17:03 , 1401/11/18
کد خبر: 000019990
بازدید: 1257
روش های تسکین کمر درد در خانه با ورزش و طب سنتی

در این مطلب به روش های تسکین کمر درد در خانه با ورزش و طب سنتی پرداخته ایم.

 کمر درد و راه های تسکین درد آن

کمر درد به عنوان یکی از مشکلاتی شناخته می شود که امروزه اکثر افراد با آن مواجه می باشند و یا این که تجربیاتی در خصوص آن داشته اند. معمولا انجام کار های سنگین و یا نشستن های مداوم و طولانی پشت میز می تواند مشکلاتی برای کمر و ستون فقرات به وجود آورد که در صورت جدی نگرفتن آن ها و برطرف نکردن این درد ها، می توان انتظار مشکلات بیشتری را داشت. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی روش هایی برای تسکین این درد ها و همچنین نکاتی در خصوص تمرین ها و دارو های مناسب برای درمان درد کمر و ستون فقرات بپردازیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: انواع کمردرد و راه های درمان آن

دلایلی که باعث کمر درد می شود

کمر درد دلایل مختلف دارد که علت های آن می تواند موضعی و یا مربوط به ستون فقرات باشد. اما شایع ترین دلیلی که امروزه برای کمر درد مطرح می باشد، گرفتگی عضلات و اسپاسم عضلانی است. اسپاسم عضلانی زمانی به وجود می آید که انجام حرکات نادرست باعث فشار و کشیدگی بافت های کمر شود که این اسپاسم عضلانی نیز در نهایت باعث گرفتگی کمر و درد های آزار دهنده ی آن می شود که در بیشتر اوقات مانع انجام هر نوع فعالیتی برای فرد می شود. اسپاسم عضلانی همچنین می تواند در نتیجه ی خم کردن نادرست کمر و یا حرکات سریع بدن باشد. البته در این مورد نباید از دلایلی مانند بلند کردن اجسام سنگین و همچنین فشار بیش از حد در هنگام انجام کار های مختلف نیز غافل شویم که هر کدام از آن ها باعث بروز آسیب به بافت های عضلانی کمر و حتی آسیب به ستون فقرات می شود.

در بسیاری مواقع، کمر درد های موضعی می تواند در نتیجه ی تصادف های مختلف نیز باشد اما صرف نظر از این دلایل، می توان نشستن نامناسب و یا حتی گودی کمر نیز به صورت طبیعی باعث بروز کمر درد های مختلف باشند. در این مورد، بیماری های مادرزادی و ناهنجاری های ژنتیکی نیز ممکن است دخیل باشد اما چیزی که امروزه با آن سروکار داریم و علت اصلی کمر درد های افراد می باشد، سبک زندگی آن ها و همچنین فعالیت های مختلفی است که باعث فشار آمدن به کمر می شود. امروزه کمر درد فقط مختص افراد مسن نیست و همه ی کسانی که مجبور به نشستن مداوم بر پشت میز یا انجام فعالیت های خسته کننده و روزانه هستند، در معرض بروز انواع کمر درد ها قرار می گیرند به همین دلیل آشنایی با روش های ساده و خانگی برای بهبود درد های موضعی کمر ضروری می باشد.

مزایای انجام تمرینات و ورزش های کمر

روش های مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها می توان از درد های ناحیه کمر و پشت خلاص شد و یا حتی از آن ها پیشگیری کرد. در این مورد می توانیم ساده ترین روش که ماساژ می باشد را نام ببریم اما تمرینات و روش های دیگری نیز وجود دارد که به راحتی می توانند در بهبود این نوع درد ها مثمر ثمر واقع شوند.

اما شاید سوالی که برای بسیاری از افراد به وجود آید، این باشد که انجام این روش ها و تمرینات چه مزیتی دارد و آیا می تواند باعث بهبودی همیشگی از درد های کمر باشد یا خیر؟ در این رابطه باید بگوییم که انجام درست و اصولی ورزش های کمر به صورت مداوم برای 15 دقیقه در روز، سه مزیت عمده دارد:

اول این که، این کار باعث تقویت عضلات گردن، کمر و شانه ها می شود که همین امر باعث پایین آمدن احتمال بروز آسیب های کمر و ستون فقرات می شود. با انجام ورزش های مربوط به کمر و ستون فقرات، می توان باعث انعطاف پذیری آن ها شد که این امر استقامت و دامنه حرکتی آن کمر را افزایش می دهد و به نوعی از خشک شدن کمر جلوگیری می کند. انجام هر نوع نرمش و تمرینی که مناسب برای کمر و بهبود درد های آن باشد، باعث شل شدن عضلات و گرم شدن آن ها می شود که این مورد نیز تا حدود بسیار زیادی از کمر درد های احتمالی پیشگیری خواهد کرد.

چه نکاتی برای انجام تمرینات ورزشی کمر درد وجود دارد؟

از آن جایی که کمر درد ها یکسان نیستند و می تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد، لذا توصیه می شود که قبل از انجام هر ورزش و تمرینی در خانه، به یکسری نکات توجه داشته باشید. برای انجام تمرینات کمر، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید تا از آسیب زا نبودن آن ها مطمئن شوید. این امر زمانی بیشتر مهم می باشد که سابقه ی کمر درد های طولانی مدت و یا آسیب های مختلف را داشته اید. انجام آهسته هر نوع حرکت کششی برای کمر بسیار ضروری می باشد زیرا هر گونه فشار و کشش سریع و ناگهانی در کمر می تواند صدمات جبران ناپذیری را به کمر وارد نماید. معمولا انجام حرکات کششی کمر را تا جایی مناسب و مفید می دانند که عضلات راحت هستند و هیچ درد یا فشاری حس نمی شود.

انجام نفس های عمیق و دم و بازدم مناسب در حین اجرای حرکات کششی کمر می تواند باعث بالا بردن تمرکز و نتیجه گیری بهتر باشد. کششی که به کمر وارد می کنید باید به صورتی باشد که هنگام آزاد کردن آن، بلافاصله احساس کشش هم از بین برود؛ در غیر این صورت می تواند حتی باعث کمر درد بیشتری شود. معمولا برای انجام هر حرکت کششی کمر، بیشتر از 5 بار توصیه نمی شود مگر این که با مشورت پزشک همراه باشد. شما نباید انتظار داشته باشید که با تعداد حرکات محدود و انجام کوتاه مدت آن ها، بهبودی کامل را تجربه کنید به همین دلیل صبوری و انجام همیشگی تمرین ها می تواند نتیجه ی بهتری را به دنبال داشته باشد.

درمان خانگی کمر درد

یکی از روش هایی که می تواند در بهبود و پیشگیری از درد های کمر مفید باشد، فعالیت و تحرک کافی می باشد. اگر دچار کمر درد شدید و آزار دهنده ای شده اید، استراحت مطلق نداشته باشید زیرا با فعالیت ندادن به عضلات کمر، بیشتر باعث سفت شدن آن ها می شوید. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، بهتر است که با علاوه بر انجام تمرینات کششی مناسب، از بلند کردن اجسام سنگین و یا حرکات سریع و ناگهانی که باعث فشار آمدن به کمر می شود، خودداری کنید.

یکی از مواردی که جهت تسکین درد کمر مفید می باشد، سرما و گرما درمانی است. در این خصوص تحقیقاتی صورت گرفته است که نشان می دهد، افرادی که حدود هشت ساعت در روز، کمر خود در معرض حرارت پایین قرار می دهند، تاثیرات مثبتی را کسب کرده اند و حتی اثر آن را بیشتر از مصرف دارو های شیمیایی از قبیل ایبوپروفن می دانند. این کار می تواند به راحتی و با یک حوله گرم شده و قرار دادن آن بر روی کمر انجام شود. گرما درمانی خود شامل دو روش مختلف می باشد. این روش می تواند با استفاده از لامپ های حرارتی انجام شود که به صورت خشک یا مرطوب خواهد بود. همچنین استفاده از پد های حرارتی و یا یکبار مصرف نیز می تواند گزینه مناسبی برای گرما درمانی کمر به منظور کاهش درد و تسکین آن باشد.

علاوه بر روش گرما درمانی، می توان با استفاده از کمپرس سرد نیز باعث کاهش درد های مربوط به کمر شد. این روش معمولا برای مواقعی که درد کمر همراه با ورم می باشد، مناسب خواهد بود. در روش سرما درمانی، عصب های ناحیه کمر بی حس می شوند که این امر باعث منحرف شدن حواس شخص از منشا اصلی درد خواهد شد. نکته ای که در مورد استفاده از روش سرما درمانی وجود دارد این است که نباید از آن در دراز مدت استفاده شود زیرا باعث خشک شدن مفاصل می شود و در افرادی که مشکلات کلیوی دارند نیز می تواند نتایج منفی بیشتری را در پی داشته باشد. نکته دیگر در خصوص استفاده از کمپرس سرد برای کمر درد، این است که کمپرس را نباید بیشتر از 20 دقیقه بر روی بدن قرار دهید و یا این که یک حوله خشک و نرم را در بین کمپرس و پوست بگذارید..

ترک سیگار نیز می تواند به عنوان یکی از عواملی باشد که در کاهش درد های کمر تاثیر مستقیم دارد. مصرف دخانیات باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت های مختلف کمر و عضلات آن می شود که همین امر باعث تشدید درد های ناشی از گرفتگی عضلات کمر می شود. تحقیقاتی در مورد تاثیر مصرف سیگار و تشدید درد های کمر صورت گرفته که نشان می دهد مصرف مداوم سیگار باعث تنگ شدن کانال نخاعی می شود که در این صورت فضای کافی برای قرار گرفتن نخاع وجود نخواهد داشت و درد های کمر چند برابر بیشتر می شود.

ماساژ درمانی

انجام ماساژ های اصولی و مناسب به بافت های کمر باعث برطرف شدن انواع درد های موضعی و گرفتگی های کمر می شود. ماساژ کمر دارای انواع مختلفی است که رعایت اصول آن ها می تواند نتایج بسیار مفیدی را در پی داشته باشد. در این روش درمانی، با وارد کردن فشار و کشش مناسب بر روی عضلات کمر، باعث گرم شدن بافت ها آن و جریان یافتن خون در ماهیچه ها می شود. ماساژ کمر علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روی بهبود درد های کمر دارد، باعث بهبود وضعیت خواب و ایجاد آرامش می شود به همین دلیل انجام انواع ماساژ های کمر برای برطرف شدن درد های آن توصیه می شود.

ماساژ درمانی دارای انواع مختلفی است که بر اساس نوع کمر درد می توان از آن ها استفاده نمود اما به طور کلی دو نوع روش ماساژ کمر وجود دارد که شامل ماساژ سوئدی و ماساژ شیاتسو می باشد.

ماساژ سوئدی: این نوع ماساژ به منظور ریلکس کردن بدن و همچنین بهبود وضعیت گردش خون در بدن استفاده می شود. این روش امروزه طرفداران زیادی دارد و اغلب افراد از آن برای برطرف کردن انواع خستگی ها و ایجاد حالت آرامش بدنی استفاده می کنند.

ماساژ شیاتسو: این نوع ماساژ برای درمان گرفتگی های عضلانی و درمان درد های عصبی مناسب می باشد. این نوع ماساژ انواع مختلفی دارد که حساسیت های مختلفی را نیز به همراه خواهد داشت اما می توان از آن به عنوان روش های تسکین درد کمر در خانه استفاده کرد.

انجام ورزش های ملایم

در خانه می توان با انجام ورزش های ملایم و ساده، باعث بهبود کمر درد و پیامد های آن شد. از مهم ترین ورزش هایی که برای تسکین درد های کمر مناسب می باشد، می توان یوگا و تای چی را مثال زد. با انجام حرکات و تمرین های مختلفی که مربوط به انجام ورزش یوگا می باشد، می توانید تعادل و همچنین انعطاف پذیری ضربان قلب خود را تنظیم کنید. با انجام این ورزش، فشار خون پایین می آید که باعث کاهش اضطراب و تنش های محیطی می شود. افزایش استرس و به دنبال آن، بالا رفتن فشار خون، خود یکی از دلایل اصلی در بروز انواع درد ها و گرفتگی های ماهیچه ای است که با انجام ورزش یوگا می توان از بروز آن ها جلوگیری نمود. تای چی نیز ورزشی ساده و راحت است که باعث حفظ تعادل بیمارانی که دچار آسیب دیدگی های ستون فقرات شده اند، می شود. این مورد بیشتر برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند نیز توصیه می شود.

روش دیگری که در عین راحت بودن، باعث تسکین بسیاری از گرفتگی های عضله از جمله گرفتگی عضلات کمر می شود، ورزش کردن در آب است. آب گرم می تواند عامل مهمی برای تقویت و کشش عضلات کمر باشد. آب گرم عضلات را شل می کند که این امر باعث جریان پیدا کردن خون در این نواحی می شود و در نتیجه ی آن، عضلات کمر برای انجام فعالیت های کششی آماده می شود. برای انجام ورزش های ملایم در آب، حتما به استخر های بزرگ ندارید؛ در این مورد می توانید از مقیاس کوچک تر مانند وان و یا جکوزی استفاده کنید.

درمان خانگی کمر درد با طب سنتی و روش های گیاهی

همان طور که می دانید، گیاهان درمانی بسیاری وجود دارند که می توان از آن ها برای بهبود مشکلات مختلفی استفاده کرد. از برخی از این گیاهان می توان برای تسکین کمر در نیز کمک گرفت که ریشه زنجبیل یکی از آن ها است. معمولا از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی و حالت تهوع استفاده می شود؛ اما با تهیه ی خمیر مناسبی از آن می توان یک درمان بسیار اثر بخش و مفید برای کمر را نیز در نظر گرفت.

برای درمان درد های کمر، باید مقدار مناسبی از خمیر زنجبیل را بر روی ناحیه ای که درد بیشتری در آن احساس می کنید، قرار دهید. برای این که نتیجه ی بهتری را از این روش بگیرید، بهتر است از روغن اکالیپتوس نیز بعد از آن استفاده کنید زیرا این روغن به سرعت جذب پوست می شود و بافت های کمر را شل می کند. برای تهیه ی خمیر زنجبیل نیز در ابتدا باید 5 یا 6 تکه ریشه زنجبیل را برش دهید و آن را در یک فنجان آب خنک مخلوط کنید. این مخلوط باید در حدود 15 دقیقه بر روی حرارت ملایم جوشانده شود و به محض خنک شدن، می توانید آن را بر روی کمر خود قرار دهید.

زردچوبه نیز به عنوان یک داروی گیاهی موثر در درمان کمر درد های مزمن شناخته می شود زیرا حاوی یکسری ترکیبات فعال از جمله کوکومین می باشد. این ماده یک ضد التهاب طبیعی و قوی است که در تسکین درد های عضلانی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. این ماده به صورت مکمل نیز موجود است می توان با مصرف آن، باعث کاهش درد های کمر شد.

طب سنتی، همواره به استفاده از دارو های گیاهی و همچنین مصرف خالص آن ها تاکید دارد زیرا تاثیراتی را که دارو های شیمیایی بر تسکین درد های مختلف دارند، در اغلب گیاهان وجود دارد به همین دلیل می توان با مصرف این گیاهان از عوارض جانبی مصرف دارو های شیمیایی نیز جلوگیری کرد. برگ ریحان به عنوان یک سبزی خوشمزه و پر کاربرد مطرح است که خواص درمانی بی نظیری برای بهبود درد های ناحیه کمر دارد. البته تاثیر برگ ریحان در بهبود درد کمر دارای روش مصرف خاصی می باشد. برای مصرف آن می توانید 8 الی 12 برگ تازه و سالم ریحان را در یک فنجان آب بجوشانید و بعد از این که معجون به دست آمده خنک شد، کمی به آن نمک اضافه کنید. مصرف این معجون برای درد های عضلانی مختلف از جمله کمر و ستون فقرات بسیار موثر می باشد البته به منظور به دست آوردن نتیجه ی بهتر، باید مصرف آن به صورت روزانه صورت گیرد.

ماساژ روغن با انواع روغن های گیاهی، یک روش بسیار آرامش بخش و موثر در درمان و تسکین درد های کمر می باشد. از مهم ترین روغن های گیاهی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به روغن بادام، روغن زیتون، روغن اکالیپتوس، روغن نارگیل و غیره استفاده کرد. روش استفاده از روغن های گیاهی نیز ساده می باشد. روغن مورد نظر را ابتدا کمی گرم کنید و سپس کمی از آن را برای ماساژ کمر مورد استفاده قرار دهید. این روش هم باعث آرامش فرد می شود و هم این که خون رسانی به بافت های کمر را افزایش می دهد.

انواع مسکن کمر درد در طب سنتی

در طب سنتی، مسکن هایی برای درمان درد های کمر و ستون فقرات وجود دارد که به طور کلی آن ها را به دو دسته تقسیم بندی می کنند: مسکن های حقیقی و دارو های مخدر که بعضا می تواند اعتیاد آور نیز باشد.

دارو و مسکن حقیقی به دارویی گفته می شود که به طور موثر و کارآمدی، باعث از بین رفتن کامل درد و همچنین برقراری تعادل مزاجی در افراد شود. این نوع مسکن ها معمولا هیچ عوارضی ندارند و کاملا در جهت برطرف شدن درد عمل می کنند. در حقیقت می توان گفت که مسکن های حقیقی به طور قطعی، درد و گرفتگی های عضلانی را برطرف می کنند. در بعضی مواقع، درد در ناحیه کمر باعث تحلیل رفتن قوای جسمانی و حرکتی می شود که در این مورد برای تاثیر زود هنگام دارو، از مخدرهایی استفاده می شود که به سرعت درد را فروکش می کنند. این دارو ها اگر چه درد را به سرعت تسکین می دهند، اما اثر آن ها موقتی است و باید مصرف آن تکرار شود که در صورت تکرار بیش از حد آن ممکن است باعث اعتیاد به مصرف آن شود. در مسکن هایی که به صورت مخدر دارویی می باشند، علت اصلی درد پا برجا است و اثر دارو فقط در زمان مشخصی خواهد بود. از دیگر نکاتی که در مورد مسکن های طبیعی وجود دارد، این است که دارای طبیعتی سرد و یا گرم هستند اما دارو های مخدر صرفا طبیعت سردی دارند و درمان موقت درد را انجام می دهند.

برخی از نسخه ‌های طب سنتی برای کمر درد

یکی از نسخه های سنتی برای درمان کمر درد که استفاده های وسیعی نیز دارد، مرهم خرما و دنبه می باشد. این مرهم از گذشته تا به امروز مورد استفاده افراد در جوامع مختلف بوده است و دلیل آن نیز تاثیر شگفت انگیز آن می باشد. برای تهیه ی این مرهم باید خرما و انبه را با هم له کرده و آن را به صورت مخلوطی یکدست در آورید به گونه ای که تشخیص خرما و انبه به تنهایی در آن امکان پذیر نباشد. پس از تهیه ی این مرهم، می توانید آن را در قبل از خواب بر روی نقاطی از کمر که گرفتگی دارد قرار دهید و تا صبح نگه دارید.

ضماد طبیعی دیگری که برای درمان و تسکین درد های کمر و عضلات پشت مورد استفاده قرار می گیرد، ضماد کشمش کولی است. این ضماد از نوعی کشمش خاص که به همین نام شناخته می شود، تهیه می گردد. روش تهیه و مصرف آن به این صورت است که ابتدا مقدار مناسبی از کشمش کولی را در مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید تا به آرامی بجوشد. وقتی که نرم شد و قوام مناسب را به دست آورد، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود و سپس آن را بر روی عضلاتی که دچار درد و گرفتگی شده اند قرار دهید.

نظر شما






نظرات

اخبار پر بازدید