14:27 , 1401/8/12
کد خبر: 000016353
بازدید: 1566
سریع‌ترین درمان خانگی برای سرفه خشک/ کدام دمنوش مفید است؟

سرفه، یک رفلکس طبیعی و غیرارادی است که توسط گلو و راه های هوایی برای حذف ذرات خارجی، عوامل میکروبی، مایعات یا مخاط ایجاد می شود. اما در اکثر مواقع سرفه می تواند دردناک و آزار دهنده باشد. در این صورت برای درمان سریع سرفه چکار باید کرد؟

درمان سریع، فوری و انقلابی سرفه خشک

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، هنگامی که سرفه می کنید، هوا به روشی سریع و انفجاری از ریه ها خارج می شود. این پیشرفت می تواند به صورت داوطلبانه یا ناخودآگاه انجام شود. اگرچه سرفه به عنوان یک علامت بی گناه دیده می شود، اما باید مراقب بود زیرا می تواند نشانه برخی از بیماری های مهم باشد. برای پاسخ به سوالاتی چون چه چیزی برای سرفه خوب است، چه چیزی برای سرفه خلط مفید است، چه چیزی برای سرفه خشک مفید است، سریع‌ترین درمان سرفه چیست یا سرفه چگونه برطرف می شود، ادامه مطلب را دنبال کنید.

سرفه چیست؟

سرفه یک عمل بازتابی طبیعی است که برای پاکسازی ناحیه گلو از مخاط یا مواد محرک خارجی ایجاد می شود. به طور کلی، همه می توانند از این رفلکس زمانی استفاده کنند که نیاز به پاک کردن گلوی خود در زمان های خاص داشته باشند. در برخی از افراد، سرفه کردن می تواند بسیار مکرر رخ دهد و بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد. سرفه ای که بیشتر از 3 هفته ادامه نداشته باشد سرفه کوتاه مدت نامیده می شود. حملات سرفه‌ای که در سرفه‌های کوتاه مدت ایجاد می‌شوند معمولاً در عرض ۲ هفته به‌طور خودبه‌خود پسرفت می‌کنند. سرفه ای که بین 3-8 هفته طول بکشد و در پایان این دوره پسرفت کند، سرفه حاد نامیده می شود. سرفه ای که بیش از 8 هفته طول بکشد به عنوان سرفه مزمن تعریف می شود.

انواع سرفه چیست؟

سرفه را می توان با توجه به ویژگی علائمی که رخ می دهد طبقه بندی کرد و همچنین از نظر مدت وقوع به انواع فرعی تقسیم می شود.

سرفه مرطوب

سرفه مرطوب که سرفه مولد نیز نامیده می شود، با خروج مخاط در طول این رفلکس مشخص می شود. بیماری های رایج مانند آنفولانزا و سرماخوردگی می توانند باعث سرفه مرطوب شوند. سرفه مرطوب که در برخی افراد روند سریع و در برخی افراد کند است، ممکن است با علائم دیگری مانند آبریزش بینی، ترشح بعد از بینی و خستگی همراه باشد.

سرفه مرطوب به دلیل افزایش تولید و ترشح مخاط در قسمت‌هایی از بدن که دستگاه تنفسی را تشکیل می‌دهند، مانند گلو، بینی، راه‌های هوایی یا ریه‌ها به این نام نامیده می‌شود. احساس پری در ناحیه گلو و قفسه سینه اغلب همراه با سرفه مرطوب دیده می شود. 

سرفه خشک 

سرفه بدون خلط سرفه خشک نامیده می شود. این شکل سرفه که با احساس ناراحتی در پشت گلو ایجاد می‌شود، می‌تواند به شکل حملات کاملاً آزاردهنده پیشرفت کند. علت اصلی سرفه خشک عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. کنترل سرفه خشک گاهی بسیار دشوار است. هم در بیماران بزرگسال و هم در کودکان، علائم سرفه خشک ممکن است تا چند هفته پس از بهبود عفونت ادامه داشته باشد. جدای از بیماری های عفونی، بیماری هایی مانند لارنژیت، عفونت گلو، ورم لوزه، سینوزیت، آلرژی و ریفلاکس نیز از جمله علل سرفه خشک هستند.

در طول بیماری کووید-19، ایجاد سرفه خشک همراه با تب و تنگی نفس علائم بسیار شایعی هستند. اگر علائم کووید-19 را در خود یا در محیط خود مشاهده کردید، توصیه می‌شود با اقدامات توصیه‌شده به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

چه چیزی باعث سرفه می شود؟

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند باعث سرفه شود. که آنها را به صورت زیر فهرست کرده ایم.

عفونت های دستگاه تنفسی

آلرژن های محیطی

شرایط مختلف بهداشتی

چه چیزی برای سرفه خوب است؟

حمایت از سیستم ایمنی در سرفه های ناشی از عفونت های ویروسی برای از بین بردن علائم سرفه بسیار مهم است. در صورت لزوم می توان از مصرف داروهای مختلف برای کنترل علائم سرفه استفاده کرد. کنترل علائم سرفه  تنها با تعیین علتی که باعث این وضعیت می شود امکان پذیر است. به همین دلیل، در صورت بروز سرفه ناگهانی، مزمن یا حاد، توصیه می شود با مراجعه به مراکز درمانی از پزشکان کمک بگیرید.

درمان سرفه خشک شدید

نوشیدن چای لیندن، اکیناسه، بابونه، مریم گلی، یاس خوب خواهد بود. نوشیدن مخلوط آب ولرم و عسل یا مخلوط شیر و عسل یکی از بهترین روش ها برای سرفه خشک است. در درمان سرفه خشک، می توان از مرطوب کننده اتاق استفاده کرد، زیرا اتاقی که در آن هستید خشک و گرفتگی است که باعث ایجاد سرفه می شود.

چگونه سرفه  کودکان را در خانه درمان کنیم؟

برای درمان سرفه کودکان در خانه می توان با ایجاد نرمی در گلو به خصوص با انتخاب غذاهای گرم از ایجاد سرفه جلوگیری کرد. همچنین می توان از موارد زیر استفاده کرد:

آب بنوشید

عسل یا آب عسل گرم بنوشید

موقعیت بالش ها را اصلاح کنید

اگر هوای محیط خشک است آن را مرطوب کنید

اگر گرفتگی بینی دارید، آن را باز کنید

مراقب آلرژی در رختخواب باشید. ملافه را مرتب بشویید

دور از مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار در اتاق نگهداری شود

با آب نمک غرغره کنید

سوپ آب مرغ بخورید

مخلوط آب لیمو عسلی گرم بخورید.

شیری عسل گرم بخورید.

کدام دمنوش برای درمان سرفه خشک مفید است؟

دمنوش به، عسل و لیموترش یکی از مفیدترین دمنوش هایی است که می توان در برابر سرفه خشک استفاده کرد. چای متشکل از به، عسل و لیموترش گلو را نرم می کند و سرفه خشک را درمان می کند. می توانید روزانه 2-3 فنجان مصرف کنید.

درمان سریع سرفه خشک

سریع ترین درمان برای سرفه خشک مراجعه به پزشک متخصص است. شما می توانید برای درمان سریع سرفه خشک از دارو درمانی تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

درمان سریع سرفه در خانه

چند فرمول مناسب برای درمان سریع سرفه در خانه به شرح زیر است.

برگ های تازه یا خشک به برای درمان سریع سرفه در خانه

میوه و برگ به سال هاست که در درمان سرفه استفاده می شود. ترکیبات موجود در آن در عفونت گلو موثر بوده و اثر تسکین دهنده گلو دارد. می توانید قسمت های گل و برگ گیاهان را با دم کردن آنها بنوشید. می توانید برگ های خشک به را به مدت 10-15 دقیقه و برگ های تازه به را به مدت 3-5 دقیقه دم کرده و روزی 2-3 فنجان میل کنید.

چای اکیناسه برای درمان سریع سرفه در خانه

گیاه اکیناسه عمدتاً برای پیشگیری از بیماری هایی مانند سرماخوردگی،آنفولانزا استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که اکیناسه از آسیب ناشی از التهاب در گلو و ریه ها جلوگیری می کند.این بدان معنی است که شما می توانید از چای اکیناسه برای درمان سرفه در خانه با دم کردن و اضافه کردن 1 قاشق چای خوری عسل سرفه خود را درمان کنید

بیشتر بخوانید: 10 راه حل ساده و فوری برای کاهش سرفه

درمان سرفه خشک کودکان

برای درمان سرفه خشک کودکان باید فضای اتاقی که کودک در آن می ماند را مرطوب نگهدارید. همچنین نوشیدن مایعات و سوپ های مقوی گرم نیز می تواند مفید باشد. با توجه به حساس بودن بدن کودکان مراجعه به پزشک موثر ترین درمان برای سرفه خشک کودکان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:چند نکته بسیار مهم برای درمان خانگی گلو درد کودکان

درمان سرفه خشک با سیب

برای درمان سرفه خشک با سیب باید دو سیب پوست کنده را بدون هسته خورد کنید. سیب های خورد شده را داخل یک لیتر آب جوش بریزید و بجوشانید. بعد از جوش آمدن آن را صاف کرده و مانند چای گرم بنوشید.

درمان سرفه شبانه

برای درمان سرفه شبانه، نوشیدن مایعات زیاد به مرطوب شدن گلو کمک می کند و اثر محرک ها را کاهش می دهد. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز، مصرف چای گیاهی یا آب گرم با لیمو، سرفه های شبانه را تسکین می دهد. استفاده از قرص های تجویز شده برای درمان سرفه شبانه نیز می توان کمک شایانی داشته باشد.

درمان خانگی سرفه با عسل

برای درمان خانگی سرفه با عسل با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق چایخوری زنجبیل پودر شده، 1 قاشق چایخوری فلفل سیاه آسیاب شده، 1 قاشق چایخوری دارچین و نصف لیموترش، می توانید با مصرف 2 تا 3 قاشق چایخوری در روز بین وعده های غذایی، اثر تحریک کننده سرفه را کاهش دهید. 

درمان خانگی سرفه با نشاسته

یکی دیگر از راه های درمان خانگی سرفه، نشاسته است. به این صورت که می توانید یک قاشق چای خوری نشاسته را در یک لیوان شیر یا آب گرم حل کرده و با اضافه کردن کمی دارچین به آن سرفه را به صورت خانگی درمان کنید

درمان خانگی سرفه خشک با پیاز

آب آشامیدنی را در قابلمه ای متوسط ​​بریزید و  یک چهارم پیاز متوسط را داخل آن بریزید و بگذارید با حرارت ملایم بجوشد. به محض اینکه آبتان به جوش آمد، حرارت را خاموش کنید و بگذارید ۳ تا ۴ دقیقه خنک شود و بنوشید. کسانی که در نوشیدن مشکل دارند می توانند با اضافه کردن 1 تا 2 قطره آب لیمو آن را بنوشند.

درمان خانگی سرفه شدید

یکی از سریعترین روشهای درمان خانگی سرفه استفاده از یک قاشق عسل و یک قاشق زنجبیل است. مصرف زنجبیل با عسل که یک درمان یک به یک برای سرفه است، روش درمانی خوبی خواهد بود. 

درمان سرفه پی در پی کودکان

برای درمان سرفه پی در پی کودکان یک رژیم غذایی متعادل و مصرف مایعات زیاد مهم است. هنگامی که علائمی مانند آبریزش بینی و سرفه شروع می شود. کودک باید دارای یک رژیم غذایی متعادل و مایعات فراوان باشد. اگر علائمی مانند تب، خس خس سینه و تنگی نفس همراه با این عارضه وجود دارد، بهترین راه این است که بدون اتلاف وقت با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

درمان سرفه پس از سرماخوردگی

برای درمان سرفه پس از سرماخوردگی نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. نوشیدنی های با دمای اتاق می توانند سرفه، آبریزش بینی و عطسه را تسکین دهند. به نظر می رسد آب گوشت یا مرغ خالص، دمنوش های گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم یا آب میوه برای درمان سرفه پس از سرماخوردگی موثر باشند.

آویشن برای درمان سرفه

فواید چای آویشن با تحقیقات برای درمان سرفه و رفع احتقان قفسه سینه ثابت شده است. دم کرده آویشن تازه یا خشک شده، اثر آرام‌بخشی بر مشکلات تنفسی دارند.

شربت برم هگزین برای سرفه

شربت برم هگزین عموما برای رفع سرفه استفاده می شود. اما از مصرف خودسرانه آن به شدت پرهیز کنید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید