت برای پسران بدون اذن پدر مانعی ندارد. پسرها می توانند بدون اجازه پدر یا ولی خود نسبت به ازدواج موقت اقدام کنند. در این مورد برای پسران محدودیت سنی وجود دارد و پسرانی که کمتر از 15 سال سن دارند نمی توانند بدون اذن ولی قهری خود صیغه موقت کنند.

صیغه موقت برای دختر بدون اذن پدر

در صیغه موقت برای دختران بدون اذن پدر دو حالت وجود دارد؛ اول دختران دوشیزه، دوم دخترانی که باکره نیستند.

ازدواج موقت دختران که باکره 

از ماهیت و فلسفه ازدواج موقت صحبت کردیم. متوجه شدید که ازدواج موقت برای پسرانی است که شرایط ازدواج دائم ندارند و همچنین برای رفع غرایز جنسی خود تمایل به کار حلال و شرعی دارند. اهمیت حفظ حقوق دختر ایجاب می‌کند که برای ورود به ازدواج موقت، اجازه ولی خود را کسب کند؛ زیرا دختر باکره قصد ازدواجی را دارد که اساس و ریشه آن کامجویی و نزدیکی است. در مجموع باید گفت که ازدواج موقت با دختر باکره بدون اذن پدر از نظر اکثر فقها باطل است.

  • ازدواج موقت دخترانی که باکره نیستند

دخترانی که دوشیزه و باکره نیستند، برخلاف دختران باکره نیازی به اذن پدر در ازدواج موقت ندارند. علت عمده این تفاوت در همان دوشیزه بودن است؛ زیرا برای دختری که امکان نزدیکی کردن دارد، تضییع حقوق معنایی ندارد. همچنین این افراد علاوه بر ازدواج موقت، اجازه ازدواج دائم بدون اذن ولی قهری خود یعنی پدر و جد پدری را هم دارند.

 

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید