09:22 , 1401/4/22
کد خبر: 000014495
بازدید: 1446
سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه چه روزی است؟

نخستین روز ماه ذی الحجه برابر است با سالروز زیباترین پیوند آسمانی در اسلام یعنی ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س).

سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه  در تاریخ شمسی چه روزی است؟ کلیپ ازدواج حضرت علی و فاطمه ، همسران حضرت علی در زمان حیات حضرت فاطمه چه کسانی بودند؟ چرا حضرت فاطمه در ۹ سالگی ازدواج کرد؟ سن ازدواج حضرت علی چقدر بود؟

به گزارش پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز Ivna، سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است. بیشتر مسلمانان شیعه زندگی مشترک خود را در این روز زیبا آغاز می کنند.

داستان خواستگاری حضرت علی از پیامبر

حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر از دوشیزگان ممتاز در زمان خود بوده و پدر و مادر این حضرت از شریف ترین خانواده های اعراب بودند. پیش از حضرت علی، عمر و ابوبکر حضرت فاطمه را از حضرت محمد خواستگاری کرده بودند که پیامبر به هر دو انها این چنین پاسخ داد «حضرت فاطمه منتظر وحی الهی است»

زمانی که حضرت علی به قصد خواستگاری به نزد پیامبر آمد. چشمان خود را به زمین دوخت شرم از پیامبر مانع این می شد که خواسته خود را به زبان بیاورد. از طرفی چون پیامبر خود حضرت علی را بزرگ کرده بود با روحیات او به خوبی آشنایی داشت به همین جهت فرمود:« میبینم که برای حاجتی به اینجا امده ای. خواسته ات را بگو و آنچجه در دل داری بازگو کن. خواسته تو نزد من پذیرفته است»

زمانی که حضرت علی با سخنانی شیرین خواسته اش را بازگو می کند، پیامبر بسیار خوشنود شد. اما جواب قطعی را برعهده حضرت فاطمه گذاشت.

بیشتر بخوانید: دعای سریع الاجابه امیرالمومنین برای حاجت روایی فوری + ترجمه

در همان هنگام جبرئیل بر پیامبر نازل شد: خداوند فرموده است که اگر علی را برای فاطمه نیافریده بودم از آدم ابوالبشر تا روز قیامت، شوهر و همسری همتراز فاطمه پیدا نمی شد.

پس از خواستگاری و مراسم عقد، زمان ان رسید که حضرت علی و فاطمه زندگی مشترک خود را آغاز کنندو تمام دارایی حضرت علی یک شمشیر و زره و یک شتر بود. پیامبر قبول کردند که حضرت علی زره خود را بفروشد و بخشی از مبلق آن را به عنوان مهریه در اختیار پیامبر قرار دهند. زره حضرت محمد چهارصد درهم به فروش رسید. پیامبر بخشی از این گول را به بلال داد تا برای حضرت فاطمه عطر بخرد باقی پول را به یاران خویش داد تا لوازم مورد نیاز زندگی را برای حضرت فاطمه تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: 8 دعایی که فوری اجابت می شوند

علاقه حضرت علی به فاطمه زهرا (س)

با وجود اینکه در آن زمان چند همسری بسیار رایج بود اما حضرت علی تا زمانی که حضرت فاطمه در قید حیات بودند همسر دیگری اختیار نکرد. روایات متفاوتی در مورد چند همسری حضرت علی (ع) وجود دارد مانند اینکه به گفته پیامبر (ص) حضرت فاطمه زهرا یک فرد عادی نبود، بلکه به فرموده آن حضرت ایشان حوریه انسیه، برترین زن جهان هستی بودند. به همین دلیل هم حضرت علی تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند با زن دیگری ازدواج نکرند.

حضرت علی (ع) پس از شهادت حضرت فاطمه (س) به اجبار برای سرپرستی فرزندان با دختر دیگری ازدواج کرد تا به وضعیت زندگی خود سامان بدهد. 

درس های زندگی از ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

ازدواج صحیح، ساده زیستی، هم کفو و همتا بودن، ملاک قرار دادن خصوصیات معنوی و دینی، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از تجمل گرایی، زندگی بر پایه محبت، حجب و حیا، مهریه پایین از جمله نکات و درس هایی است که می توانیم از این پیوند آسمانی کسب کنیم.

بیشتر بخوانید: تبیین ماجرای ضربت خوردن حضرت علی (ع)

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید