09:41 , 1401/5/3
کد خبر: 000014608
بازدید: 1275

رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو مطرح کرد؛

سرگردانی سرمایه تا به کی؟

همه می دانیم که تولید بخش مولد اقتصاد است. اما متاسفانه اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند؛ چراکه بازگشت سرمایه تولید کند و زمان بر است. بنابراین رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور امری بدیهی است.

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، همه می دانیم که تولید بخش مولد اقتصاد است. اما متاسفانه اغلب سرمایه گذاران ترجیح می دهند در بخش های دیگری سرمایه گذاری کنند؛ چراکه بازگشت سرمایه تولید کند و زمان بر است. بنابراین رکود تولید و تضعیف اقتصاد کشور امری بدیهی است.

آنچه منجر به رشد قیمت‌ها در بازار شود افزایش نقدینگی است.  هر چند نقدینگی فعلی ایران بر اساس اعلام بانک مرکزی،  بیش از ۴.۵ هزار میلیارد تومان است؛ اما چه میزان از این نقدینگی جذب بخش تولید شده است؟ متاسفانه میزانی بسیار ناچیز. طبیعی است که رشد اقتصادی نیز اتفاق نمی افتد.

دلایل ادامه تورم در ایران / الگوی مصرف باید تغییر کند

رشد نقدینگی منجر به رشد بازار دارایی ها می شود

رشد نقدینگی منجر به رشد بازار دارایی ها می شود و این خود می تواند بر شاخص قیمت اثر بگذارد. اینگونه است که اگر رشد قیمت ها در این بازار کنترل نشود منجر به هرج و مرج در بازار می شود.

کسری بودجه منجر به تورم غیر قابل کنترل می شود

اگر کسری بودجه دولت کنترل نشود می تواند  منجر به تورم غیر قابل کنترل شود. چون کسری بودجه دولت منجر به رشد نقدینگی و رشد پایه پولی می شود. باید روش های غیر تورم زا برای جبران کسری بودجه دولت در نظر گرفته شود.

نرخ تورم مردادماه اعلام شد

اما راهکار چیست؟ یکی از راه هایی که بوسیله آن می توان رشد شدید قیمت را در بازار دارایی کنترل کرد (منظور از بازار دارایی بازار سکه، مسکن، ارز، بورس و... است) این است که نرخ سود کوتاه مدت را افزایش دهیم.

برای خروج از این آسیب باید نقدینگی را به سمت تولید سوق داد. برای اینکه نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم باید اول از همه موانع تولید برداشته شود. 

آنچه منجر به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده متاسفانه ناکارآمدی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه دولت های پیشین بوده است.

وقتی نقدینگی به جای اینجا به سمت تولید برود به سمت بازارهای موازی سکه و طلا و دلار سرازیر می شود و عده ای به بهانه کسب و کار، منابع بانکی را مصرف می کنند بانک مرکزی با کمبود منابع مواجه می شود و این خود منجر به رشد نرخ تورم می شود.

آرامش در بازار سکه و ارز؛ ۲۲ دی ۹۹+قیمت‌ها | خبرگزاری صدا و سیما

نقدینگی به تولید نمی رسد

متاسفانه در کشور ما نقدینگی به جای اینجا به سمت تولید برود به بازارهای دارایی مثل سکه و ارز و طلا سرازیر می شود و  این منجر به مصرف منابع بانکی توسط عده ای سود جو به بهانه کسب و کار و تولید می شود.

طبعا وقتی بانک مرکزی دچار کمبود منابع شود نرخ تورم رشد چشمگیری خواهد داشت.

قطعا دولت در چنین شرایطی به یک ابزار بازدارنده کارآمد برای سرکوب اختلال در بازار، سودجویی و رانت و فساد نیاز دارد. در غیر اینصورت دود این سود جویی ها و ناکارآمدی ها به چشم اقشار آسیب پذیر خواهد رفت.

 

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید